VYBERTE SI REGION

Rybník ustoupil stavbě obchvatu, teď se voda vrací zpět. Může ohrozit silnici

Slavkov u Brna – Když na konci devadesátých let vznikal obchvat Slavkova u Brna, rybník nacházející se na jižní straně města mu musel částečně ustoupit. Voda se nicméně začala vracet zpátky do míst, kde bývala dřív. Část jižního břehu je tak zhruba po dvaceti letech podemletá a eroze dál pokračuje.

12.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Petr Krňávek

Jestliže nedojde k opravě, může se stát, že za několik let nemusí těleso mezinárodní silnice I/50, kterou od nádrže odděluje zelený pás, vydržet. „Pokud problém nezačneme řešit, v horizontu pěti až deseti let by mohl nastat akutní stav," sdělil starosta Slavkova Michal Boudný.

Podobně to vidí i předseda slavkovské organizace Moravského rybářského svazu, která rybník užívá, František Capita. „Břeh uhýbá. O havarijní záležitost nejde, ale oprava nutná bude," okomentoval.

Na svém posledním zasedání slavkovští zastupitelé odsouhlasili podání žádosti o dotaci na ministerstvu zemědělství. Úprava, kterou rybník potřebuje, má podle rozpočtu akce vyjít zhruba na dva miliony tři sta tisíc korun. Radnice požádala o dva miliony. „Budeme rádi, pokud se nám podaří získat maximální možnou částku. Může jít až o osmdesát procent," zmínila slavkovská místostarostka Marie Jedličková.

Oprava zhruba tří set metrů hráze poškozené erozí má spočívat v odtěžení půdy, která se sesunula do rybníka, a vytvoření nového břehu v původní podobě, který bude navíc zpevněný kameny. „A to z toho důvodu, aby vlny, které se vytvoří prouděním vzduchu, břeh znovu nerozbíjely," objasnil investiční technik slavkovského odboru investic a rozvoje Petr Janek.

Práce se mají uskutečnit přes zimu, respektive od října do dubna. Jestli si vyžádají úplné vypuštění rybníka, bude podle Janka záležet na dodavateli. Toho začne město hledat, jakmile se dozví, jak dopadlo s žádostí o dotaci. „Předpoklad ale je, že se vypustí jen zčásti. Co se týká délky prací, termín od října do dubna je jen orientační. Pokud totiž začne pršet, akce se bude muset přerušit. Takže si v podstatě necháváme rezervu," řekl investiční referent.

Podle Capity by bylo nejlepší, kdyby se akce odehrávala bez jakéhokoliv vypouštění. „Je sucho a rybník má slabý přítok. Vody je v něm méně. Proto by bylo ideální, kdyby se oprava uskutečnila za provozu a s hladinou se nemuselo nijak hýbat. Zatím jsme ale s městem neměli žádnou pracovní schůzku," zmínil Capita.

Vzhledem k tomu, o jakou stranu nádrže jde, samotná akce rybáře nijak neomezí. „Nechytáme tam," podotkl šéf slavkovských rybářů s tím, že počítá, že je město požádá o spolupráci. „Té se samozřejmě bránit nebudeme," ujistil.

Akutnější problém kvůli erozi řeší v Bučovicích. Jak před časem informoval Vyškovský deník Rovnost, hráz rybníka Křovačka III ve spodní části prosakuje a hrozí její protržení. Město rovněž žádá o dotace od ministerstva zemědělství. Oprava má vyjít na 400 tisíc korun.

Pokud Bučovice příspěvek nedostanou, budou ji muset zaplatit samy, ale až příští rok. V letošním rozpočtu peníze na akci nemají vyčleněné.

Autor: Martina Hašková

12.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Novorozená miminka Vyškovska 48. týdne 2016

Vyškov - Novorozená miminka na Vyškovsku. Redakce Vyškovského deníku Rovnost gratuluje jejich rodičům a přeje jim i jejich dětem mnoho štěstí.

Chybí učitelé prvního stupně. I kvůli nízkým platům

Vyškovsko – Do výběrového řízení se přihlásili tři uchazeči. Učitelka, kterou vybral, ovšem nekomunikovala, nezvedala mu telefon. Nakonec musel ředitel vyškovské Základní školy Na Vyhlídce Miloslav Brtníček učit měsíc sám. Redakcí Vyškovského deníku Rovnost oslovení ředitelé se shodují, že stále víc škol se potýká s nedostatkem kvalifikovaných odborníků.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, tvrdí Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies