„Je to tak trochu muzikál, drama i filozofie. Ale hlavně je to obyčejný lidský příběh na dramatickém pozadí největší z událostí křesťanských dějin, která možná mohla být i trochu jinak,“ říká režisér hry Alexandr Novák.

Původní autorské představení přitom vyškovští diváci neuvidí na tamních prknech, která znamenají svět, zdaleka poprvé. „Jeho autorem je Miroslav Nyklíček, bývalý člen Netrdla. Toto divadlo hru hrálo už ve třiadevadesátém roce. Tehdy se však příliš nepotkala s dobou. Nutno ale říct, že to bylo dávno před tím, než se vůbec v republice objevil Jesus Christ Superstar nebo Da Vinciho kód. Myslím, že právě teď nazrála doba ji znovu uvést,“ upozorňuje Novák.

Ten si tehdy v představení zahrál hlavní roli Ježíše. „Tehdy jsem byl ještě mladý a hrál jsem milovníky a podobné postavy. Teď tuto hru pouze a jen režíruji, ze zkušeností totiž vím, že režírovat a hrát je holý nesmysl,“ usmívá se Novák.

Když přišla nabídka z Divadla Haná, neváhal ani chvíli. „Mezi zdejšími soubory se již totiž dávno prolomily ledy. Došlo to až k tomu, že jsem byl vyzván, jestli bych pod Hanou neudělal nějaké příjemné představení a já se touto nabídkou cítil opravdu poctěn,“ líčí režisér, který v původním scénáři nakonec škrtnul pouze jedno jediné slovo.

Při přípravě představení se obklopil sehranou partou mladých lidí. „Pro mě je nejdůležitější ani ne tak, jestli jsou tito lidé geniální a skvělí herci, ale aby k sobě seděli. Aby si navzájem rozuměli, aby spolu vycházeli a bylo jim spolu dobře. Herecká parta je strašně důležitá, protože energie, která se vytvoří při představení, se musí dostat k divákům,“ vysvětluje Novák.

Lidé si navíc podle něj mohou vybrat mezi dvěma variantami představení. „Premiéra v pátek sedmadvacátého dubna a první repríza o den později budou takzvaně na kukátko, čili vlastně klasicky se vším všudy, jak to má být. Další dvě naplánované reprízy přemístíme z velkého sálu do komorního prostředí malého sálu Besedního domu. Divák si tak může vychutnat dvakrát stejnou hru, ale v úplně jiném prostředí,“ doplňuje režisér.

Překážkou při přípravě prý nejsou ani nečekaná překvapení. „To je u amatérů takřka klasika. Například když se mi na zkoušku přibelhá o berlích choreografka a tanečnice Petra Šarhanová s tím, že má natržený lýtkový sval,“ říká režisér.

Podle svých slov ale nikdy nedubloval role. „A nikdy to snad ani dělat nebudu. Řídím se totiž pravidlem Zdeňka Řehky, které zní: „Když zapomeneš text na jevišti, tak se z toho vylži. A když máš nějaký problém, tak si s tím poraď.“ Proto je klidně možné, že diváci nakonec Salome uvidí tančit s berlemi,“ naznačuje Novák.