VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kvalitnější přeprava: vlak InterPanter pojede i přes Vyškov

Vyškovsko – Zastaralé vagony, nedovírající dveře v kupé, pískající světla a nefunkční topení. Přesně na tyto nedostatky poukazují v poslední době vlakoví cestující z Vyškovska. Do modernizace stávajících a nákupu nových vlaků investovaly České dráhy od roku 2008 asi čtyřicet miliard korun. Podle obyvatel se však peníze regionu asi vyhýbají.

2.2.2016
SDÍLEJ:

InterPanter. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Na nemoderní vozový park upozornil například František Kupka. Vadí mu hlavně nefunkční topení. „Je tomu pár let, co na trase Brno - Bohumín začaly jezdit takové barevné, modrobílé vagony. Pamatuji si, jak v nich chtěl každý sedět, byly před nimi zástupy lidí. Dnes už se jim zasvěcení vyhýbají. V zimě je v nich opravdu velmi chladno. A to člověk pocítí hodně brzy, když se při cestování nehýbe," popsal Kupka.

Bez vady však podle něj nejsou ani starší vagony. „Že jsou pokreslené sprejery, drahám nevyčítám. To neovlivní. Ale když si člověk zapne světlo a málem zešílí, protože začnou vydávat dlouhý, monotónní pískot, to už ano. Stejně jako nedovírající dveře v kupé, kterými táhne," doplnil cestující.

Starší vlaky jsou podle vedení státního podniku nasazené jen dočasně, kvůli aktuální modernizaci jiných. „Za tuto provozní situaci se omlouváme, ale věříme, že postupné nasazování modernizovaných vozů zlepší i pohled cestujících. Modernizaci zajišťujeme po celé republice a s ohledem na bezmála sedm tisíc vypravených vlaků denně ji nelze udělat během několika roků. Musí být postupná," vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

S platností nových jízdních řádů, tedy zhruba od poloviny prosince, dráhy nasadily i některé obnovené spoje na Vyškovsko. A to na lince Brno Olomouc - Šumperk. Například do Brna tak lidé můžou jet i v novém modernizovaném vagonu druhé třídy. „Zprovoznili jsme je teprve před rokem. Nejsou sice vybavené klimatizací, ale cestujícím nabízejí podobný komfort jako ostatní modernizované vozy. Najdou v nich nové čalouněné sedačky, elektrické zásuvky pro napájení elektroniky nebo velké prostory pro kola, kočárky a objemná zavazadla. Zatím se nejedná o ucelené soupravy na všech spojích, cílem ale je postupně zvyšovat jejich počet," dodala Šubová.

Časté výhrady z řad cestujících však zaznívají na jinou linku. Tu mezi Brnem a Bohumínem. „Vagony jsou opravdu katastrofální. Nejenže leckde chybí základní věci jako třeba zrcadlo, ale například o elektrické zásuvce si můžu jen nechat zdát. Přitom je to podle mě dnes už základ. Nemůžu se pak asi ani divit, že třeba záchody vypadají tak, jak vypadají, a případně ani nesplachují. Přitom jde do Brna o poměrně dlouhou cestu," nebyla nadšená Diana Kotásková z Ostravy.

Podle Šubové jsou však vlaky na trati zpravidla v dobrém technickém stavu. Rekonstrukcí prošly koncem devadesátých let. „Navíc do souprav nasazujeme multifunkční vagony zajišťující přepravu imobilních cestujících. Přesto počítáme, že se díky postupné obnově modernizované soupravy dostanou i na další linky. Mluvíme však o horizontu několika let," vzkázala Šubová.

Na co se však můžou lidé těšit o poznání dřív, je nová nízkopodlažní linka InterPanter. Ta na spoji z Brna přes Českou Třebovou do Prahy vyjela poprvé minulý týden. „Nasazení osmi vlaků budeme na této lince garantovat od poloviny roku. Zatím počítáme s tím, že jeden pár rychlíků v InterPanterovi projede přes Brno a Olomouc, tedy i Vyškov, až do Šumperka," přiblížila novinku Šubová. Co se týká regionální dopravy, tam dráhy nasazují modernizované motorové vlaky na trati Vyškov - Přerov. „Umožňují i přepravu vozíčkářů," doplnila mluvčí drah.

Stížnosti cestujících prý podnik nezaznamenává. Jejich počet na Vyškovsku ale zveřejnit nechtějí. „Jedná se o údaje obchodního charakteru. Například v dálkové dopravě pokles cestujících neevidujeme," uvedla Šubová.

Autor: Alena Grycová

2.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Bohumil Šimek.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

O svém boji s rakovinou píše na internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

OBRAZEM: Silniční kontrola! Ježkovičtí dováděli v maskách v ulicích

Ježkovice – Asi málokdo by čekal, že ho na cestách zastaví člen FBI. To je pak třeba vytáhnout peněženku a raději přispět do kasičky výběrčího. Své o tom vědí řidiči, kteří v sobotu odpoledne projížděli Ježkovicemi. Těm se do cesty kolikrát postavila i havajská tanečnice nebo Mexičan. Obyvatelé vesnice totiž zrovna slavili ostatky.

Nová zóna místo Dukly: lidé si tam odpočinou až v dubnu, stavba se prodraží

Blansko – O zhruba dva miliony korun se prodraží nová odpočinková zóna, která v Blansku zaplní místo po zbouraném hotelu Dukla. Původně měla být hotová už na konci loňského listopadu. Důvodem zdržení i navýšení ceny je podle radnice chyba projektanta.

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Hledá se patriot s dostatkem času. Sehnat kronikáře bývá často problém

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Vedení kronik bývalo dřív výsadou učitelů a vzdělanců, nyní je píšou spíše nadšenci. Na rozdíl od minulosti musí řešit třeba ochranu osobních údajů. Většinou jim ale chybí čas.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies