Naposledy před necelými dvěma týdny pod koly vlaku zemřela žena na Blanensku. Srazil ji nákladní vlak jedoucí směrem na Brno. „Po střetu s vlakem utrpěla velmi vážná zranění, která nebyla slučitelná se životem," uvedla mluvčí policie Iva Šebková.

Nejčastěji lidé ignorují zákazy a přecházením přes trať si zkracují cestu. I proto se také více než pětaosmdesát procent srážek s vlaky odehraje mimo železniční přejezd. „Roli hraje kromě zbytečného hazardu i řada jinak malicherných věcí. Velkým nebezpečím mohou být například i audiosluchátka nebo mobilní telefon. Přes ně chodec neslyší blížící se vlak," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Zároveň upozornil, že zatímco auto má při stokilometrové rychlosti brzdnou dráhu do osmdesáti metrů, u vlaku to je nejméně dvanáct set metrů. A strojvedoucí tak mnohdy nemůže včas zastavit.

Děti v ohrožení

Se svým životem často hazardují i děti, které si nebezpečí neuvědomují. „Ve škole jsme si s některými spolužáky šli občas zapálit cigaretu. Aby nás nikdo neviděl, přebíhali jsme přes kopec a tím i přes vlakové koleje. Někdy jsme je jen rychle přeskočili, jindy jsme na kolejích postávali a čekali, až ucítíme, jak začnou vibrovat přijíždějícím vlakem. Myslím, že jednou tam někdo doopravdy přišel o život. Od té doby jsme tam ani nepáchli," vzpomněla Alena Urbánková.Preventivní kampaň drážní inspekce.

Železničáři problémová místa stavebně upravují nebo instalují kamery. „Není však možné oplotit celou dráhu nebo stavět nějaké pevné zátarasy. Také denně vidíme, že zcela nový plot zamezující vstupu do kolejiště někdo hned zničí nebo ukradne," upozornil Ptačinský.

Železničáři chtějí také působit přímo na lidi. „Vytvořili jsme akci Člověk versus vlak: nerovný souboj s předvídatelným koncem!" uvedl mluvčí.

O prevenci se snaží také Drážní inspekce. „Vydali jsme například film Hazardéry železnice zabíjí, varovali tematickými billboardy a pro děti připravili vědomostně-bezpečnostní soutěž v dětském časopise," sdělil její mluvčí Martin Drápal.

Třetina sebevrahů

Kromě nešťastnýc5486519h náhod způsobují podle dlouhodobých statistik Drážní inspekce třetinu vlakových srážek s chodci lidé, kteří si zemřít přejí. „Nechat se srazit vlakem je tak úspěšný způsob sebevraždy, že psychiatři s těmito lidmi nemají mnoho zkušeností. Je to velmi jistý a drastický odchod ze světa a provádí ho lidé, kteří jsou pevně rozhodnutí. Dotyční nehledají pomoc u odborníků ani o svých plánech nikomu neříkají," sdělila mluvčí Fakultní nemocnice Brno Anna Mrázová.

Mezi těmi, kteří si vezmou život takto definitivně, jsou často lidé v těžkých depresích. „Člověk v depresích udělá i to, co by ho normálně nikdy nenapadlo. Ale jsou z nemoci tak zničení, že si přejí to co nejrychleji skončit," vysvětlila psychiatrička pražské Psychiatrické nemocnice Bohnice Andrea Slováková.

TEREZA KOLAŘÍKOVÁ