VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rekordní solení silnic: pomáhá řidičům, zároveň ale ničí auta a zabíjí stromy

Jižní Morava – Letos v zimě musí silničáři solit víc než v předchozích letech. Sůl ale ničí auta i tramvaje a třeba také zabíjí stromy.

9.2.2017 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

Téměř čtrnáct plně naložených letadel Boeing 747. Posypovou sůl s takovou hmotností tuto zimu vysypali na cesty silničáři z Brněnských komunikací. „Zatím jsme použili asi pět tisíc tun soli. Za celou loňskou a předloňskou sezonu jsme spotřebovali o tisíc pět sen tun soli méně. A to ještě předpokládáme, že solit budeme i v únoru a březnu,“ poznamenal provozní ředitel podniku Leoš Chasák.

I když je posyp silnic nutný, posypová sůl ovlivňuje mnohem více věcí než jen sjízdné silnice. Brněnský deník Rovnost přináší přehled největších problémů.

AUTA RYCHLEJI REZAVÍ. Řidičům posyp ulehčuje cestu, po zimní sezoně ale přinese starosti. „Pokud má auto rezavějící místa, sůl korozi urychlí. Odborníci předpokládají, že posypová sůl zkracuje životnost pneumatik,“ uvedl Dušan Stehlík z Ústavu pozemních komunikací Vysokého učení technického.

Podle něj je důležité nenechat sůl na autě a vůz po zimě umýt a navoskovat. I podvozek.

OCHRANA PAMÁTEK. Nejen kvůli škodám na automobilech, ale hlavně ochraně památek se zastupitelé Slavkova u Brna rozhodli přestat solit úplně. „Silnice, které udržují technické služby, sypeme štěrkem,“ řekla slavkovská mluvčí Veronika Slámová.

Sůl podle ní poškozovala zámkovou dlažbu. „Byl to problém hlavně v Brněnské ulici a na nádvoří zámku,“ popsala mluvčí.

Jak dodala, městu se investice do dražšího štěrku vyplatí. „Sice technickým službám přináší víc práce a náklady na údržbu jsou vyšší, ale dlažby a památky jsou chráněné a to je důležité,“ podotkla Slámová.

SKVRNY NA BOTÁCH. Sůl je postrach i pro boty. „Na kůži se vytváří fleky, směs se prožírá i dovnitř. Je třeba boty chránit, třeba pomazat včelím voskem, pomůže i impregnace,“ poradil ševcovský mistr Petr Svoboda.

Podle něj je pro boty nejhorší období oblev s břečkami, naopak v době mrazů se sůl tolik do bot nezažírá.

ZABIJÁK STROMŮ. Smrt může solný posyp přivodit stromům. „V místech, kde se hodně solí, stromy často uhynou. Postupně jim opadávají listy a odumírají,“ uvedl vedoucí ekologické poradny brněnského institutu Veronica Petr Ledvina. Ve městě podle něj posyp přežijí zejména akáty.

POŠKOZENÉ TRAMVAJE. Pětatřicet tramvají a pět trolejbusů vyřadil letos z provozu sníh. Podíl na tom měla i silničářská sůl. „Snažíme se, aby sůl a vlhkost při špatném počasí nepronikala k elektrovýzbroji vozů. Ale motory tramvají jsou na podvozcích pouhých dvacet centimetrů nad zemí,“ vysvětlila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

SŮL K VODĚ NEPATŘÍ. Solení silnic má vliv i na řeky v okolí. Podle mluvčího Povodí Moravy Petra Chmelaře ovlivňuje kvalitu vody v nádržích, přestože konkrétní data chybí. „Silničáři v okolí vodních zdrojů nesmí solit ani používat chemikálie,“ připomněl mluvčí.

Sůl a další chemické posypy na silnicích jsou úplně vyloučené na severu Vyškovska kvůli nádrži Opatovice. „V okolí nádrže je vyznačené ochranné pásmo, aby silničáři viděli, kde nesmí sůl použít,“ objasnil.

ROZEŽRANÉ TLAPKY. Solí na cestách trpí i psi. Rozežírá jejich tlapy. „Pokud na nich zvíře nemá rány, stačí je po procházce umýt a vysušit. Dají se chránit i speciálními balzámy nebo botami pro psy,“ vysvětlila brněnská veterinářka Jana Holubová.

Někteří chovatelé dávají na své miláčky pozor. „O tom, že sůl na silnicích škodí psům, víme. Proto chodíme venčit jen na pole a do lesů. Pokud se pes na posolenou cestu dostane, umyjeme mu doma packy a namažeme mu je krémem nebo vazelínou,“ svěřila se třeba Lenka Malafová z Kučerova na Vyškovsku.

ADÉLA JELÍNKOVÁ
ELIŠKA GÁFRIKOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Autor: Redakce

9.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Rousfest. Ilustrační foto.

Rockový festival Rousfest rozproudí i parodující Morčata na útěku

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
24

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Dům zchátral. Může strhnout i část radnice

Slavkov u Brna – Jeho demolici plánují dlouhodobě. Už na ni i vyčlenili peníze v rozpočtu. Tři a půl milionu korun. Krátce před tím, než se dělníci pustili do bourání domu s číslem popisným 63 v Husově ulici ve Slavkově u Brna, jeden obyvatel podal námitku na prozkoumání, zda nejde o kulturní památku. „Teď čekáme, jak rozhodne komise ministerstva kultury,“ přibližuje mluvčí města Veronika Slámová.

Klokani v zoo potěší první návštěvníky v závěru srpna

Vyškov - Stavba trvala řadu měsíců, do otevření zbývá jen několik dní. První návštěvníci se Pavilonem Austrálie ve vyškovském zooparku projdou mezi klokany 31. srpna.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení