VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svatomartinské víno? 150 firem a dva miliony lahví

Znojemsko - Asi sto dvacet tisíc litrů Svatomartinského uvede letos na trh vinařská firma Znovín Znojmo. Přidá je tak k nabídce celkem dvou milionů lahví, které se za necelý měsíc objeví s letošní etiketou Svatomartinského vína v regálech obchodů. Půjde tak o 400 tisíc lahví víc oproti loňsku. Vyrobí je sto padesát vinařských firem z celé Moravy, což je asi o sto dvacet více než před osmi lety.

16.10.2012
SDÍLEJ:

Svatomartinské víno. Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Znovín Znojmo je největším producentem tohoto vína ve znojemském regionu. „Svatomartinského vyrobíme podobné množství jako loni. Připravíme opět sto dvacet tisíc litrů z odrůd Svatovavřinecké, Svatovavřinecké rosé a Müller Thurgau. Zapojili jsme se již před osmi lety, hned, jak Národní vinařský fond uvedl tuto značku na trh. Podle mého názoru jde o výbornou propagaci moravských vín," přiblížil ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner.

Z vinařské znojemské podoblasti uvedli loni na trh Svatomartinská vína také vinařství Ampelos či vinaři Jan Plaček a Jaroslav Tichý.

Ne všichni vinaři ale značku Svatomartinské vyhledávají. Označit své mladé víno tímto názvem se stále brání nejedno zdejší vinařství. Na trh totiž uvádí svá mladá vína pod vlastními, často dlouhodobě zavedenými značkami.

Jako třeba Vinné sklepy Lechovice. Důvodem je kromě historických souvislostí i odrůdová omezenost Svatomartinských vín. „Vyrábíme mladá vína již řadu let. Je to prostě historicky dané. Mladá vína vyrábíme z Iršaie, Muškátu i Mülleru Thurgau. Rozhodneme se vždy podle toho, jak se nám jednotlivá vína jeví," vysvětlil technolog Vinných sklepů Lechovice Jan Hrachovský.

Vlastní mladá vína má i vrbovecké Vinařství Waldberg, které je vyrábí z odrůd Müller Thurgau nebo Svatovavřineckého. „Na trh víno uvádíme pod značkou Waldberg Nouveau," přiblížil Pavel Filipovszki z Vinařství Waldberg Vrbovec.

Mladá vína pod vlastní značkou putují na trh i z Lahoferu a Vinařství Hort. „Měl jsem mladá vína daleko dříve, než Vinařský fond uvedl na trh značku Svatomartinské. Naše mladé víno označujeme jako Veselé víno. Letos produkujeme pět tisíc lahví, byla totiž poměrně malá úroda," vysvětlil Jiří Hort z dobšického vinařství.

Poprvé začali vinaři vyrábět Svatomartinské pod ochrannou známkou v roce 2005.

Stále populárnější mladé víno opatřené chráněnou značkou Svatomartinské nesmí opustit lahve dříve než jedenáctého listopadu v jedenáct hodin a jedenáct minut. Svatomartinské mají lidé stále raději. Pijí ho poprvé právě na svatého Martina a jí k němu pečenou husu.

Lahve se Svatomartinským lze v obchodech lehce poznat podle speciální etikety. Je na ní znak znázorňující svatého Martina na koni. „Na marketink a propagaci věnujeme každoročně částku kolem osmi milionů korun," uvedl za Vinařský fond Pavel Večeřa.

Než se ovšem mladé víno dostane do lahví a zamíří na trh, musejí nejdřív odborníci zaslané vzorky ohodnotit a vyloučit ty, které nesplňují poměrně přísná kritéria. Chráněnou značku Svatomartinské uděluje zájemcům Vinařský fond České republiky a na hodnocení se jeho zástupci chystají již za čtrnáct dní.

Známku Svatomartinské koupil vinařský fond od vinaře Jiřího Kopečka z Valtic. „Řada vinařů už pochopila, že je dobré se spojit pod jednu společnou značku. Dokládá to i stále rostoucí počet vinařství a vinařů přihlášených do tohoto projektu," poznamenal již dříve ředitel Vinařského fondu ČR Jaroslav Machovec.

Autor: Ilona Pergrová

16.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ještě před několika málo týdny mohli Vyškované obdivovat starou konstrukci stadionu, do měsíce má stát nová.

Zimní stadion: už za měsíc namontují obří konstrukci

Ilustrační foto.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Vyškov odstartoval turistickou sezonu. Děti se vydaly i na pochod osvobození

Vyškov /FOTOGALERIE/ – Soutěž zaměřenou na přírodu Vyškovska, která potrvá do konce září, vyhlásili v sobotu dopoledne zástupci Turistického informačního centra ve Vyškově. Vedení zooparku zase připomnělo, že letos v areálu otevře právě připravovaný pavilon Austrálie s klokany. Vyškov tak už tradičně symbolicky zahájil turistickou sezonu.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Hnojte popelem

Topíte dřevem? Nebo máte doma krb jen tak pro příjemný pocit? Kam dáváte popel? Pokud ho vyhazujete, připravujete se o jedno z nejlepších hnojiv světa.

Mrazy jsou na ústupu, škody na úrodě budou zemědělci znát na konci května

Jižní Morava – Nepříjemný pohled na zmrzlá očka révy vinné čekal vinaře Jiřího Maděřiče z Moravského Žižkova na Břeclavsku, když kontroloval po nedávné mrazivé noci vinohrad. „U některých odrůd, především u Chardonnay či Muškátu moravského, zmrzlo třicet až čtyřicet procent," vypočítával Maděřič. Neradostné sčítání mají za sebou i další pěstitelé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies