VYBERTE SI REGION

Nová cyklotrasa do Dědic skončí v poli

Vyškov – O propojení Dědic a Opatovic cyklotrasou se mluví zhruba rok a půl. Zpevněná cesta, na kterou se jejich obyvatelé tolik těší, je nyní ve stadiu dokončování projektu. Pak už bude zbývat pouze vyřídit stavební povolení. A co nevidět má být i hotovo. Jako o spojnici dvou místních částí se o ní nicméně tak úplně nebude dát mluvit. Kvůli sporu radnice s dědickým podnikatelem skončí v podstatě v poli.

17.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martina Hašková

Namísto víc než kilometrového úseku cyklisté a chodci budou mít k dispozici jen osm set padesát metrů. Trasa bude zpevněná směrem od Opatovic a skončí těsně před soukromými pozemky zemědělce Jiřího Krutílka. Před zahrádkami. „Pokud lidé budou chtít pokračovat do Dědic, budou využívat účelovou komunikaci," potvrdil vedoucí vyškovské kanceláře starosty a tajemníka Stanislav Kolařík. Tedy nezpevněnou cestu.

Od malička po ní rád chodí třeba Vít Gregor z Opatovic. Na cyklotrasu se těší. Že se nenapojí na dědickou Potoční ulici, je podle něj škoda. „Denně místem projedou desítky lidí na kolech, jde o oblíbenou lokalitu," poukázal muž.

Na vině toho, proč cesta nebude zpevněná až po klasickou silnici, jsou letité neshody mezi Vyškovem a Krutílkem. Začaly, když úředníci asi před dvěma lety nařídili podnikateli odstranit načerno postavenou ohradu pro chov skotu. Umístěná byla právě podél účelové cesty, na níž má vzniknout cyklotrasa. Černou stavbu odmontoval. A zahrádkáře, kteří komunikaci využívali pro příjezd ke svým pozemkům, vyzval, aby po ní přestali kvůli bezpečnosti jezdit. Následně ji rozoral.

rozměry trasyZpevněná cesta pro cyklisty a pěší mezi Opatovicemi a Dědicemi bude dlouhá asi osm set padesát metrů a široká tři metry. Její povrch bude tvořit asfaltový recyklát. Vzniknout má do letních prázdnin.

Případ se ocitl dvakrát u soudu. Druhé řízení se konalo zhruba před měsícem. Soudkyně ho ukončila, protože podle ní nešlo o věc, kterou by se měl zabývat soud, ale vyškovský silniční správní úřad. Tomu také bude věc postoupena, jakmile usnesení nabude právní moci. „Proti rozhodnutí soudu je možné podat odvolání, což rada města schválila. Usnesení tak zatím nenabude právní moci, a je tedy předčasné spekulovat o dalším postupu úředníků," uvedl Kolařík.

Starosta Vyškova Karel Goldemund upřesnil, že se město odvolává kvůli jednomu z bodů rozhodnutí, a to že má zaplatit žalovanému Jiřímu Krutílkovi právní náklady. „Což se nám jako správnému hospodáři nelíbí. Proti tomu, že řešení věci je v kompetenci silničního správního úřadu, se odvolávat nechceme," okomentoval Goldemund, který věří, že se do konce současného volebního období podaří trasu dokončit celou.

V to doufají i obyvatelé Dědic. „Samozřejmě si přejeme, aby se trasu podařilo vyasfaltovat až k Potoční ulici. Díky ale i za to, co bude nyní. Pokud se to nepovede, bude to ostuda. Bylo by to jako postavit dům bez střechy," přirovnal předseda dědického osadního výboru Jiří Wasserburger.

Jak bude město postupovat dál, až se případu opět ujmou vyškovští úředníci, starosta nechtěl předjímat. „Důležité je, že i soud předpokládá, že jde o zaužívanou cestu. Lidé tak můžou po pozemcích pana Krutílka dál chodit i jezdit. Další postup, co se týká cyklotrasy, pak budou zkoumat právníci," sdělil Goldemund.

Podle místostarosty Vyškova Břetislava Usnula by bylo ideální, kdyby se radnice s Krutílkem dohodla. Ten dlouhodobě říká, že se nebrání směně pozemku. Město by ale muselo splnit jeho podmínky. V lokalitě totiž má parcely určené pro výstavbu a chce, aby k nim vedla cesta s povrchem, který umožňuje kolaudaci domů. „Na svých podmínkách stále trvám," řekl Krutílek, podle nějž není možné, aby na jeho pozemku bez jeho souhlasu cokoliv vzniklo.

Navíc pozemek, na kterém by město cyklotrasu rádo postavilo, je vedený jako orná půda. „Jsem také zaregistrovaný v ekologické prvovýrobě," upozornil Krutílek na to, že i proto nebude možné cyklotrasu zcela dokončit. „Soud neřekl, jestli jde o komunikaci nebo pole. Jsem zvědavý, jak rozhodne silniční správní úřad a na základě čeho," dodal Krutílek.

800 tisíc korunmá zhruba stát cyklotrasa z Opatovic po dědickou zahrádkářskou kolonii. Vyškov na ni nebude čerpat dotace, celá bude zaplacená z městské kasy.

Podle některých obyvatel by město mělo začít uvažovat o vyvlastnění. „Jde přece o veřejný zájem," myslí si Gregor. Jak ovšem uvedl starosta, vyvlastnění není možné. „Zákon ho tady neumožňuje. Nejedná se totiž o strategickou stavbu," vysvětlil Goldemund.

Zatímco úsek od dědické zahrádkářské kolonie po Potoční ulici není jistý, část od Opatovic po zahrádky vznikne brzy. „Nyní dokončujeme projekt a zanedlouho požádáme o stavební povolení. Hotovo chceme mít do letních prázdnin. Předpokládám, že v průběhu června se dělníci pustí do práce. Město má na akci v rozpočtu vyčleněných osm set tisíc korun," řekl Usnul.

Autor: Martina Hašková

17.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

Vánoční strom: ve Vyškově je k dostání i za padesát korun

Vyškovsko – V dětství si Vyškovan Petr Fárský nedokázal představit Vánoce bez živého vánočního stromu. Jak říká, patřil neodmyslitelně k pravé sváteční atmosféře. „Voněl po celém bytě a i zvuk padajících jehliček měl co do sebe," vzpomínal.

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies