Musím konstatovat, že až do sporu o podbití střechy jednání mezi mnou a panem Brunclíkem probíhala po celou dobu výstavby rodinného domu velmi korektně a myslím si, že z mé strany s maximální vstřícností.
Co se týče naší firmy, pan Brunclík v článku uvedl několik nepřesností. Například v úvodu tvrdí: „Nechal jsem si postavit dům v Ruprechtově. Firma Františka Loužeckého mi postavila pergolu, Stanam mi zase podbil krovy.“ Věc se má skutečně tak, že naše firma stavěla manželům Brunclíkovým dům od základů po střechu včetně komunikací a terénních úprav kolem domu, dodávku střechy a pergoly si zajišťoval pan Brunclík sám. Podbití krovů jsme v rozpočtu neměli a bylo součástí dodávky střechy.
Součástí dodávky střechy bylo původně i podbití přesahů střešní konstrukce. Firma, která dodávala střechu, podbití krovů panu Brunclíkovi neprovedla.
Naše firma o tuto práci také nestála. Víme totiž, že pokud se práce dodělává po jiné firmě, mnohdy dochází ke sporům právě při případných reklamacích. Přesto jsme na žádost pana Brunclíka krovy podbili.
Na podzim roku 2006 pan Brunclík u naší firmy reklamoval podbití krovů s tím, že na provedení nekvalitní práce má znalecký posudek. Požadoval kompletní odstranění podbití a zhotovení nového. S tímto naše firma nesouhlasila, protože některé závady byly jednoznačně způsobené špatným provedením, nedodáním a nenamontováním ukončovacích prvků střešní konstrukce a u některých vad bylo naše zavinění sporné.
Špatným ukončením položené střešní fólie (tuto práci ovšem nedělala naše firma) zatékalo do podbití přesahu střechy, deformovaly se dřevěné obklady a poškodil se v těchto místech také nátěr palubek. Na výběru nátěru (bezbarvého laku) paní Brunclíková tvrdošíjně trvala i přes naše upozornění, že i když je tento druh nátěru určený pro venkovní použití, v tomto případě není úplně vhodný.
Uznání reklamace manželů Brunclíkových na provedené práce na podbití krovů probíhá tak dlouho i proto, že pan Brunclík trval na výměně podbití v plných sto procentech. Naše firma je ovšem přesvědčená o tom, že výměna v tomto rozsahu není nutná. Zvlášť proto, že jsme vzniklou závadu nezavinili v celém rozsahu. Přestože se pan Brunclík dovolává ve svém dopise na vypracovaný znalecký posudek, který byl zpracovaný soudním znalcem z oboru pozemního stavitelství, zaráží nás, že zde není stanovená specifikace zavinění porušení technologie, ani způsob provedení oprav stávajícího poškození. Nebyla provedená sondáž k určení původu závady a ani pořízena fotodokumentace, což by mělo být součástí znaleckého posudku.
V tomto smyslu naše firma reagovala na zaslanou urgenci ze dne 18.dubna 2008 na provedení oprav, které pan Brunclík požadoval, dopisem odeslaným 29.dubna 2008. V něm panu Brunclíkovi sdělujeme, že se v žádném případě nezříkáme odpovědnosti za reklamaci týkající se podbití přesahu střechy a jsme si vědomi toho, že část vad nám přísluší. Odmítáme ale zaplatit za to, co evidentně způsobil někdo jiný. Obsahem dopisu byla rovněž nabídka naší firmy, že pokud pan Brunclík nechce provést opravy naší firmou, jsme ochotní dohodnout se na finanční kompenzaci za opravy, které nám z reklamace skutečně přísluší.
Po více než dvouletém handrkování s panem Brunclíkem nakonec naše firma souhlasila s kompenzací dvacet tisíc korun i přesto, že rozsah oprav zaviněných naší firmou této částky podle našeho názoru nedosahuje.
Termín zaplacení nebyl dohodnutý oběma stranami, ale byl ultimativně stanovený panem Brunclíkem do prvního července tohoto roku, s čímž naše firma rozhodně nesouhlasí.
Chápeme, že ne vždy musí být zákazník s odvedenou prací firmy spokojený, ale ani pro firmy nebývá jednoduché se vypořádat s jednáním hraničícím s vychytralostí některých zákazníků.
Zdeněk Bauch, jednatel společnosti Stanam