VYBERTE SI REGION

Příjezd k vážanské dráze někdo zatarasil. Skládka budí vášně

Vážany nad Litavou – Když jel ve středu ráno Miroslav Žampach z Vážan nad Litavou do práce, zaujaly ho dvě velké betonové skruže na příjezdové cestě k problematické skládce v katastru vesnice. Bylo sedm hodin. Za hodinu a čtvrt jel zpátky. To už stál v místě jeřáb, který je odsouval na stranu. Kdo je tam dal, se zatím neví. Co jisté je, Vážanští jsou kvůli bývalé motokrosové dráze naštvaní stále víc.

25.2.2016
SDÍLEJ:

Kdo na příjezdovou cestu k bývalé vážanské motokrosové dráze umístil betonové skruže, se zatím neví. Foto: Miroslav Žampach

Situace se totiž nelepší. „Těleso skládky tvoří žleb. Místo něj už je dnes hora. A materiál se pořád sune k poldru, který nás má chránit před povodněmi. Loni v březnu byla navážka od poldru padesát metrů. V listopadu už byla na jeho hranici," upozornil starosta Václav Matyáš.

Nedávno proto hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek avizoval, že ve Vážanech plánuje vyhlásit mimořádnou událost. Jenže ihned poté začala společnost preventivně hlínu odhrnovat. „Přestalo tak existovat přímé ohrožení. Jenže těleso je tak těžké, že se vše do poldru dostává už ne vrchem, ale spodem. Což ho znehodnotí," poukázal starosta s tím, že v posledních týdnech je navíc navážka mnohem intenzivnější. „Denně tam vyloží suť zhruba sto nákladních souprav," informoval Matyáš.

Jen Žampach při své středeční zpáteční cestě předjel pět kamionů s vlečkami plnými betonu a drátů. „Na tříkilometrovém úseku! Jeden za druhým najížděly na cestu, kde jeřáb odstraňoval skruže. Je to hrozná bezmoc. Řeší to kraj a vysoce postavení lidé. A přesto si majitel dělá, co chce, a vozí tam bůhví co. Nevím, kdo skruže na místo dal, ale myslím, že už se někdo naštval, protože instituce zatím nic nezmohly," myslí si muž.

Nad tím, kdo je ke skládce mohl umístit, přemýšlel i vážanský starosta. „Zoufalí lidé dělají zoufalé činy, mohlo jít o místní," připustil s tím, že další možností jsou konkurenční společnosti, které provozují legální skládky a nelíbí se jim přítomnost černé ve Vážanech.Kdo na příjezdovou cestu k bývalé vážanské motokrosové dráze umístil betonové skruže, se zatím neví.

Zdůraznil ale, že se obec na akci nepodílela. „Čin nicméně chápeme. Ani po víc než devíti letech navážení odpadů se nelze legálně dovolat omezení nebo zastavení činnosti na skládce, která zvětšila původní rozměr pozemku vymezeného na výstavbu dráhy víc než o polovinu. Aktuálně v rozloze zhruba tří hektarů zasahuje do parcel dalších majitelů, kterým je trvale znehodnocuje," poznamenal Matyáš.

Lidé ani nechápou, jak je možné, že se na skládku vozí odpad bez povolení od kraje. „A všichni se hlavně obávají pohromy, kterou zažili v roce 1990," zmínil starosta s odkazem na tehdejší povodeň a stávající ničení poldru.

Pochopení pro to, co se v místě ve středu dělo, však nemá spolek SVS Delta Racing Team, jemuž dráha patří. „Skruže byly umístěné na začátku účelové cesty, respektive poblíž místa, kde se na ni odbočuje ze silnice druhé třídy. Auto, které na ni vjíždí, do nich mohlo narazit. Zvlášť ráno, kdy ještě není dobrá viditelnost. A jezdí tam také motorkáři, kteří na dráze trénují, i oni do nich mohli nabourat. Taková nehoda by mohla mít fatální následky," upozornil právní zástupce SVS Delta Racing Team Jan Pořízek.

Spolek se proto rozhodl věc řešit. „Podnikneme veškeré kroky, abychom zjistili, kdo to tam dal. Co se stalo, už totiž je daleko za hranou toho, co jsme schopní trpět," doplnil Pořízek.

Problém skládky ve Vážanech je tématem na úřadech a odborech státní správy včetně krajského úřadu, České inspekce životního prostředí i hejtmana. Například ten mimo jiné inicioval komplexní kontrolu dosavadního postupu všech úřadů v uplynulých letech. „Krizový zákon totiž může být využitý až jako mimořádný prostředek po vyčerpání všech běžných úředních postupů," vysvětlila krajská mluvčí Eliška Holešinská Windová.

Desítky milionů

Každý týden tak hejtman dostává souhrnnou informaci o situaci. „Konzultoval už možný postup s předsedou vlády, ministrem vnitra a hasičským záchranným sborem na úrovni generálního i krajského ředitelství. Ve vládě také řeší financování sanačních prací. Ty jsou odhadované v řádech desítek milionů korun," popsala mluvčí Windová s tím, že kraj spolupracuje i se slavkovským městským úřadem, který také situaci řeší.

Problém se nicméně vleče už devět let. Tehdy se dráhu v obci rozhodl vytvořit někdejší automobilový závodník Tomáš Hrdinka. Od té doby na pozemek dělníci navážejí hlínu, cihly a beton. Místní proti skládce neúspěšně bojovali.

Materiál na ni naváží dvě dopravní společnosti. „SVS pak říká, že za to, co se děje, nemůže. Že je pozemek pronajatý," dodal Matyáš. Za navážení už spolek dostal několik pokut. Úředníci mu nařídili i stavbu zastavit. Kvůli tomu je nyní vedená správní žaloba. SVS však neustále mění sídlo a jeho zástupci si nepřebírají poštu. A třeba Hrdinka je nezvěstný. Dokumenty jim tak není jak doručit.

Autor: Alena Grycová

25.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ivanovičtí postaví garáže i domy. Vyrůst mají do tří let

Ivanovice na Hané – Pronajmout nebo klidně i koupit. Pokud by v Ivanovicích na Hané byla garáž, v níž by si obyvatel Karel Jedlička mohl zaparkovat auto, rozhodně by o ni měl zájem. Taková možnost nicméně nyní ve městě není, ačkoliv projekt na garáže existuje řadu let. „Uvítal bych, kdyby vznikly. Například když je nasněženo a silnice jsou posypané solí, autem ani nejezdím, abych neriskoval, že mi zreziví. A hodilo by se, kdybych ho mohl mít pod střechou," řekl Jedlička.

Úřad často zveřejní jen obrázky, kritizuje expert pro otevřenost veřejné správy

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Víte, kolik peněz dává váš kraj na opravy silnic, jak vypisuje výběrová řízení, koho posílá do dozorčích rad svých firem nebo komu zadává reklamu? Stejně jako před čtyřmi roky, kdy se naposled volilo do krajských zastupitelstev, i letos neziskové organizace udělaly rozsáhlou analýzu toho, jak otevřeně a občansky přívětivě regionální reprezentace vládly. Sdružení Oživení hodnotilo kraje v deseti kategoriích. Jednou z nich byl také přístup k informacím. Jihomoravský kraj v něm obsadil desáté místo ze třinácti, horší byla oblast územního plánování, kde byl poslední. „Výsledky jde dobře srovnat mezi kraji," říká o průzkumu expert na otevřenost veřejné správy Oldřich Kužílek.

Prodloužení studia: až o 21 tisíc korun dražší

Brno - Kdo si chce prodloužit studium na vysoké škole, pravděpodobně si připlatí. Vedení Masarykovy univerzity zvažuje změny v poplatcích za prodloužení studia.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies