Žákovské knížky zatím upřednostňují klasické papírové. „Elektronické děláme jen na vyžádání a po domluvě s vyučujícími. Podle našeho průzkumu rodiče zatím chtějí klasické. Ne všichni totiž mají přístup k internetu nebo chytrý telefon," poznamenal Kašpar s tím, že co se týká třídních knih, výhodou je i větší bezpečnost žáků. „Hlavně v případě půlených hodin. Děti tak s třídní knihou nemusejí přebíhat, aby do ní vše zapsala i učitelka, která má druhou polovinu třídy a je s ní v jiné učebně," vysvětlil ředitel.
Naopak žákovské knížky přístupné na internetu začali 1. listopadu zkoušet na Základní škole Nádražní 5 ve Vyškově. Podle ředitele Pavla Pospíšila jde zatím o pracovní verzi. „Zatím učitelé známky vepisují i do papírové žákovské. Zkoušet elektronickou verzi budeme do konce školního roku a poté uvidíme, co bude dál," zmínil Pospíšil.
2.rokem zapisují učitelé Základní školy Tyršova ve Slavkově u Brna například absenci žáků do elektronické třídní knihy. „Vše je přehlednější, snadněji se kontrolují údaje," pochvaloval si ředitel školy Jiří Půček.
Pokud se rozhodnou pro žákovskou na internetu, zavedená bude až od třetího ročníku. V prvním a druhém podle něj bude stále lepší klasická podoba. „Výhodou elektronických pak určitě je, že se vyhneme případnému gumování nebo přepisování známek ze strany žáků. Rodiče mají přístupový kód, díky němuž se dostanou do systému a ihned vidí, jaký má dítě prospěch, za co dostalo pochvalu nebo naopak napomenutí," popsal Pospíšil s tím, že učitelé si zatím na novinku zvykají. „Je to pro ně práce navíc," podotkl.
Zkušenost s elektronickými třídními knihami mají už druhým rokem ve Slavkově u Brna, konkrétně v Základní škole Tyršova. A na zavedení žákovských knížek na internetu se chystají. „Předpokládám, že na ně přejdeme od příštího školního roku. S rodiči jsme to probírali a nikdo náš návrh nezamítl. V případě, že se najde někdo bez přístupu k internetu, určitě mu vyjdeme vstříc například výpisy," informoval ředitel školy Jiří Půček s tím, že zavedení se bude týkat všech ročníků. „Rodiče si na tento způsob zvyknou hned od první třídy, kdy známek není tolik jako na druhém stupni," poznamenal.
Systém hodlají využívat i k zapisování domácích úkolů a absencí. Změna bude mít podle Půčka i další výhody. „Rodiče, vyučující ani žáci nebudou omezeni zapomínáním žákovských knížek," zdůraznil.
Názory rodičů, které oslovila redakce Vyškovského deníku Rovnost, se různí. Většina se nicméně přiklonila spíš k variantě kombinace písemné i elektronické formy. „Zatím jsem se s elektronickou podobou třídní knihy ani žákovské knížky nesetkala, takže nemůžu hodnotit výhody ani nevýhody. Vím, že se zavádí hlavně na středních školách. Určitě bych ale byla pro kombinovanou formu, aby se děti mohly pochlubit i prarodičům, když je navštívíme," řekla Jana Látalová.