VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odvážet hlínu? Nesmysl, tvrdí Vážanští o budoucnosti nechtěné motokrosové dráhy

Vážany nad Litavou – Roky proti ní bojovali. Nyní vedení Vážan nad Litavou považuje za nejhorší možnost, aby někdejší motokrosová dráha nad vesnicí zůstala ležet ladem. S investorem, který před osmi lety se stavbou začal, teď obec jedná o její budoucnosti. Podle rozhodnutí stavebního úřadu se má dráha nicméně do tří let odstranit. Investor se proti tomu brání žalobou. A nepřeje si to ani vedení Vážan.

6.5.2015 9
SDÍLEJ:

Pohled na nechtěnou motokrosovou dráhu ve Vážanech nad Litavou.Foto: DENÍK/Michal Kočí

„Teď je nutné domluvit se s majitelem na racionálním řešení. To znamená stavbu nějak stabilizovat, zakonzervovat a později třeba zrekultivovat vysázením zeleně. Protože kdyby se nic nedělo, bude navezená zemina dál nekontrolovaně ujíždět. Plocha zaroste plevelem a vzniknou na ní praskliny. Z místa se tak stane nebezpečná zóna takřka pro každého, kdo na ni vkročí," upozornil starosta Vážan Václav Matyáš.

Už teď, jak dodal, hlína ujíždí například do blízkého poldru, který je starý pětadvacet let. Protipovodňovému opatření tak může hrozit, že ztratí svou účinnost, a vesnice bude ohrožená přívalovými dešti.

Odstranit stavbu je podle Matyáše nesmyslné. Navezené zeminy je příliš mnoho a pro Vážany by to znamenalo znovu trpět pod zátěží kamionů tak jako v posledních osmi letech, co stavba vznikala.

Podle odhadu stavebního úřadu by při určitém rozvržení práce měl odvoz zeminy trvat tři roky. Tím si však nikdo nemůže být jistý. „Dokumenty uvádí, že je v místě skoro devět set tisíc kubíků, ale to je podhodnocené, a to nejen podle mě. Místní zemědělec na základě svého měření odhaduje, že se tam nachází až dva miliony kubíků. Odvézt něco takového nedává smysl," poukázal starosta.

bojovali i peticí
Proti stavbě dráhy, která začala vznikat v roce 2008, vytvořil Výbor životního prostředí v roce 2009 petici. Jeho členové měli obavy o zdraví, protože nevěděli, jestli zemina není kontaminovaná. Vadila jim i nákladní auta jezdící obcí. Protože společnost, která hlínu vozila, neměla vyřešený přístup ke stavbě, dostala stotisícovou pokutu od slavkovských úředníků.

Nicméně přesně k tomu před časem vyzval stavební úřad společnost SVS Delta Racing, která za stavbou stojí. „Soud vydá verdikt k naší žalobě proti tomuto rozhodnutí do třiceti dnů," informoval zástupce investora Tomáš Hrdinka.

Investor podle úřadu porušil stavební povolení, když dráha ujela do několika okolních pozemků. „Ale to přece neznamená, že je třeba ji odstraňovat i z místa, kde stavbu máme povolenou. Ujeté svahy do okolních pozemků ale vrátíme zpět, s tím problém není," ujistil Hrdinka.

Motokrosová dráha už déle než rok nefunguje, ale zemina se na ni naváží dál. Podle řady místních to má jednoduché vysvětlení. „Už nejde o dráhu, je to prostě skládka. Nákladní auta naložená vším možným tam jezdí i v sobotu a neděli," prohlásil obyvatel Vážan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Podobně se o účelu stavby vyjádřil už na podzim loňského roku tehdejší starosta, současný místostarosta Josef Hloužek. „Odvozily se tam celé brněnské tunely. Investor má z uskladnění materiálu pochopitelně zisk," poukázal.

Smysl dalšího navážení ale podle Hrdinky spočívá v tom, že dráha má změnit svůj účel. „Motorky místní rušili, takže jsme se rozhodli, že bude sloužit pro sjezdová a horská kola. Právě proto je třeba dál vozit hlínu, protože na rozdíl od motorek, které jezdí převážně po rovině, kola potřebují víc kopců," vysvětlil Hrdinka.

O tom, co stavbu skutečně čeká, lze ale podle něj hovořit až poté, co soud rozhodne o žalobě podané firmou. O různých variantách ovšem pravidelně jedná se starostou. „Na konci loňského roku byl předpoklad takový, že dostatek zeminy bude na místě někdy na jaře nebo v létě roku 2016 a do jeho konce bude dráha hotová. Hlínu jsme nechali dovážet především z výkopů ze staveb kanalizací v mnoha okolních obcích. Teď ale nastaly u těchto staveb potíže a výkopy už nás nezásobují. To znamená, že zmíněný předpoklad ohledně dokončení není reálný," řekl Hrdinka.

Autor: Adam Hrbáč

6.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hromadná nehoda na dálnici D1. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Hromadná nehoda blokuje D1 u Podolí. Ve směru na Vyškov se tvoří kolony

Zajímavé klasické škodovky, které zrovna hledají nové majitele.
AUTOMIX.CZ
30

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Tušil jsem, že budeme hrát o titul, říká futsalista Jan Homola

Dražovice /ROZHOVOR/ – Fotbalová Slavia zbrojí na Ligu mistrů. Na její famózní jarní tažení za domácím titulem tak trochu doplatila její mladší futsalová sestřička, která v nejvyšší soutěži vybojovala stříbrné medaile. „Je to historický úspěch a já jsem rád, že jsem byl při tom,“ říká vicemistr republiky Jan Homola, který první kontakty s fotbalovým míčem zažil v rodných Dražovicích.

Horňácké slavnosti slaví 60 let. Festival v Brně připomene Mendela

Jižní Morava /TIPY NA VÍKEND/ – Pestrost lidových krojů, bohatý program, místní speciality od pečených až po tekuté a pohostinnost regionu na úpatí Bílých Karpat. To všechno nabízejí Horňácké slavnosti. Festival letos okoření oslavy šedesáti let od založení.

Důchodci v kraji pracují víc než dřív. Chybějí jim peníze

Jižní Morava – Mnoho jihomoravských důchodců má finanční problémy, proto chodí do práce. Podle ekonomů je penzijní systém zkostnatělý.

Porazila smrt a maluje dál. Třeba Madony

Slavkov u Brna - Lékaři jí zjistili zhoubný nádor, na který se umírá po dvou až třech měsících. Díky rychlé operaci slavkovská malířka Daria Bernadeta Novotná přežila. Z nemoci vyplynula nová série jejích obrazů. „Jsou to Madony, ne kojící matky, jak se může zdát,“ upozorňuje výtvarnice, která se zaměřuje hlavně na zobrazování momentek vycházejících z jejích zkušeností.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení