Svědkem toho bývá Ludmila Kovářová z Vyškova, která pravidelně vodí vnučku právě do základní školy. „Jsem už starší, a přesto mi není líto kroků, které musím udělat navíc, když místo obcházím podchodem u knihovny. Mnohem mladší lidé však chodí přes křižovatku. Auta do ní sice nevjíždějí rychle, ale pokud jim zpoza značek najednou někdo vykoukne, nemůže to být nic příjemného. Viděla jsem i strážníky, kteří lidem domlouvali, ale nezdá se mi, že by to nějak pomáhalo," poukázala Kovářová.

Vysvětlovat a domlouvat se strážníci snažili v prvních dnech uzavírky. Ovšem bez účinku. Nyní už rozdávají pokuty. „Je jich dost, ale aby byly opravdu účinné, museli bychom v místě hlídkovat v podstatě nonstop. Což není možné. Situace se sice oproti začátkům trochu zlepšila, ale rozhodně nejde říct, že třeba o padesát procent. Lidí, kteří si cestu zkracují křižovatkou, je stále obrovské množství," zhodnotil velitel vyškovských strážníků Petr Sedláček.

2000korun. I tak vysokou pokutu můžou dostat lidé, kteří obcházejí plot v Cukrovarské po silnici. Většinou ale strážníci rozdávají jen třísetkorunové pokuty. „Když v místě hlídka stojí, odváží se místem projít jen málokdo, ale mimo její dohled lidé chodí místem úplně běžně," poukázal Petr Sedláček.

I proto je v plánu posílení hlídek. „Jednáme i s dopravními policisty, kteří budou situaci kontrolovat ve spolupráci s námi. Lidem totiž jednoznačně hrozí, že je srazí auto. Ať už jedoucí směrem od Pustiměře, tak od autobusového nádraží. Jde o rizikové místo, přitom jím prochází i starší lidé, děti, a dokonce i maminky s kočárky," kroutil hlavou Sedláček.

Podobné zkušenosti má i místostarosta města Břetislav Usnul. A to z pohledu řidiče. „Odbočoval jsem směrem k centru a najednou šla po silnici maminka s malým dítětem. To už je do nebe volající. Rodič má jít příkladem. Stačí přitom trochu trpělivosti, rekonstrukce v úseku bude za měsíc u konce," vzkázal Usnul.

Také redaktorka Vyškovského deníku Rovnost se na místě přesvědčila, že si lidé se zákazem vstupu a naznačenými obchůzkami hlavu nelámou. Během zhruba deseti minut jich kratší cestou po silnici prošlo sedm. „Nemyslím si, že je to až tak nebezpečné. Snažím se jít po kraji. A když spěchám, nemám čas místo obcházet podchodem. To je minimálně pět minut navíc, které leckdy rozhodnou o tom, jestli stihnu autobus. Měli nám nechat nějaký průchod a vše by bylo bez problémů," okomentoval mladík, který nechtěl sdělit své jméno.

Podle vedoucího odboru kanceláře starosty a tajemníka Stanislava Kolaříka není vzhledem k druhu a rozsahu stavebních prací něco takového možné. „S přihlédnutím ke zkrácenému termínu dokončení stavby, plynulého provedení jednotlivých úkonů a zejména z bezpečnostních důvodů nemůžeme dovolit pravidelný každodenní průchod tak velkému počtu pěších," sdělil s tím, že pokud to bezpečnostní situace dovolí, bude oplocení odstraněné nebo posunuté a průchod umožněný ještě před koncem října.

Jak dodal, firma se drží plánu. Momentálně dělníci v místě pracují na přeložkách inženýrských sítí. S tím se museli srovnat i v základní škole. „Výuku to samozřejmě ruší, ale děti provoz a pípání couvajících aut vytrhávalo ze soustředění hlavně začátkem školního roku, už si zvykají. Nezastírám však, že se těšíme, až práce skončí," usmál se ředitel Pavel Pospíšil s tím, že momentálně je situace komplikovaná hlavně pro rodiče. „Je pro ně složitější dostat děti do školy, ale zatím nemám žádné výrazně negativní ohlasy," zmínil.

Žáky informuje ze školního rozhlasu i o tom, že plot obcházet nesmí. „Že je to nebezpečné. A ve čtvrtek jsme měli třídní schůzky, kde jsme rodiče žádali, aby respektovali nastavená pravidla. Sám jsem zaznamenal, že lidé po silnici chodí, strážníci je dost důrazně napomínali," popsal Pospíšil, který měl před začátkem prací obavy ze zásobování školní kuchyně. Děti však o obědy nepřišly. „Jsme v kontaktu se zástupci firmy a není problém se s nimi domluvit. Řidiči, co nám zásobování zajišťují, se musí trochu přizpůsobit. Například jezdí ráno, ale jinak je to bez problémů. Obavy byly horší, než je realita," dodal Pospíšil.