Alespoň to vyplývá z analýzy Ekologického právního servisu. Organizace ji vypracovala na základě strategických hlukových map, které vydalo ministerstvo zdravotnictví na konci ledna letošního roku.

„Hlavním zdrojem hluku je v České republice jednoznačně silniční doprava. Do strategických map jsou zařazené jen ty obce, kterými ročně projede víc než šest milionů aut,“ praví analýza.

Nejvíc alarmující z hlediska lidského zdraví je podle zprávy takzvaná „černá desítka“. Tedy seznam obcí, kde žije nejvíc lidí obtěžovaných hodnotami nad sedmdesát decibelů v nočních hodinách.

Bučovice jsou hned na čtvrtém místě ze všech posuzovaných měst v republice, a to se šesti sty jednasedmdesáti obyvateli.

Znepokojivá je podle právníků organizace také celodenní situace v Bučovicích. Jedenáct set deset obyvatel Bučovic nepřetržitě trpí hlukem z projíždějících aut. Hrozí jim tak zdravotní komplikace, jako je třeba poškození sluchu nebo zvýšená hladina krevního tlaku.

Že analýza rozhodně není postavená na vodě, potvrzuje také ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp. „Máme svoje hlukové studie, které analýzu Ekologického právního servisu ve velké míře potvrzují. Také proto letos opravujeme povrch „padesátky“, což by mělo situaci zlepšit. A samozřejmě připravujeme výstavbu přeložky,“ naznačil Rupp. Podle něj by přeložka mezinárodní silnice měla zmenšit potíže.

Lidé stále bojují s hlukem ze silnic

Rámus ze silnice je jednou z nejčastějších potíží, které trápí mnoho lidí z Vyškovska.

Zatímco třeba s dunivou diskotékou si dokáží poradit, boj s frekventovanou silnicí je běh na dlouhou trať.

Kvůli hluku se prakticky nevyspí například rodina Kuběnských z Drysic. Bydlí totiž hned vedle dálničního mostu. Silničáři sice chtějí silnici odhlučnit pomocí protihlukové stěny, ale obec teprve jedná o novém územním plánu.

„Kamiony, to je něco hrozného. Stěna tady měla být od prvopočátku. Kdo to nikdy nezažil, nepochopí,“ postěžovala si před časem třeba Monika Kuběnská z Drysic.

Lidé dostanou možnost se k návrhu vyjádřit právě dnes. Potom o něm budou hlasovat zastupitelé.

„S největší pravděpodobností ho schválíme. Stavbu stěny podporuje celá obec. Současná situace je totiž neúnosná. Potvrdili nám to i hygienici,“ uvedla starostka Iva Marková.

Podle pracovnice brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Macháčkové potom budou pokračovat přípravné práce ke stavbě protihlukové stěny.

Pokud se nevyskytnou problémy a podaří se sehnat peníze, zahájí stavbu v nejlepším případě v roce 2010.

Mimořádně hlučný a frekventovaný je taky třeba průtah Rousínovem. Situace se ještě zhoršila kvůli kamionům, které se chtějí vyhnout placení dálničních poplatků a jezdí raději ve směru na Brno po staré silnici.Alespoň to vyplývá z analýzy Ekologického právního servisu. Organizace ji vypracovala na základě strategických hlukových map, které vydalo ministerstvo zdravotnictví na konci ledna letošního roku.

„Hlavním zdrojem hluku je v České republice jednoznačně silniční doprava. Do strategických map jsou zařazené jen ty obce, kterými ročně projede víc než šest milionů aut,“ praví analýza.

Nejvíc alarmující z hlediska lidského zdraví je podle zprávy takzvaná „černá desítka“. Tedy seznam obcí, kde žije nejvíc lidí obtěžovaných hodnotami nad sedmdesát decibelů v nočních hodinách.

Bučovice jsou hned na čtvrtém místě ze všech posuzovaných měst v republice, a to se šesti sty jednasedmdesáti obyvateli.

Znepokojivá je podle právníků organizace také celodenní situace v Bučovicích. Jedenáct set deset obyvatel Bučovic nepřetržitě trpí hlukem z projíždějících aut. Hrozí jim tak zdravotní komplikace, jako je třeba poškození sluchu nebo zvýšená hladina krevního tlaku.

Že analýza rozhodně není postavená na vodě, potvrzuje také ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp. „Máme svoje hlukové studie, které analýzu Ekologického právního servisu ve velké míře potvrzují. Také proto letos opravujeme povrch „padesátky“, což by mělo situaci zlepšit. A samozřejmě připravujeme výstavbu přeložky,“ naznačil Rupp. Podle něj by přeložka mezinárodní silnice měla zmenšit potíže.

Šárka Dubská