VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy chtějí od kraje miliardu

Brno - České dráhy chtějí, aby jim Jihomoravský kraj příští rok přispěl na provoz regionálních spojů miliardou korun. To je dvakrát tolik než dosud. A kraj to odmítá.

15.11.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Dejte nám příští rok o půl miliardy víc a my dál budeme vozit vaše lidi. Takový vzkaz poslaly Jihomoravskému kraji České dráhy. Jejich ztráty na jižní Moravě totiž za minulý rok překročily miliardu korun. A za regionální dopravu by měl podle nich platit právě kraj.

S tím však představitelé Jihomoravského kraje nesouhlasí. „Navýšení je moc velké. Chtějí dvakrát tolik než letošních 496 milionů korun,“ uvedla radní Jihomoravského kraje Anna Procházková. Kraj podepsal smlouvu s drahami o regionální přepravě před několika lety. Každý rok pak spolu jednají o dodatku, který určuje, kolika penězi kraj na provoz místních spojů přispěje.

A částka na příští rok je podle jihomoravského vedení nereálná. „Drahám musí být jasné, že to není v našich možnostech. Nevím, kde bychom v rozpočtu takové peníze vzali,“ zdůraznil náměstek hejtmana Jaroslav Pospíšil. Podle něj řeší už od června obrovské ztráty Českých drah na jižní Moravě i ministr dopravy Aleš Řebíček. „Méně regionálních vlaků ale v žádném případě jezdit nebude,“ dodal Pospíšil.

Jednání o navýšení dotací však zahájí až nové vedení kraje. Do té doby nechtějí dráhy o svých požadavcích mluvit. „Budeme jednat až s nově zvolenými orgány. Na společném setkání jim vysvětlíme ztrátovost železnice a dohodneme se, jak a kolik nám kraj zaplatí,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Budoucí jihomoravský hejtman Michal Hašek podléhat požadavkům drah rozhodně nehodlá. „Pokud nás budou tlačit ke zdi, poradím se s ostatními hejtmany. Doufám, že tyto požadavky nejsou nástrojem mocenské odvety ODS za volební porážku,“ uvedl Hašek. Podle něj by měly být dráhy Jihomoravskéhu kraji vděčny za to, že jeho integrovaný systém stojí právě na železniční dopravě.

Kraj podle něj dá miliardu korun drahám pouze tehdy, pokud mu na to přispěje vláda. „Pokud nám navýší příjmy z daní, použijeme tyto peníze na zaplacení regionální dopravy. Vláda ale musí prošetřit, zda jsou výdaje drah oprávněné,“ upozornil Pospíšil.

Podle ekonoma Ondřeje Moravanského ze společnosti Cyrrus je hlavním problémem neefektivita Českých drah a vysoké náklady na udržování vlaků. „I přesto jsou s nimi kraje o dotacích ochotny jednat. Dráhy jsou totiž často hlavním dopravcem a železniční doprava je pro obyvatele kraje výhodná,“ podotkl Moravanský.

Jeho kolega Karel Pospíšilík ze serveru Finance.cz tvrdí, že dokud budou dráhy dostávat státní peníze, vydělávat nezačnou. „Manažeři se na dotace spoléhají a vykašlou se pak na zefektivňování řízení podniku,“ říká Pospíšilík.

Soukromí dopravci v regionu si myslí, že by se kraj neměl spoléhat jen na spolupráci s Českými drahami. „Velkým impulsem by bylo, kdyby kraj vypsal výběrové řízení. Nová firma by byla schopná převzít regionální dopravu už do tří let,“ tvrdí například ředitel Student Agency Radim Jančura. Podle něj by pak i služby ve vlacích byly kvalitnější.

„Nalákaly by víc cestujících a díky tomu by ani nebyly potřeba tak velké dotace od samosprávy,“ dodal Jančura.

Autor: Barbora Fialová

15.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Evidovat každý prodaný zapalovač, krabičku cigaret, časopis nebo balíček žvýkaček musí od prvního března brněnský trafikant Libor Říkovský. Nejvíce ho na evidenci tržeb trápí zbytečnost tisknutí účtenek. "Musím koupit papír, platím za inkoust do tiskárny
9

První den evidence u obchodníků: účtenky zdržují prodej, někde je ani nechtějí

Ilustrační foto.
1

Vyškovsko zahlcuje smog ze severu. Chtějí proto automatickou měřící stanici

Uviděl, jak se mu zloděj snaží ukrást auto přímo před domem. Včas ho vyrušil

Bučovice - Z okna svého domu v Bučovicích zpozoroval, že se mu někdo snaží ukrást auto. To se v úterý večer se stalo terčem dosud neznámého pachatele.

Nejdelší vlaková výluka v historii Brna zavře na sto dní hlavní nádraží

Brněnsko /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Cestu vlakem do a z Brna i letos zkomplikují lidem opravy železnice. Ty první startují už v březnu.

Na Hádech objevili mořského netvora s klepety starého 300 milionů let

Brno – Ostrými zuby a nebezpečně vyhlížejícími klepety se může chlubit tvor, kterého objevili paleontologové zkamenělého v lomu na brněnských Hádech. V mořích se proháněl před 300 miliony let, a pokud se prokáže jeho jedinečnost, ponese jméno po místě nálezu. Do učebnic se tak může zapsat jako Hadydontus.

Účet za zimu? Na silnicích jedna z levnějších. Zatím stála víc než 132 milionů

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Letošní zima patří na jihomoravských silnicích k těm mírnějším. Z víc než miliardy a tří set milionů korun ročního rozpočtu krajských silničářů je ke konci ledna stála tříměsíční údržba 132 milionů korun. Spolu s letní údržbou tvoří největší položku v rozpočtu, zabírá více než třetinu. Kompletní účet ale ještě nemají připravený, zima podle jejich zkušeností o sobě může dát vědět třeba i v březnu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies