VYBRAT REGION
Zavřít mapu

R52 je pohřbená. Jedině dálnice

Břeclavsko - Rychlostní silnice z Brna do Vídně s velkou pravděpodobností nepovede. Ministerstvo dopravy chce totiž mít z těchto silnic dálnice.

28.8.2012 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Filip Vlček

Není to jen další úhybný manévr? Nebo snaha obejít rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který v červnu zrušil zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje včetně trasy R52?

Odpůrci rychlostní silnice, která dosud vede z Brna jen po Pohořelice, jsou na pozoru. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zvýšit počet kilometrů dálnic na území České republiky až o tři sta. Namísto vybraných rychlostních silnic. Mimo jiné i R52, která má pokračovat přes Mikulov až k hranicím s Rakouskem.

„Myslím, že si skupiny lidí, kteří chtějí škodit, najdou cestu, ať se to jmenuje rychlostní komunikace nebo dálnice. Měli by si ale uvědomit, že stav nejistoty škodí všemu a všem. Neustávající tanečky nepřinesou nic dobrého, mělo by se rezolutně říct jestli ano, či ne. Zvlášť když máme podepsané mezivládní dohody," nechal se slyšet starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Ten se domnívá, že chystaná změna je jen technická. Úřednickým opatřením se zvýší procento dálničních tahů. Podle Koštiala to nepomůže ani příznivcům, ani odpůrcům dostavby R52. „Nepřikládám tomu žádný velký význam. Obávám se, že nám to nijak extra nepomůže," zamýšlel se.

Změna? Už za rok

Podle materiálu, který hodlá ministerstvo dopravy předložit vládě, by ke změně pojetí dálniční sítě mohlo dojít už v roce 2013. Současně je ve hře zvýšení rychlosti na vybraných silnicích I. tříd na sto deset kilometrů v hodině.

„Změna se má týkat silnic v celé republice, proto si nemyslím, že by to někdo cíleně mířil na R52. Beru to tak, že je to nové přetřídění podle stavu silnic. Pro stát se zjednoduší možnost definovat rychlost na různých typech silnic," míní starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník.

Právě Dolnodunajovičtí patří dlouhodobě mezi nejhlasitější kritiky dostavby silnice R52. Hasník přesto nevidí za návrhem ministerstva dopravy žádný pokus o trik ani politické hrátky. „Rychlostní silnice je na tom z hlediska parametrů podobně jako dálnice. Je to téměř stejné, včetně stavebního řízení. Také sjezdy, které měly být po patnácti kilometrech, by asi zůstaly. Technicky měla být R52 v podstatě dálnice. A je pravda, že i mnohé stávající rychlostní silnice jsou kvalitativně lepší než některé dálnice," srovnával Hasník.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák označil obavy ze změny typu silnice za naprosto liché. „Na dálnici jsou paradoxně přísnější parametry než v případě rychlostních silnic. Spíše si tak práci přiděláme," usmál se. Jak dodal, změna je systémová, zůstanou pouze dálnice a silnice první třídy. Rychlostní komunikace v současné podobě vymizí.

„Dálnice se stanou pouze z těch erek, které vyhovují bezpečnostním a technickým parametrům. Řidič ostatně často ani neví, jaký je rozdíl mezi dálnicí a rychlostní komunikací. Je to zjednodušení i pro zahraniční řidiče, kteří v tom měli někdy zmatek," podotkl Novák.

Autor: Michal Šupálek

28.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ragbisté Vyškova jsou se Slavií favoritem. S respektem k soupeři

Pervitin. Ilustrační foto.

V podmínce prodával pervitin. Hrozí mu deset let za mřížemi

Oslaví symboly: mandle i víno. Unikátní stezka vede k rozhledně

Hustopeče, jižní Morava /TIP NA VÍKEND/ – Stezkou protkanou několika stanovišti s úkoly se v sobotu vydají návštěvníci Hustopečí na Břeclavsku. Cíl? Tamní mandloňové sady.

Slavkov má nové logo. Objeví se i na reklamních předmětech

Slavkov u Brna - Dvouhlavá orlice z nejstaršího dochovaného českého znaku a jeden z největších barokních zámků na Moravě. To jsou dva nejvýraznější prvky, které symbolizují Slavkov u Brna a staly se předlohou pro nové městské logo.

Vesnice? Někdy noclehárny pro měšťáky unavené Brnem

Vyškovsko, Blanensko /INFOGRAFIKA/ – V Habrovanech je do půl roku prodaný každý domek a minimálně jednou do měsíce se někdo přijde podívat na tamní volné stavební parcely. V Bukovině na Blanensku zas nestíhají odmítat zájemce o pozemky, které jim už došly. Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu, vesnice v regionu, a to především ty blízko Brna, přitahují nové lidi. Takové, kteří jsou už unavení městem. „Když se stěhují, chtějí být na menší dědině, kde mají pěkný pozemek a dům, a to za rozumné peníze," vysvětlil makléř brněnské realitní společnosti Gaute Vojtěch Urbánek.

Opravy silnic v kraji? Z dvaceti projektů je devět mostů

Jižní Morava – Mosty u Šakvic na Břeclavsku 123 milionů, v Hodoníně čtyřiapadesát, ve Lhotě Rapotina na Blanensku necelých devětadvacet milionů. Silničáři v kraji letos ze státního příspěvku 228 milionů korun opraví hlavně mosty. Mezi dvacítkou připravených oprav jich je devět.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies