VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy chtějí od kraje miliardu

Brno - České dráhy chtějí, aby jim Jihomoravský kraj příští rok přispěl na provoz regionálních spojů miliardou korun. To je dvakrát tolik než dosud. A kraj to odmítá.

15.11.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Dejte nám příští rok o půl miliardy víc a my dál budeme vozit vaše lidi. Takový vzkaz poslaly Jihomoravskému kraji České dráhy. Jejich ztráty na jižní Moravě totiž za minulý rok překročily miliardu korun. A za regionální dopravu by měl podle nich platit právě kraj.

S tím však představitelé Jihomoravského kraje nesouhlasí. „Navýšení je moc velké. Chtějí dvakrát tolik než letošních 496 milionů korun,“ uvedla radní Jihomoravského kraje Anna Procházková. Kraj podepsal smlouvu s drahami o regionální přepravě před několika lety. Každý rok pak spolu jednají o dodatku, který určuje, kolika penězi kraj na provoz místních spojů přispěje.

A částka na příští rok je podle jihomoravského vedení nereálná. „Drahám musí být jasné, že to není v našich možnostech. Nevím, kde bychom v rozpočtu takové peníze vzali,“ zdůraznil náměstek hejtmana Jaroslav Pospíšil. Podle něj řeší už od června obrovské ztráty Českých drah na jižní Moravě i ministr dopravy Aleš Řebíček. „Méně regionálních vlaků ale v žádném případě jezdit nebude,“ dodal Pospíšil.

Jednání o navýšení dotací však zahájí až nové vedení kraje. Do té doby nechtějí dráhy o svých požadavcích mluvit. „Budeme jednat až s nově zvolenými orgány. Na společném setkání jim vysvětlíme ztrátovost železnice a dohodneme se, jak a kolik nám kraj zaplatí,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Budoucí jihomoravský hejtman Michal Hašek podléhat požadavkům drah rozhodně nehodlá. „Pokud nás budou tlačit ke zdi, poradím se s ostatními hejtmany. Doufám, že tyto požadavky nejsou nástrojem mocenské odvety ODS za volební porážku,“ uvedl Hašek. Podle něj by měly být dráhy Jihomoravskéhu kraji vděčny za to, že jeho integrovaný systém stojí právě na železniční dopravě.

Kraj podle něj dá miliardu korun drahám pouze tehdy, pokud mu na to přispěje vláda. „Pokud nám navýší příjmy z daní, použijeme tyto peníze na zaplacení regionální dopravy. Vláda ale musí prošetřit, zda jsou výdaje drah oprávněné,“ upozornil Pospíšil.

Podle ekonoma Ondřeje Moravanského ze společnosti Cyrrus je hlavním problémem neefektivita Českých drah a vysoké náklady na udržování vlaků. „I přesto jsou s nimi kraje o dotacích ochotny jednat. Dráhy jsou totiž často hlavním dopravcem a železniční doprava je pro obyvatele kraje výhodná,“ podotkl Moravanský.

Jeho kolega Karel Pospíšilík ze serveru Finance.cz tvrdí, že dokud budou dráhy dostávat státní peníze, vydělávat nezačnou. „Manažeři se na dotace spoléhají a vykašlou se pak na zefektivňování řízení podniku,“ říká Pospíšilík.

Soukromí dopravci v regionu si myslí, že by se kraj neměl spoléhat jen na spolupráci s Českými drahami. „Velkým impulsem by bylo, kdyby kraj vypsal výběrové řízení. Nová firma by byla schopná převzít regionální dopravu už do tří let,“ tvrdí například ředitel Student Agency Radim Jančura. Podle něj by pak i služby ve vlacích byly kvalitnější.

„Nalákaly by víc cestujících a díky tomu by ani nebyly potřeba tak velké dotace od samosprávy,“ dodal Jančura.

Autor: Barbora Fialová

15.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Města už shání brigádníky. Sběr odpadků za 70 korun na hodinu netáhne

Archeopark Pavlov. Ilustrační foto.

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Největší obavy důchodců? O zdraví i z migrantů, ukázal dlouholetý výzkum

Brno – Jak vnímají lidé odchod do důchodu a z čeho mají největší starosti? Na podobné otázky i mnoho dalších hledali odpověď výzkumníci z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně. Několik let analyzovali pomocí dat z evropských šetření, dotazníků i hloubkových rozhovorů kvalitu života českých důchodců. Ve středu představili výsledky.

AKTUALIZOVÁNO

První vertikální farma. Firma vypěstuje ekologické saláty v patrech nad sebou

Břeclav - Břeclavská Fosfa bude historicky první v republice, která vypěstuje zeleninu uvnitř speciální budovy. V takzvané vertikální farmě porostou saláty bez pesticidů a chemikálií.

Auta vojáků blokují sídliště. Pomůže rezidenční zóna, zní z armády

Vyškov – Na trávníku, na cestě i kdekoliv jinde. Všude, kde najdou volné místo, parkují účastníci kurzů Velitelství výcviku – Vojenské akademie na sídlišti Víta Nejedlého ve vyškovských Dědicích. A přestože loni armáda v areálu uvolnila stovky míst, situace se nelepší. „Parkují, kde se dá," potvrdil zastupitel Vyškova a současně obyvatel sídliště Petr Nováček.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies