VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Test krajských silnic v Brně. Poznávací znamení: jedna záplata vedle druhé

Brno – V Brně jezdí řidiči po přibližně tisíci kilometrech silnic. Z toho asi 130 kilometrů spravují krajští silničáři. Podle jejich údajů jsou z nich přibližně dvě třetiny v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. „Když po Brně jezdím, tak mě moc nezajímá, jestli jedu po krajské nebo jiné silnici. Hlavní je, aby byla v pořádku. Poslední dobou se mi zdá, že ubývá děr a přibývá záplat," myslí si Brňan Jan Záhorský.

13.5.2017
SDÍLEJ:

Zhruba 130 kilometrů silnic v Brně spravují krajští silničáři.Foto: DENÍK/Attila Racek

Brněnský deník Rovnost se rozhodl otestovat pět silnic, které silničáři řadí mezi havarijní. Jako první přišla na řadu Rokytova ulice. Na první pohled na ní nebyla žádná závada, silnice je zcela bez výtluků a výmolů. Zřejmé jsou na ní ovšem záplaty, na které upozoňoval například Brňan Záhorský. „Je to častý způsob rychlé běžné údržby, která ale vydrží maximálně rok. Silnici to jen zalátá, ale neopraví. Je ale pravda, že porucha pak není vidět,“ okomentoval způsob oprav Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, který se silnicím a asfaltovým směsím věnuje.

Druhá testovaná silnice, v Zeiberlichově ulici, která vede k Soběšicím, už některé vady nezvládá skrývat. Například drobné díry. „Kolem trhliny je pak silnice více namáhaná. Největší nepřítel silnic jsou vždy slunce, voda, mráz, silniční provoz a také přirozené stárnutí asfaltu. I tato díra je součástí běžného života silnice,“ vysvětlil Kudrna.

Další v pořadí testovaných ulici byly Kníničská a Obvodová ulice v Bystrci. Vypadaly podobně jako Rokytova ulice, tedy s patrnými záplatami. Skoro více záplat než silnice ale bylo k vidění na Staré dálnici. „Ta je už za svou životností a místo opravy se pořád jen lepí záplatami, vlastně se čeká na rozhodnutí, kudy povede nová dálnice 43,“ podotknul Kudrna.

Na nezvyklý povrch silnice narazí řidiči v Jihlavské ulici. Také ta je podle silničářů v havarijním stavu. V jízdním pruhu podél ústředního hřbitova je totiž silnice zbroušená a jsou na ní patrné rýhy. „Frézování je metoda, která se používá na vyrovnání nerovností, například vyjetých kolejí. Silničáři tím také usnadnili odtok vody ze silnice a zvýšili drsnost. Na Jihlavské totiž auta často klouzala. Zabili tak dvě mouchy jednou ranou,“ vyložil Kudrna.

Pro zvětšení klikněte na obr.

Krajské silnice v Brně

Chybí peníze

Podle Kudrny běžné záplatování silnic vydrží maximálně rok. „Splní ale svůj účel, na krátkou dobu se zabrání dalšímu rychlému vývoji poruch,“ sdělil Kudrna.

Pokud silničáři použijí na záplaty asfaltovou směs, prodlouží životnost opravy na asi tři roky. Silnice ale podle Kudrny trpí především nedostatkem peněz na údržbu, proto se tak často používají levnější záplaty. „S tím, co silničáři mají k dispozici, ale dělají, co umějí,“ dodal.

To potvrzují také sami silničáři. Podle jejich krajského šéfa Zdeňka Komůrky se snaží opravit přednostně právě silnice v havarijním stavu. „Vždy ale závisí na penězích. Nestanovujeme si žádné roční cíle,“ vysvětlil Komůrka.

Pro letošek mají silničáři v okrese Brno-město na údržbu jednatřicet milionů korun. „K tomu ale budeme letos také opravovat například most na Jihlavské ulici přes dálniční přivaděč za dvaatřicet milionů korun nebo Rakoveckou ulici pod hradem Veveří za třiačtyřicet milionů,“ vyjmenoval Komůrka.

Nedostatek peněz, na který upozornil Kudrna, potvrdil i šéf silničářů. „Opravy jsou opravdu dlouhodobě podfinancovány. Kraj momentálně poslal více peněz, takže stav některých úseků se opravdu zlepší, ale důležité je hlavně čerpání z evropských fondů a dlouhodobý přísun peněz od kraje nebo státu," uvedl Komůrka.

Výzkumníci na brněnské technice v současnosti pracují i na nových druzích odolného asfaltu. „V minulosti jsme už nové technologie na silnicích využili a nyní je sledujeme. S technikou spolupracujeme a v současnosti například jednáme o využití vozovkových vrstev s s vložkou ze skelných vláken, které pravděpodobně v blízké budoucnosti při opravách využijeme,“ nastínil Komůrka.

Autor: Michal Rapco

13.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda 110 R.
AUTOMIX.CZ
13

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Ilustrační foto.

Nehody policie: lidé si neví rady s majáky, někteří řidiči panikaří

Fotbalisté Rousínova potvrdili výhru s Boskovicemi gólem do prázdné brány

Rousínov /FOTOGALERIE/ – Anglický týden zakončili fotbalisté Boskovic porážkou 1:3 v Rousínově. Po vítězství nad Novosedly minulou sobotu a po středeční prohrané předehrávce 30. kola krajského přeboru v Mutěnicích ze hřiště soupeře odjeli podruhé s prázdnou.

Bývalý úřad je stále prázdný. Ministerstvu vadí kupní cena

Vyškov – Kupní smlouvu neschvalujeme a odmítáme odůvodnění rozhodnutí o prodeji. To vzkázalo ministerstvo financí úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových ohledně prodeje bývalého okresního úřadu ve Vyškově. Nelíbí se mu zejména cena, se kterou zájemce ve výběrovém řízení uspěl. I přes sedm kol řízení trvajících skoro dva roky je prý příliš nízká.

Silné město chrání slabší. Hlavně na ulici, říká o veřejném prostoru Flamiková

Brno /ROZHOVOR/ - Vysoké poplatky a málo parkovacích míst. Kritika návrhu rezidentního parkování v centru Brna zní v posledních týdnech od velké skupiny řidičů. Nový systém parkování upřednostní trvalé obyvatele před těmi, kteří přijedou odjinud. V části centra Brna ho vedení města spustí již letos v listopadu. „V některých ulicích se nedá vůbec legálně zaparkovat. Auta stojí na chodnících i v křižovatkách. Mnozí lidé, kteří tu bydlí, raději ani neodjíždí, aby o místo nepřišli," říká místostarostka městské části Brno-střed Jasna Flamiková, která se věnuje dopravě.

Pověsti i historická fakta. U Strachotínky lidé získají víc informací

Vyškov /FOTOGALERIE/ – K hamiltonské kapli svatého Cyrila a Metoděje láká řadu lidí zejména pramen, který pod ní vyvěrá a jehož voda má podle nich mnohem lepší chuť než ta z kohoutku. Ne každý už však ví, jaké pověsti jsou s místem spojené, a nejspíš ještě míň příchozích zná historii samotné kaple. To se však nedělním odpolednem mění. Po Májové pobožnosti vyškovský farář Michal Pořízek žehná i nové informační tabuli, na kterou Hamiltonští čekali řadu měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies