VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obyvatelé prožili tropický týden

VYŠKOVSKO - Kvůli čtyřicetistupňovým horkům kolabovali kardiaci. Vedro postihlo těžce důchodce, komplikovalo život lidem řady profesí.

20.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jaroslav sýbek

Bratr Jiřího Záhoříka z Pustiměře se podivil, když nastoupil do svého auta, které nechal v době největších veder zaparkované u svého domu v Pustiměři. „Jak mu pražilo slunce do předního skla, tak se teplem zkroutila a vydula palubní deska,“ popisuje Záhořík.

Ručička teploměru se v minulých dnech ve stínu přehoupla přes třicítku. Podobné počasí se dalo přežít jen na koupalištích nebo ve sklepě. Ne každý měl ale dovolenou nebo prázdniny. Nejhůře na tropická vedra doplatili nemocní.

„Zvláště v pondělí a úterý jsme měli o zhruba dvacet procent více výjezdů, než je obvyklé v jiných dnech. Lidé totiž častěji trpěli kolapsy z horka, cévními mozkovými příhodami a infarkty,“ odhaduje situaci v okrese ředitel krajské záchranné služby Luděk Kašparovský.

Důchodci snášeli africké počasí také těžce. „Klienty otíráme vlhčenými ubrousky, často sprchujeme. Ve všech pokojích jsou ventilátory. Nevycházíme ven a dáváme jim hodně pít,“ líčí staniční sestra domova důchodců ve Vyškově Věra Žižlavská.

S extrémními teplotami bojují také lidé, kteří musí do terénu v uniformě. „Je to náš úděl. Ale zvládáme ho. Kalhoty a košile jsou oproti minulosti přece jen lepší. Takže trochu problémů nám v těchto dnech působí nutnost nosit čepici,“ uvedl mluvčí vyškovské policie Alois Gryc.

Hůře jsou na tom hasiči. Ti byli navíc neustále v pohotovosti kvůli hrozbě požárů. „Zasahovat v ochranném obleku je opravdu velmi náročné. Zvláště na přímém slunci. Ke všemu se počet výjezdů zvýšil hlavně kvůli vysychajícím lesům. Častěji také musíme hasit hořící auta při sklizních na poli,“ vysvětlil vedoucí vyškovského oddělení integrovaného záchranného systému Jiří Sedláček.

Vedení se proto snaží ulehčit zasahujícím příslušníkům nelehký úděl a zmenšilo počet hodin výcviku na přímém slunci. „Ke všemu jsme odložili práce, které jinak běžně hasiči dělají, když jsou ve službě a čekají na zásah. V tomto čase se věnují spíše teorii,“ doplnil Sedláček.

Brázdit kombajnem nebo náklaďákem pole je také práce jen pro odolné muže. „Mám rád teplo, ale toto je už moc. Veškeré chlazení, které tu mám, je ručník, otevřené okno a asi čtyři litry limonády. Docela mě to unavuje,“ říká řidič nákladního auta z rostěnického družstva Stanislav Rája.

V autě musí o žních vydržet déle než dvanáct hodin denně. Klimatizaci ale nechtěl, i když mu družstvo nabízelo nový náklaďák. „Kombajny u nás mají klimatizaci, stejně tak traktory. Má to ale své nevýhody. V kabině mají příjemně, ale osádka musí často ven. Tam je ale zase horko. Takže se nachladí. Jsem zdravý i díky tomu, že už řadu let vedro snáším,“ uvažuje o výhodách staré techniky řidič.

Také řada lidí jiných profesí horkem těžce trpí. Jako v rozpálené peci si připadá ve stánku s grilovanými kuřaty ve Vyškově třeba Alena Šenkýřová a ukazuje teploměr, jehož ručička se zastavila na padesáti stupních.

Horko sužuje i zvířata. „Koně stříkáme vodou. Dobytek si zaleze do chládku v příbytku. Všechna zvířata musejí mít dostatek vody,“ informuje veterinářka vyškovského zooparku Dana Hyláková.

20.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

První vertikální farma. Firma vypěstuje ekologické saláty v patrech nad sebou

Vyškovské Sídliště Víta Nejedlého. Ilustrační foto.

Auta vojáků blokují sídliště. Pomůže rezidenční zóna, zní z armády

Uspořádání Grand Prix? Rekordních 70 milionů od státu. Z dotace splatí i dluh

Brno – Rekordní příspěvek sedmdesát milionů korun získá letos brněnská Grand Prix od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Podle zástupců Brna a Jihomoravského kraje by letošní ročník měl být ziskový. Zbylé peníze by poté Spolek pro GP, který v Brně závody pořádá, měl využít pro pokrytí ztráty osmadvaceti milionů korun z loňského roku.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Vyškovský turnaj basketbalových veteránů? Žádná plážovka

Vyškov – Pod bezednými koši vyškovské haly v Nádražní ulici sice bylo o pár kilogramů a roků víc než při mistrovských utkáních, ale zápal a chuť po vítězství si se souboji o body v ničem nezadaly. Vyškovský basketbalový klub uspořádal tradiční mezinárodní turnaj veteránů a s tradičními účastníky posledních let. Mezinárodní punc Memoriálu Vlastimíra (27. ročník) a Zdeňka (4.) Ščudlových opět dodal tým z Košic, obhajovat přijeli Prostějovští, Brno vyslalo old boys z Líšně a samozřejmě nechyběl početněji nejsilnější domácí tým.

AKTUALIZOVÁNO

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies