VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Holubice přijdou o miliony. Kvůli krajským zásadám územního rozvoje

Blanensko, Vyškovsko /INFOGRAFIKA/ – Mohly v ní najít práci desítky, možná stovky lidí. Z průmyslové zóny, s níž Holubice na Vyškovsku počítají v územním plánu, však zřejmě nic nebude. Kvůli Zásadám územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ty minulé zastupitelstvo schválilo na poslední chvíli. Už krátce poté sklidily vlnu kritiky, teď se ozývají další.

25.2.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jan Karásek

Starosta Holubic Stanislav Přibyl poukázal na to, že z téměř desetihektarového pozemku, kde měly vyrůst továrny, zůstala lidově řečeno nudle. „Je to kvůli ochrannému pásmu okolo dálnice D1, kterou kraj zdvojnásobil. Místo asi čtyřiceti metrů je to sto. Prostor, který nám pro průmyslovou zónu zůstal, je tak úzký, že do něj nikdo nebude chtít jít,“ řekl Přibyl.

Vesnice tak může do budoucna přijít o dost peněz. Jak starosta uvedl, za pozemky s průmyslovou zónou je stokrát vyšší daň z nemovitosti než za zemědělskou plochu. „Takže místo halířů dostáváte koruny. Deset hektarů zastavěné průmyslové zóny znamená pro obec jeden až dva miliony do rozpočtu,“ vypočítal holubický starosta.

Kraj podle mluvčího Jiřího Klementa ochranné pásmo v Zásadách rozšířil kvůli plánu Ředitelství silnic a dálnic na rozšíření dálnice D1 mezi Slatinou a Holubicemi. Vymezil tak územní rezervu s tím, že se problémem ještě bude zabývat územní studie. „Tu teď intenzivně připravujeme,“ vzkázal Klement.

Územní rezerva je nicméně širší, než jakou plochu má zaujímat dálnice po rozšíření. „Krajské zásady územního rozvoje se několikrát projednávaly, od Holubic ale nepřišly námitky ani připomínky,“ dodal.

Pro zvětšení klikněte na obrázek

ZÚR JMK.

Chrudichromy a blokování parcel

Holubice nicméně nejsou jedinou obcí, které dokument působí problémy. Chrudichromy na Blanensku řeší potíže s blokací stavebních parcel kvůli stavbě dálnice D43, se kterou nové Zásady počítají. „Problém je v tom, že jsou tři varianty, kudy by měla vést, a územní rezerva je udělaná tak, že počítá se všemi. Proto je ochranné pásmo velmi široké, což nám svazuje ruce. Kdybychom chtěli začít s novou výstavbou, musíme vykoupit pozemky od soukromníků,“ krčil rameny starosta Pavel Holub.

A zatímco Chrudichromům ochranné pásmo komplikuje rozvoj, další obce, okolo kterých má D43 vést, oceňují, že je stavba do Zásad zanesená. Uleví přetížené I/43, které se přezdívá silnice smrti. „Jediné, co nám v tomto směru jako regionu škodilo, bylo, že kraj nebyl schopný dokument schválit dřív. Bohužel to neprospěje hned. I tak doufám, že to nějaký aktivista opět nenapadne u soudu,“ okomentoval starosta Drnovic na Blanensku Petr Ducháček.

Co se týká stížností na Zásady, kterými se kraj zabýval, z Blanenska podle informací Klementa nepřišla žádná. Z Vyškovska čtyři. „Na žádost Kožušic jsme vypustili územní rezervu pro přeložku silnice I/50. Vesnice tak nyní pracuje na novém územním plánu,“ sdělil mluvčí.

Námitky dalších ale kraj nevyslyšel. Křenovice dlouhodobě nesouhlasí se železničním záměrem – s jižní variantou takzvané Křenovické spojky. Upřednostňují severní variantu. V Zásadách zůstávají obě. „Pustiměři pak vadí, že nová trať z Brna do Přerova povede přes jižní cíp správního území obce. Nicméně zpracovateli studie dala kladné stanovisko s tím, že musí zajistit, aby vesnice byla dostatečně chráněná proti hluku,“ doplnil Klement. Poslední obcí jsou Vážany nad Litavou, které požadovaly zařazení do Metropolitní rozvojové oblasti Brno OB3, to ale podle Klementa není možné.

Autor: Martina Hašková

25.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rousfest. Ilustrační foto.

Rockový festival Rousfest rozproudí i parodující Morčata na útěku

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
24

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Dům zchátral. Může strhnout i část radnice

Slavkov u Brna – Jeho demolici plánují dlouhodobě. Už na ni i vyčlenili peníze v rozpočtu. Tři a půl milionu korun. Krátce před tím, než se dělníci pustili do bourání domu s číslem popisným 63 v Husově ulici ve Slavkově u Brna, jeden obyvatel podal námitku na prozkoumání, zda nejde o kulturní památku. „Teď čekáme, jak rozhodne komise ministerstva kultury,“ přibližuje mluvčí města Veronika Slámová.

Klokani v zoo potěší první návštěvníky v závěru srpna

Vyškov - Stavba trvala řadu měsíců, do otevření zbývá jen několik dní. První návštěvníci se Pavilonem Austrálie ve vyškovském zooparku projdou mezi klokany 31. srpna.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení