Obyvatelé Studnic se bouří proti novému kruhovému objezdu, který má stát kousek od římskokatolického farního kostela svatého Jiljí. Obci prý nepřinese žádný užitek.

„Drtivá většina občanů plánovaný kruhový objezd nechce. Kostel je bezesporu dominantou obce a vedle něho bude stát obluda z kamene, asfaltu a betonu, nepřinese to vůbec nic,“ byl rozhořčený třeba Milan Pernica ze Studnic.

Místním vadí, že během ekonomické krize nejsou na leccos peníze a v malé obci má vyrůst nákladná stavba. „Všude se píše, že nejsou peníze na nic, a naše dědina, která čítá něco přes čtyři stovky obyvatel, bude mít zbytečný kruhový objezd. Obecní zastupitelstvo ho samozřejmě jednohlasně schválilo, což je u nás pravidlem. Navíc starosta vypráví, že se jedná o úpravu pro otáčení autobusů, ale když se podívám široko daleko, tak málokterá obec na Vyškovsku má tak dobře postavenou točnu pro autobusy. Každý řidič si ji pochvaluje,“ pokračoval Pernica.

Starosta Studnic Vladimír Koutný se opravdu ohradil, že se o žádný kruhový objezd nejedná. „Stýkají se u nás autobusy, které jedou z Blanska do Vyškova. Jedná se o přestupní uzel dvou autobusových linek, který dopravě pomůže,“ vysvětlil Koutný.

Podle něj navíc investice přinese obci nemalé prostředky do dalšího rozvoje. „Jako součást rekonstrukce vzniknou také nové chodníky v okolí stavby, nové osvětlení nebo parkovací místa. Na některých úpravách se bude obec podílet, ale jsem přesvědčen, že výstavba uzlu vesnici jen pomůže. Navíc přibude zeleně,“ doplnil Koutný.

Právě zeleň je trnem v oku některých místních. „Před deseti lety jsme nedaleko vysadili smrky a teď půjdou pryč kvůli nějaké stavbě,“ pokračoval Pernica.

Zpomalení dopravy prý i zhorší kvalitu ovzduší. „Přes obec jezdí hodně kamionů, které vozí dřevo. Všechny teď budou muset zastavovat, přeřazovat a zdržovat dopravu. Všechno se bude točit a jednoznačně zhoršovat kvalitu ovzduší. Prostě je to celé nesmysl, jako kdyby někdo na vyškovském náměstí postavil plavecký bazén. To člověk nemusí být architekt, aby viděl, jak stavba ničemu a nikomu nepomůže,“ uzavřel rozzlobený Pernica.

Jenže samotná výstavba uzlu zatím není jistá. Příliš sdílní nebyli ani ve společnosti Kordis, která zajišťuje integrovaný dopravní systém v Jihomoravském kraji, ani pracovníci ve vyškovské oblastní Správě a údržbě silnic, která má stavbu na starosti. „Kdy se začne ve Studnicích stavět, nedokáži momentálně říct. Děláme ale všechno proto, aby k prvnímu výkopu došlo,“ uvedl pracovník vyškovské oblastní Správy a údržby silnic Jan Olejníček. Ani on, ani dopravní specialista společnosti Kordis Jiří Horský se k významu uzlu z hlediska dopravy vyjádřit nechtěli. Obyvatelé Studnic si tak na další vývoj stavby musí počkat.