VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Holubice přijdou o miliony. Kvůli krajským zásadám územního rozvoje

Blanensko, Vyškovsko /INFOGRAFIKA/ – Mohly v ní najít práci desítky, možná stovky lidí. Z průmyslové zóny, s níž Holubice na Vyškovsku počítají v územním plánu, však zřejmě nic nebude. Kvůli Zásadám územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ty minulé zastupitelstvo schválilo na poslední chvíli. Už krátce poté sklidily vlnu kritiky, teď se ozývají další.

25.2.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jan Karásek

Starosta Holubic Stanislav Přibyl poukázal na to, že z téměř desetihektarového pozemku, kde měly vyrůst továrny, zůstala lidově řečeno nudle. „Je to kvůli ochrannému pásmu okolo dálnice D1, kterou kraj zdvojnásobil. Místo asi čtyřiceti metrů je to sto. Prostor, který nám pro průmyslovou zónu zůstal, je tak úzký, že do něj nikdo nebude chtít jít,“ řekl Přibyl.

Vesnice tak může do budoucna přijít o dost peněz. Jak starosta uvedl, za pozemky s průmyslovou zónou je stokrát vyšší daň z nemovitosti než za zemědělskou plochu. „Takže místo halířů dostáváte koruny. Deset hektarů zastavěné průmyslové zóny znamená pro obec jeden až dva miliony do rozpočtu,“ vypočítal holubický starosta.

Kraj podle mluvčího Jiřího Klementa ochranné pásmo v Zásadách rozšířil kvůli plánu Ředitelství silnic a dálnic na rozšíření dálnice D1 mezi Slatinou a Holubicemi. Vymezil tak územní rezervu s tím, že se problémem ještě bude zabývat územní studie. „Tu teď intenzivně připravujeme,“ vzkázal Klement.

Územní rezerva je nicméně širší, než jakou plochu má zaujímat dálnice po rozšíření. „Krajské zásady územního rozvoje se několikrát projednávaly, od Holubic ale nepřišly námitky ani připomínky,“ dodal.

Pro zvětšení klikněte na obrázek

ZÚR JMK.

Chrudichromy a blokování parcel

Holubice nicméně nejsou jedinou obcí, které dokument působí problémy. Chrudichromy na Blanensku řeší potíže s blokací stavebních parcel kvůli stavbě dálnice D43, se kterou nové Zásady počítají. „Problém je v tom, že jsou tři varianty, kudy by měla vést, a územní rezerva je udělaná tak, že počítá se všemi. Proto je ochranné pásmo velmi široké, což nám svazuje ruce. Kdybychom chtěli začít s novou výstavbou, musíme vykoupit pozemky od soukromníků,“ krčil rameny starosta Pavel Holub.

A zatímco Chrudichromům ochranné pásmo komplikuje rozvoj, další obce, okolo kterých má D43 vést, oceňují, že je stavba do Zásad zanesená. Uleví přetížené I/43, které se přezdívá silnice smrti. „Jediné, co nám v tomto směru jako regionu škodilo, bylo, že kraj nebyl schopný dokument schválit dřív. Bohužel to neprospěje hned. I tak doufám, že to nějaký aktivista opět nenapadne u soudu,“ okomentoval starosta Drnovic na Blanensku Petr Ducháček.

Co se týká stížností na Zásady, kterými se kraj zabýval, z Blanenska podle informací Klementa nepřišla žádná. Z Vyškovska čtyři. „Na žádost Kožušic jsme vypustili územní rezervu pro přeložku silnice I/50. Vesnice tak nyní pracuje na novém územním plánu,“ sdělil mluvčí.

Námitky dalších ale kraj nevyslyšel. Křenovice dlouhodobě nesouhlasí se železničním záměrem – s jižní variantou takzvané Křenovické spojky. Upřednostňují severní variantu. V Zásadách zůstávají obě. „Pustiměři pak vadí, že nová trať z Brna do Přerova povede přes jižní cíp správního území obce. Nicméně zpracovateli studie dala kladné stanovisko s tím, že musí zajistit, aby vesnice byla dostatečně chráněná proti hluku,“ doplnil Klement. Poslední obcí jsou Vážany nad Litavou, které požadovaly zařazení do Metropolitní rozvojové oblasti Brno OB3, to ale podle Klementa není možné.

Autor: Martina Hašková

25.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prvek uprostřed nádvoří váží třicet tun. Historikové umění označují bučovický zámek za renesanční perlu Moravy a jeho fontánu za jeden z nejhezčích vodních prvků Evropy.

Tři roky po rekonstrukci netryská. Příčinu zasolení fontány odhalí až testy

Škoda Rapid 136 MTX Cabrio.
AUTOMIX.CZ
49

GALERIE: Skvosty Metalexu. Tato česká firma stavěla skvělá auta, i za socialismu

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Účet za tropický červen? Osm set kolapsů, jeden skončil dokonce smrtí

Jižní Morava - Zdravotní potíže, požáry i nedostatek vody způsobilo na jižní Moravě tropické počasí. Horka však mají v pátek skončit.

Přespí mezi ještěry. Děti prožijí noc v dinoparku, ty s vyznamenáním zdarma

Vyškov – Nevšední zážitek, nebo raději stovku do pokladničky? Pokud rodiče jako dárek za vysvědčení pro své dítě volí první variantu a hledají vhodnou akci, jednu má aktuálně v nabídce vyškovský zoopark. Komu nechybí odvaha, může přespat mezi druhohorními ještěry. Vedení zoo v pátek pořádá Noc v dinoparku.

Lék na bolavá záda? Dynamicky se rozvíjející paddleboarding

Jižní Morava /LÉTO S POHYBEM/ – Vyznavači jízdy na koni tvrdí, že nejhezčí pohled na svět je z koňského sedla. O alternativu na vodě se hlásí paddleboarding – dynamicky se rozvíjející sport, při kterém lidé ve stoje pádlují na dlouhém prkně. „Člověk má úplně jiný výhled na svět," zmínil Michal Budík z brněnské firmy Kiboko, která se zabývá designem a půjčováním paddleboardů.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies