VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Problém umělce? Obrazy jsou často moc velké

Vážany nad Litavou - Štětce, plátna, barvy, spreje a spousta starých rozervaných knih okolo, které patří snad už jen do sběru. Možná je právě odtamtud vzal. Šestadvacetiletý malíř Tomáš Jetela z Vážan nad Litavou ještě na vysoké škole stihl vyhrát v soutěži jedné automobilky o nejlepší přelep auta a uskutečnil už své dvě vlastní výstavy. Teď se představuje v dalším dílu pravidelného seriálu Vyškovského deníku Rovnosti Mladé talenty.

13.7.2012
SDÍLEJ:

Malíř Tomáš Jetela rád experimentuje při tvorbě svých obrazů. Má za sebou už dvě vlastní výstavy, za zkušenostmi chce do zahraničí.Foto: Redakce

Kresbou i malbou se Tomáš zabývá už od druhé třídy, kdy navštěvoval výtvarnou výchovu na Základní umělecké škole ve Slavkově u Brna. Rozhodující okamžik pro něj nastal v jeho patnácti letech při výběru budoucího povolání. Jako svou střední si zvolil uměleckou školu v Brně. „S přípravou na přijímačky mi pomáhala moje učitelka z umělecké školy Alena Slezáková. Dřív jsem totiž nijak systematicky nemaloval. Nakonec mě na školu přijali," vzpomíná Tomáš na své malířské začátky.

Všechno ale mohlo být jinak. Tomáš se dřív věnoval i bojovým uměním, která ho pohltila. Na střední škole už ale neměl moc času na oba své koníčky. Opět se musel rozhodnout. Zvítězilo výtvarné umění. S ním pokračoval i na Akademii výtvarných umění v Praze.

Jako čerstvě vystudovaný umělec potřeboval najít místo pro svou tvorbu. „Už za studií v Praze jsem maloval v pronajatých prostorách vážanského chovatelského domu. Ateliér je ale příliš malý na malbu velkých pláten. Nemám od nich dostatečný odstup, proto větší věci maluji na dvoře. Tím jsem bohužel závislý na počasí," říká Tomáš. Kvůli nedostatku prostoru si Tomáš pronajal druhý ateliér v Praze.

Zřídil si ho spolu s dvěma grafiky. „Sice máme i pohovku, ale není tam ideální přespávat kvůli výparům z barev. Ještě k tomu je ateliér umístěný v podkroví, přes léto tam máme hrozné dusno. Proto teď většinu času trávím ve Vážanech," vysvětluje své rozhodování mezi malováním ve městě a na vesnici umělec.

Loni v létě měl šestadvacetiletý talent svou první vlastní výstavu s tématem Knihovna v brněnské Galerii mladých. Objevilo se na ní i několik jeho diplomových prací. „Při jejich tvorbě jsem se odklonil od olejomalby a začal tvořit pomocí koláže, kterou doplňuji malbou. Nyní v tom pokračuji a experimentuji nejen s nalepováním stránek knih na plátno, ale i s jejich přemalováním a následným stržením, vrstvením zbylých otisků nebo dokonce se zapalováním papírových kapesníčků na malbě a následnou strukturou barev," vysvětluje muž.

Na jeho některých obrazech díky reliéfu vzniká dojem plasticity. Výjevy z nich jakoby vystupují do prostoru. „Druhou autorskou výstavu jsem měl teď v březnu a dubnu v pražské galerii Laboratorio. Vždy vytvářím obrazy v nějaké tematické sérii, jejíž forma se může časem vyvíjet. Téma jsem tentokrát nazval Za mnohostěnným zrcadlem," popisuje způsob své nynější tvorby Tomáš.

Mladý malíř většinou maluje na plátna větších rozměrů. Jejich jedna strana měří kolem dvou metrů. Cena pláten se pohybuje od stovek po tisíce korun za metr. Tomášovi stačí jedny z těch levnějších, na která si už zvykl. „Měl bych začít malovat menší formáty obrazů, jsou praktičtější. Lidé je umístí lépe i do bytů. Už jsem s tím měl také problém. Obraz si zájemci ode mě nekoupili jen proto, že se jim nikam nevešel," říká s lehce trpkým úsměvem Tomáš.

Jeho větší obrazy se cenově pohybují kolem padesáti až šedesáti tisíc korun. Samozřejmě čím menší obraz si kupující vybere, tím méně za něj zaplatí. „Několik obrazů jsem už prodal a byly to olejomalby i koláže. Sice jsem od pár lidí slyšel, že by si raději koupili olejomalbu, ale nedá se to tak jednoduše rozdělit," zamýšlí se mladý umělec.

Peníze z prodaného obrazu jsou pro něj jednorázovým příjmem, na který se ale nemůže spolehnout. Chce si sehnat stálou práci a k ní malovat. „V budoucnu bych rád vycestoval do zahraničí. Je mi jedno, jestli skončím v Evropě nebo za oceánem," tvrdí.

MARTINA JAROŠOVÁ

Autor: Redakce

13.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dvě středně těžká a dvě lehká zranění. Přes hodinu zavřená silnice I/50. To je výsledek pondělní nehody, která se stala před půl devátou večer na křižovatce mezi obcí Letonice a bučovickou místní částí Marefy.
AKTUALIZOVÁNO
5

Nehoda zablokovala I/50. Muže s podezřením na vnitřní krvácení odvezl vrtulník

Ilustrační foto.

Opilý muž vylil na podlahu autobusu pivo. I se ženou skončil na záchytce

Sběratel začínal s třemi budíky. Pak musel postavit budíkárnu

Kořenec – František Grufík z Kořence sbírá budíky. Nejstarší má z roku 1890. Jejich prohlídku si zájemci mohou domluvit v tamním muzeu. Sběratelovu chalupu lidé poznají podle vyvěšené vlajky, na které je budík.

Vyškovské fotbalisty po prohře v Uničově opět dostihly sestupové starosti

Uničov – Vyškovští fotbalisté prohráli na trávníku lídra soutěže a vrátily se jim sestupové starosti. Byť tato možnost je hodně teoretická.

AKTUALIZOVÁNO

První den Zemana na jižní Moravě: rezervace pro aktivisty i milost pro Kajínka

Brno, Ivančice /REPORTÁŽ/ - Prezident Miloš Zeman dorazil na třídenní návštěvu Jihomoravského kraje. Mistr bonmotů se předvedl hned první den. Výrokem o aktivistech v rezervacích i milostí pro Kajínka.

Nedostatek brigádníků? Na palubě i u lopaty

Blanensko, Vyškovsko – Přístupné jeskyně v Moravském krasu na Blanensku přilákají každý rok několik stovek tisíc turistů. Správa jeskyní patří v regionu k největším zaměstnavatelům brigádníků. Letos jich sháněla bezmála dvě stě třicet. Zatímco průvodce, pokladní a pracovníky informačního centra není problém sehnat, s kapitány lodiček pro plavbu v podzemí je to o poznání horší. „S lodičkami jezdí v Punkevních jeskyních devět stálých zaměstnanců. Ale protože máme celoroční provoz, potřebujeme na vykrytí víkendů a dovolených asi třicet brigádníků. V poslední době máme problém je vůbec sehnat," uvedl vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jiří Hebelka.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies