Zároveň už se také pro jednu z nich rozhodli. Přednost dali té jižní. „Podle mě je lepší mimo jiné v tom, že je méně zatěžující. Navíc jde také o souvislou cestu kolem dálnice," okomentoval starosta.

Přestože spousta lidí s obchvatem souhlasí, ozývají se i rozporuplné názory. Třeba Rousínovan Miroslav Růžička má obavy, že kvůli němu utrpí místní obchodníci. „Stavba určitě bude k něčemu dobrá. Z hlediska provozu v centru jde o dobré řešení. Na druhou stranu si myslím, že když se auta takto začnou vyhýbat městu, prodejny přijdou o své zákazníky a logicky jim klesnou tržby," naznačil Růžička.

Iniciativa k vytvoření obchvatu v Rousínově vznikla zhruba před čtyřmi lety. „Třeba Slavkov u Brna ho má vybudovaný. Ani si nechci představovat, jaké by tam vznikaly situace, kdyby ho neměli. Kvůli velkému provozu v Rousínově jsme se inspirovali a v minulém volebním období jsme se obchvat snažili prosadit i tady. A jelikož se nyní dělá nový územní plán, připadá nám to jako dobrá příležitost, jak problém s dopravou vyřešit," sdělil Lukášek.

První úvahy byly takové, že obchvat vznikne podél železnice, která vede obloukem kolem Rousínova. To se ale ukázalo jako neproveditelné. Vzhledem k těsné blízkosti kolejí a zástavby by bylo nutné zbudovat tunely a nový viadukt. „Tato severní varianta by byla dražší a navíc by zasahovala i do katastru Habrovan, což Habrovanským není příliš po vůli," dodal starosta.

Proti jižní, kterou tedy zastupitelé odsouhlasili, jsou nicméně obyvatelé rousínovské místní části Slavíkovice. Podle Lukáška jsou přesvědčení, že pozemky, kudy by měla nová silnice vést, ztratí na hodnotě a bude je obtěžovat hluk.

Podle šéfa radnice naopak budou parcely lépe přístupné. „Kolem navíc není plánovaná žádná výstavba. Jsou to jen průmyslová území. Jde o pole, kde se dřív plánovaly plochy pro průmysl a drobnou výrobu," vysvětlil Lukášek.

Nyní se území vloží do takzvané rezervy, do budoucna tedy na něm jiné stavby než obchvat nevzniknou.

Nově vybudovaná silnice, zřejmě druhé třídy, by měla být majetkem kraje. Pro šéfa vyškovské oblasti Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Zdeňka Gardelky byla ovšem informace o plánovaném rousínovském obchvatu novinkou. „S městem jsme žádná jednání na toto téma neměli," řekl Gardelka.

Kdy se můžou Rousínovští těšit na větší klid ve městě, zatím není jasné. Dřív než za deset let to zřejmě podle starosty nebude. Otázkou pak budou i peníze. Město se na placení vzhledem k objemu rozpočtu podílet nehodlá.

Než stavbu zanesou do územního plánu, budou mít obyvatelé Rousínova možnost vyjádřit se k projektu, a to na veřejném projednání. „Poté ho necháme dopracovat a pak ho předložíme zastupitelstvu," předeslal Lukášek.

Problémy s kamiony, které projíždějí centrem města, dlouhodobě trápí i Bučovice. Roky se tam počítalo s přeložkou frekventované silnice I/50, v několika posledních letech vedení města s Ředitelstvím silnic a dálnic řeší obchvat. Uskutečnění stavby je ale zatím v nedohlednu.

TEREZA DOLEŽELOVÁ