„V letošním roce bude Ředitelství silnic a dálnic na dálnici D1 mezi Brnem a Vyškovem dělat dvě až tři opravy. Vzhledem ke složitosti příprav se v současné době zpracovává projektová dokumentace na čtyři různé úseky," informoval mluvčí ředitelství Jan Studecký.

Směrem z Brna na Vyškov se tak plánuje rekonstrukce úseku mezi 194. až 199. a 205. až 210. kilometrem po pravé straně, v opačném směru pak mezi 215. až 220. a 226. až 230. kilometrem nalevo. Přesný termín zahájení prací ještě není známý. „Nepochybně se však bude jednat o druhou polovinu letošního roku," dodal Studecký.

Právě tato informace je stěžejní zejména u úseku mezi 215. až 220. kilometrem, tedy na úrovni Komořan. Koncem léta by tam totiž měly začít i práce na opravě silnice II/430 mezi Rousínovem a Tučapy.

Chtějí bez poplatku

„Zatím sice nevím, jak budou rozmístěné uzávěrky, ale komplikace v dopravě dvojitá oprava souběžných tras určitě přinese. Myslím, že by částečně pomohlo, kdyby se na dálnici mezi Vyškovem a Rousínovem jezdilo v kritické době bez poplatku. Sice by se tam řidiči asi chvíli zdrželi, ale zase by nemuseli kvůli opravám složitě objíždět oblast přes různé vesnice," domnívá se například majitel rousínovské autoškoly Miroslav Klemsa.

Ten se zájemci o řidičský průkaz občas jezdí právě i po dálnici. „Uvidíme, co tyto plány přinesou. Počkám, až všechno začne a pak uvidím, co bude možné s tím dělat a kudy budeme se žáky jezdit," dodal.

Na to, jak bude situace vypadat, jsou zvědaví i v Nemojanech. „Přes naši obec možná povede v době opravy silnice objížďka. Zcela jistě to přinese komplikace, protože se u nás bude stavět nová čistička odpadních vod. Tím to bude ještě zajímavější. Zvlášť, pokud přibudou i auta z dálnice," děsí se už teď motorista, který nechtěl zveřejnit jméno. Redakce ho však zná.

Podle zkušeností vyškovských cestářů se situace, ke které v druhé polovině roku může dojít, dá odhadnout. „Dálničáři s námi objížďky neřeší, nevyznačují totiž žádné objízdné trasy. I minulý rok uzavřeli nájezdy a tím to pro ně skončilo," vzpomínal ředitel vyškovské oblasti Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Zdeněk Gardelka. Podle něj je možné, že bude na dálnici doprava stažená do jednoho pruhu. „Někteří řidiči z ní sjedou pryč, jiní ne, ucpaná ale bude pravděpodobně nejen dálnice, ale i oblast kolem námi plánované uzavírky na doprovodné silnici," předvídal Gardelka.

Ucpané město

Jeho domněnku ovšem Ředitelství silnic a dálnic nepotvrdilo. „V současné době projednáváme režimy, které by přicházely v úvahu. Je možné, že doprava bude v každém pásu omezená na dva pruhy, případně bude v jednom směru pruh pouze jeden a v druhém pak dva," odhadoval Studecký.

Obavy z komplikací však provází i další plánovaný úsek. V souvislosti s opravou levé strany mezi 226. až 230. kilometrem, který obchází Vyškov, je mají tamní obyvatelé. „Mám strach, aby město nebylo ucpané auty, jejichž řidiči si budou chtít zkrátit čekání v kolonách na dálnici projížděním právě přes Vyškov. To by bylo nepříjemné nejen z pohledu bezpečnosti chodců, ale i celkového komfortu cestování autem," svěřila se třeba Jana Pospíšilová.

Jestli k tomu dojde, je zatím podle odborníků těžké odhadnout. „Loni jsme byli v souvislosti s tehdejší opravou pozvaní na Ředitelství silnic a dálnic, letos se však ještě nic takového neuskutečnilo. Říct, jestli rekonstrukce daného úseku přinese dopravní komplikace i do Vyškova, můžu, až je budu znát," uvedl vedoucí odboru dopravy vyškovské radnice Petr Buchta.

Dálnice má získat nový kabát z podobného důvodu jako loni. Je jím špatný stav uvedených úseků. „Opravíme povrch a vyměníme i svodidla. Každý z úseků budeme soutěžit jako samostatnou zakázku. Předpokládáme, že cena každého z nich se bude pohybovat mezi osmdesáti a sto třiceti miliony," vyčíslil mluvčí.