Asi nejpalčivější téma v Drysicích bude v dohledné době alespoň částečně vyřešené. Je jím hluk ze silnice R46, která prochází přímo středem vesnice a trápí všechny obyvatele. Zhruba dvě desetiletí volají po protihlukové stěně. Podle aktuálních informací Ředitelství silnic a dálnic vznikne alespoň na mostě. „V úseku vedoucím Drysicemi připravujeme bezpečnostní úpravu napojení na silnici R46. Spočívá ve vybudování připojovacích a odpojovacích pruhů. A na mostě, kde silnice R46 kříží místní komunikaci se souvislou zástavbou, umístíme protihlukové stěny. Podle měření se právě z tohoto místa nejvíc šíří hluk směrem do vesnice," potvrdil mluvčí Ředitelství Jan Studecký s tím, že ideálně se práce uskuteční v roce 2018.

Záměr je výsledkem březnového jednání, kterého se zúčastnilo i vedení Drysic. „Právě tam nám navrhli, aby se vybudování protihlukových stěn oddělilo z připravovaného projektu. Přímo totiž nesouvisí s odstraněním závad v bezpečnosti silničního provozu, tedy absencí odbočovacích a připojovacích pruhů ani opravou silničního mostu, který je ve špatném stavu. Zastupitelstvo tak na svém zasedání schválilo rozdělení koncepce stavby z důvodu alespoň nějakého pokročení v přípravě projektu," přiblížila starostka Iva Marková.

jediné za 20 let
Zmírnit hluk v Drysicích měla výměna obrusné vrstvy vozovky silnice v úseku procházejícím vesnicí. A to díky novému povrchu se zvýšenými protihlukovými účinky. Lidé se ho ve směru na Olomouc dočkali v roce 2012, směrem na Brno o rok později. Následná ověřující měření podle Ředitelství silnic a dálnic potvrdila, že hygienické limity hluku nejsou překročené.

Zpráva potěšila třeba vedení školky. Ta totiž sídlí v těsné blízkosti rušné silnice, a když si děti hrají na zahradě, často se ani neslyší. Otázkou ovšem podle ředitelky Jany Hénikové je, jestli stěna dosáhne až k mateřince. „Silnice vede přímo za ní. Navíc je trochu vyvýšená, takže se hluk hodně nese. Na zahrádce jsme velmi často, takže už jen kvůli dětem stěnu samozřejmě uvítáme. Bude velká škoda, pokud k nám nedosáhne," zmínila Héniková.

Protihlukové stěny mají mít podle Markové pětasedmdesát metrů na každé straně mostu. Až k mateřince tedy zřejmě nepovedou. „A jestli hluk skutečně omezí, nyní nedovedeme posoudit, musíme počkat, až tam vzniknou," dodala Marková.

Také obyvatelka Drysic Magdalena Chytilová, která navzdory tomu, že bydlí až u lesa, hluk slyší.

Ačkoliv jde podle ní o monotónní zvuk, na který si už zvykli, návštěvy to vidí jinak. „Když k nám někdo přijede, hned se ptá, jak tady vůbec můžeme bydlet. Ještě horší to ale samozřejmě mají ti, co žijí u silnice. Tam už bych skutečně nebydlela. Nejenže jde od aut hrozný hluk a zápach, ale myslím, že i zahrádky budou plné olova. Vítáme tak jakékoliv opatření, které by vesnici alespoň trochu odhlučnilo. Byla by to úleva pro celé Drysice," reagovala na chystanou změnu Chytilová.

Přestože se s jistotou dočká stěny jen most, je stále ve hře i ve zbytku úseku. Letos totiž Ředitelství silnic a dálnic končí časově omezené povolení na provozování zdroje hluku. Akreditovaná akustická kancelář tak musí zajistit podrobné měření a aktualizaci hlukové studie pro celý průjezdní úsek silnice R46 Drysicemi. Měření podle Markové dělali minulý měsíc. „Nyní čekáme na výsledky," řekla.

Ty pak budou sloužit jako podklad pro rozhodnutí hygieniků. Jak už před časem zmínil vedoucí krajského odboru obecné a komunální hygieny Miroslav Staněk, Ředitelství silnic a dálnic musí výsledky předložit do konce letošního listopadu.

Těsné hodnoty

Hluková zátěž se v Drysicích pohybuje těsně kolem hygienického limitu. „Není tak možné v tuto chvíli odhadnout, jak měření dopadne. V případě zjištění, že limity jsou dodržené, pro nás nebude nutné navrhovat a řešit další protihluková opatření. Pokud ale měření a studie nepotvrdí dodržení v celém úseku, bude třeba z naší strany zajistit nové časově omezené povolení, jehož součástí bude návrh dalších nutných opatření. A to například snížení rychlosti, nebo i protihlukové stěny," naznačil Studecký.

Opatření v podobě snížení rychlosti se ale například Chytilové nezdá příliš účinné. „Bylo by zbytečné. Nikdo ji nebude dodržovat," je přesvědčená. Jak říká, protihlukové stěny měly být postavené už dávno. Současně se silnicí. „Anebo měla vést dál od vesnice. Jenže to prý zase nešlo kvůli vlastnickým vztahům k pozemkům. A teď trpí všichni obyvatelé," krčila rameny obyvatelka Drysic.

O vybudování protihlukových stěn Drysice usilují téměř dvacet let. „Vzhledem ke špatné legislativě týkající se norem hlukové zátěže ztrácíme naději, že tady někdy budou. S ohledem na negativní vliv rychlostní silnice na život obyvatel ale budeme o jejich výstavbu usilovat i nadále," ujistila Marková.