VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Záliba se jí stala povoláním. Kopecká patří mezi špičku v endurance

Olšany, Habrovany /MLADÉ TALENTY VYŠKOVSKA/ - Endurance, jinak také vytrvalostní jízda, prověřuje umění jezdce bezpečně ovládat vytrvalost a kondici koně na trati. Bojuje nejen s ní samotnou, její délkou a terénem, ale také s povětrnostními podmínkami a časem. Své o tom ví šestadvacetiletá Tereza Kopecká z Olšan na Vyškovsku, která se sportu věnuje profesionálně. O jejích úspěších i o tom, jak se k takovému povolání člověk dostane, pojednává další díl pravidelného seriálu Deníku Rovnost Mladé talenty.

15.12.2015
SDÍLEJ:

Tereza Kopecká je členkou a jezdkyní Endurance Clubu Habrovany, kde se vzdělává a sbírá dovednosti, od roku 2004.Foto: archiv Terezy Kopecké

Lásku ke koním v Kopecké probudil otec, který byl parkurovým jezdcem. „Už odmala mě učil jezdit a zacházet s koňmi. Ve dvanácti letech jsem se je pak naučila úplně ovládat a začala jsem jezdit na Farmě Bolka Polívky. Zásadní zlom přišel v roce 2004. To jsem poprvé zavítala do stájí Petera Reichmanna, který už v té době vlastnil přes patnáct arabských plnokrevníků. Do koní jsem se úplně zamilovala a už je nikdy neopustila," vzpomíná Kopecká.

V patnácti si udělala jezdeckou licenci a od roku 2006 závodí. Na svém kontě má víc než třicet vyhraných vytrvalostních dostihů. „K mým největším úspěchům patří například první místo v mezinárodních závodech CEI v Maďarsku na sto šedesát kilometrů, první místo na mistrovství České republiky, kde jsem zároveň dostala cenu za nejlépe natrénovaného koně závodu, nebo první místo na dva krát sedmdesát kilometrů na mezinárodních závodech v Topolčiankách na Slovensku. Také jsem byla první v kategorii jezdec roku," zmiňuje Kopecká.

Ke kariéře profi jezdkyně se dostala postupem času. Endurance pro ni bylo jen koníčkem, nicméně nakonec stála před rozhodnutím, jestli se věnovat práci, nebo koním. „Vybrala jsem si koně. Avšak bez podpory Petera, který je asi nejdůležitějším článkem mého týmu, a mé sestry Rozárky bych to nezvládla. Endurance je totiž časově i finančně velmi náročný sport a člověk ho musí milovat, aby mu propadl," je přesvědčená jezdkyně, která je zároveň manažerkou habrovanského jezdeckého klubu, za nějž i závodí.

Co se týká jejího prvního koně, šlo prý o lásku na první pohled. „Jmenoval se Kapitol. Bohužel jsme ho ale museli kvůli zdravotním problémům vyloučit ze závodní stáje. Mou první vytrvalostní kobylkou je tak Armanda S, se kterou závodím už deset let a mám po ní i hříbátko Santana. S tím příští sezonu začnu jezdit první dostihy na šedesát a osmdesát kilometrů," těší se Kopecká.

Její srdce ovšem ze všeho nejvíc patří koni Tuzemecovi. „Je mojí největší láskou i zvířetem, se kterým mám největší úspěch. Je mistr a vicemistr republiky. V obou závodech získal cenu za nejlépe natrénovaného koně. Účastnili jsme se spolu například Mistrovství Evropy v Mostě i Mistrovství Evropy v Šamoríně," jmenuje Kopecká. Ani jeden z koní jí však nepatří. Jsou majetkem Petera Reichmanna stejně jako jezdecký klub, který Kopecká vede. „Jsme čistě sportovně chovatelská stáj a snažíme se dosahovat nejen skvělých výsledků ve světovém měřítku, ale také krásy arabských plnokrevníků, které chováme," dodává.

Kromě koní však má i jiného zvířecího přítele. Na trénincích i závodech ji doprovází anglická pointerka Cherry. „Je to můj miláček," usmívá se Kopecká. A co dělá mimo závodní sezonu? „Spolu s koňmi odpočíváme a nabíráme síly na další klání. Intenzivně se věnuji například i fitness, zimním sportům, józe a osobnímu rozvoji. Znovu pak začínám trénovat v březnu, kdy startuje sezona, která trvá zhruba do konce října," zmiňuje s tím, že kariéra závodníka může trvat celý život. I ona se tak hodlá endurance věnovat dlouhodobě. „Zatím nemám jiné plány, kromě cestování a vzdělávání se," uzavírá jezdkyně.

říkají o níJe tomu víc než deset let, co Peter Reichmann založil v Habrovanech na Vyškovsku klub, kde chová desítky arabských plnokrevníků. Podle jeho slov je Tereza Kopecká nedílnou součástí jeho týmu. „Je totiž nejen manažerkou našeho klubu, což znamená, že se stará o chod stáje. Patří ale i k našim nejlepším vytrvalostním jezdkyním. Jsem na ni a na to, že dosáhla například titulu nejlepší jezdec na světě, velice pyšný," pochválil jezdkyni z Olšan Reichmann.

Autor: Alena Grycová

15.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Rousfest. Ilustrační foto.

Rockový festival Rousfest rozproudí i parodující Morčata na útěku

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
24

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Dům zchátral. Může strhnout i část radnice

Slavkov u Brna – Jeho demolici plánují dlouhodobě. Už na ni i vyčlenili peníze v rozpočtu. Tři a půl milionu korun. Krátce před tím, než se dělníci pustili do bourání domu s číslem popisným 63 v Husově ulici ve Slavkově u Brna, jeden obyvatel podal námitku na prozkoumání, zda nejde o kulturní památku. „Teď čekáme, jak rozhodne komise ministerstva kultury,“ přibližuje mluvčí města Veronika Slámová.

Klokani v zoo potěší první návštěvníky v závěru srpna

Vyškov - Stavba trvala řadu měsíců, do otevření zbývá jen několik dní. První návštěvníci se Pavilonem Austrálie ve vyškovském zooparku projdou mezi klokany 31. srpna.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení