VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muž se soustředí na střed regálu, žena ho hned přejede celý, ukázal Eye tracking

Brno – Jak rozmístit zboží v regálu, aby co nejrychleji zmizelo v nákupních košících zákazníků? Kterým typem písma vytisknout titulek, aby byly noviny nejprodávanější? Lidské vnímání mohou nyní díky nové eye trackingové laboratoři zkoumat vědci z Mendelovy univerzity v Brně.

22.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Babej Ivan

Eye tracking je výzkumná metoda, při které se vědci zaměřují na reakce lidských očí na určité podněty. „Potenciální zákazník stojí v laboratoři před speciální stěnou, kam promítáme fiktivní regály se zbožím. Zatímco si zboží prohlíží, nenápadný přístroj za stěnou, který zahrnuje dvě infračervené kamery, snímá pohyb jeho očí. Ukazuje, kde jeho pohled ulpěl nejdéle," popsal fungování speciálního zařízení vědec z týmu provozně ekonomické fakulty Denis Drexler.

Dodal, že přístroj je možné umístit také pod monitor a obraz respondentům promítat přes počítač. Výzkum pak doplní dotazník, který musí testovaný vyplnit po skončení. „Získáme tak informace o daném člověku a jeho názor na zkoumanou problematiku," vysvětlil Drexler.

Díky eye trackingu už vědci z univerzity například zjistili, jak rozdílně vnímají a reagují ženy a muži v obchodech. „Pokud není v regálu nějaký výrazný grafický prvek, tak se muž soustředí spíš do středové části, zatímco žena dokáže regál zmapovat na první pohled celý," naznačil jeden ze závěrů výzkumník.

Z výzkumu také vyplynulo, jak magické je pro zákazníky označení sleva. „Lidé se sice dívají na svou oblíbenou značku, ovšem pokud je v regálu zvýrazněná sleva, přejde jejich pozornost okamžitě na ni," potvrdil Drexler.

Nová metoda zkoumání zrakového lidského vnímání vědcům také ukázala, jak nejlépe sestavit titulní stranu časopisu nebo novin. „Nejdůležitější je fotografie a titulek. Když fotka zákazníka upoutá, teprve potom začne číst texty," ujistil další z univerzitních vědců Martin Souček.

Nahota láká

Doplnil, že velmi lákavé je pro čtenáře na titulní straně také nahé lidské tělo. Zkoumaní respondenti se to ale podle něj báli připustit. „Věděli, že je sledujeme, záměrně se proto pohledu na nahé tělo vyhýbali," řekl Souček.

Na tuto možnou chybu výzkumu upozornila také marketingová specialistka Simona Škarabelová. „Ve chvíli kdy testovaný ví o tom, že ho někdo zkoumá, může své chování měnit. Je tedy třeba počítat s určitým zkreslením," varovala Škarabelová.

Metoda může podle odborníků ušetřit peníze mnoha reklamním agenturám. „V dnešní době je moderní skrytě umísťovat reklamu do filmů nebo hudebních klipů. Ještě než agentura reklamu uveřejní, může si otestovat, zda si jí zákazníci vůbec všimnou," vysvětlil Souček.

Poukázal například na hudební klip zpěvačky Lady Gaga s reklamou na chytré telefony. „Až následný výzkum ukázal, že výrobku si v klipu nikdo nevšiml. Firma za tuto zbytečnou reklamu přitom utratila milion dolarů," popsal Souček, čemu může eye tracking předejít.

Provozně ekonomická fakulta je podle mluvčí univerzity Radany Kolčavové jediná v České republice, kdo vlastní tento typ zařízení. Nemá s ním zkušenost mnoho brněnských marketingových specialistů. „S touto technologií jsem se osobně ještě nesetkal. Její využití v marketingové praxi si dokážu představit. Rozhodující je velikost zkoumaného vzorku lidí," myslí si například markentigový specialista Filip Dítě.

Eye tracking je podle něj kvůli velkého počtu respondentů zajímavý spíš pro velké firmy. „Ty jsou schopné takový výzkum zaplatit," vysvětlil Dítě.

Univerzita v současnosti bude tento výzkum nabízet pouze ve své laboratoři. „Slouží zejména studentům ke vzdělávání. Výzkum si ale u nás mohou objednat i firmy," dodala Kolčavová.

Autor: Michaela Římanová

Nakupujete potraviny v akci?

ANO

91 %

NE

9 %

Hlasovalo: 96

Anketa byla ukončena

22.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

První vertikální farma. Firma vypěstuje ekologické saláty v patrech nad sebou

Vyškovské Sídliště Víta Nejedlého. Ilustrační foto.

Auta vojáků blokují sídliště. Pomůže rezidenční zóna, zní z armády

Uspořádání Grand Prix? Rekordních 70 milionů od státu. Z dotace splatí i dluh

Brno – Rekordní příspěvek sedmdesát milionů korun získá letos brněnská Grand Prix od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Podle zástupců Brna a Jihomoravského kraje by letošní ročník měl být ziskový. Zbylé peníze by poté Spolek pro GP, který v Brně závody pořádá, měl využít pro pokrytí ztráty osmadvaceti milionů korun z loňského roku.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Vyškovský turnaj basketbalových veteránů? Žádná plážovka

Vyškov – Pod bezednými koši vyškovské haly v Nádražní ulici sice bylo o pár kilogramů a roků víc než při mistrovských utkáních, ale zápal a chuť po vítězství si se souboji o body v ničem nezadaly. Vyškovský basketbalový klub uspořádal tradiční mezinárodní turnaj veteránů a s tradičními účastníky posledních let. Mezinárodní punc Memoriálu Vlastimíra (27. ročník) a Zdeňka (4.) Ščudlových opět dodal tým z Košic, obhajovat přijeli Prostějovští, Brno vyslalo old boys z Líšně a samozřejmě nechyběl početněji nejsilnější domácí tým.

AKTUALIZOVÁNO

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies