Přehřátý motor, porouchaný alternátor, rozbité světlo nebo třeba blikající kontrolka, o jejíž existenci neměl člověk nikdy zdání. Na tyto i jiné problémy může řidič projíždějící neznámým městem narazit. Pracovníci autoservisů na Vyškovsku o tom ví své.

Dost často se u sezónních zákazníků setkávají například s vybitými akumulátory. „Buď používají starší víc než pět let nebo třeba nechají někde špatně dovřené dveře. Taky v euforii z návratu domů vybalí ve spěchu zavazadla a zapomenou dovřít kufr. Pokud se jim akumulátor vybije po cestě, vyměníme starý za nový přímo na místě,“ popsal vedoucí jednoho z vyškovských servisů Bronislav Slezák.

Zákazníka se kolize nijak nedotkne a může čekat pomoc třeba na chatě nebo u vody. „Výjezdy zajišťujeme čtyřiadvacet hodin denně. Cena za opravu se pohybuje od tisíce sta do dvou a půl tisíce korun podle velikosti a kapacity akumulátoru. Platba pak zahrnuje i čas a najeté kilometry. Vždycky jde o menší opravy tak na půl hodiny,“ dodal Slezák.

K vážnějším kolizím přivolají asistenční služby nejbližší odtahovou službu, která porouchané auto dopraví téměř kamkoliv. „Přes sezonu se objeví tak pět zásahů do týdne. Osmdesát procent tvoří poruchy, zbývajících dvacet nehody. Z poslední doby jsem zajišťoval garanční odtah třeba do Mnichova. Dostal jsem hlášení o poruše motoru u vozu BMW nedaleko Holubic. Tři kluci se večer vraceli z nedělního fotbalového zápasu. Nad ránem jsme byli na místě. Za odtah zaplatili dvanáct set eur,“ konstatoval majitel rousínovské odtahové služby Jiří Vincour.

Zvýšený nárůst poruch projíždějících motoristů zaznamenaly i jiné servisy v regionu. „V zimě jsou to dva, tři případy, přes léto i deset za měsíc. Některé jsou banální. Například zákazník hlásil, že se mu zastavilo auto, které nešlo nastartovat. Po prohlídce jsme zjistili, že mu v nádrži chyběl benzín. Navíc měl prasklou palivovou hadičku. Z toho zase řešíme časově náročnější poruchy. Včera například přišel klient, který byl na dovolené v Bučovicích. Potřeboval vyměnit prasklou pružinu na přední nápravě, což je větší oprava kolem osmi tisíc korun,“ uvažoval technik slavkovského servisu Pavel Mareš.

Blikající kontrolka také patří k opakovaným důvodům, proč autoturista navštíví servis. „Třeba kontrolka emisí se mnohdy rozsvítí poté, co klient natankoval nekvalitní benzín. Je to zásadní problém. Ačkoliv obchodní komora ví, kde se tento nešvar vyskytuje, nezveřejní názvy čerpacích stanic,“ podotkl Mareš.

Mezi další časté problémy, které servisy přes léto řeší nejčastěji, patří defekty pneumatik. „Řidič si většinou je schopný vyměnit rezervu sám a dojede na ní do servisu. V opačném případě opět přijedeme a kolo vyměníme na místě,“ vysvětlil Slezák.

Výjimkou v regionálních servisech nejsou ani motoristé z jiných zemí, kteří potřebují garanční prohlídku. „Například řidiči z Německa si u nás naplánují roční prohlídku, za kterou zaplatí podstatně méně. Pohybuje se mezi osmnácti sty až pěti a půl tisíci korunami,“ uvedl Slezák.

Technici si občas také potrápí hlavu nad jazykovou bariérou. „S poruchou se na nás obrátili třeba Japonci. Pochopitelně jsme měli značné těžkosti v komunikaci. Naštěstí si mezitím zařídili přes asistenční službu tlumočníka, který nám přes konferenční hovor vše vysvětlil. Práce byla hned jasnější. Auto jsme odtáhli do značkového servisu v Olomouci,“ uzavřel Slezák.