Problémy to přináší také servisům, které auta na technickou kontrolu připravují. „Mně osobně to začne komplikovat podnikání. Zvyšovat ceny nechci. Zdražit ale budu muset, pokud půjdou nahoru ceny i za STK. Novelu vnímám tak, že není úplně dobře udělaná," prohlásil majitel rousínovského autoservisu Lukáš Nečas.
Na druhou stranu má být s novými opatřeními průběhu technické kontroly komplikovanější obcházet pravidla, protože se nově spáruje kód každého technika s kódem každé kontroly. Technik, který s ní začne, ji také musí dokončit. Navíc úředníci chtějí mít důkaz, že auto vůbec na prohlídku přijelo.
Podle hlasů ze stanic novela technickou kontrolu zdraží až o dvacet procent. „Museli jsme pořídit nový software i další novou techniku. Stálo nás to přes sto tisíc korun. Auto musíme nově nafotit ze šesti stran. Pořizujeme snímky tachometru, výrobního štítku, karoserie a dalších částí, vše posíláme přímo na ministerstvo dopravy. Největší přínos bude v tom, že se eliminuje stáčení kilometrů. My jsme seriózní podnik, potíže to nicméně ve finále přinese všem. Ceník na leden se tvoří, půjde o plošné zdražování kontrol, nevyhnou se mu nikde. Zdražení u nás půjde nejspíš do desítek procent," sdělil pracovník STK z Vyškovska, který chtěl zůstat v anonymitě. Dodal, že v prosinci stanice jela ve zkušebním provozu.
Zaplatí to řidiči
Samotní řidiči jsou z toho, že musí sáhnout hlouběji do peněženek, rozladění. „Samozřejmě se mi to nelíbí, je to na úkor zákazníků. Ve finále to jako vždy zaplatíme my. Kdyby se při technických nešvindlovalo, tak se takové opatření dělat ani nemuselo. Je pravda, že starých aut jezdí po silnicích víc než dost. Pozitivum tak vidím v tom, že bez vraků by mělo být na cestách bezpečněji," zdůraznil třeba Vyškovan Michal Korman.
Za opatření, která mají odhalit auta jezdící po silnicích načerno, je rád i Rousínovan David Plšek. Zvyšování cen ale kritizuje. „Ze skokového zdražení jsem docela v šoku. Nikdo tomu neunikne. Nejhorší je, že poctiví řidiči budou doplácet na podvodníky. Všichni jsme už někdy slyšeli, jak to při technických bohužel občas chodí. Snad to něčemu pomůže," poznamenal Plšek.
Pracovník jedné ze stanic technické kontroly už dřív upozorňoval, že systém nebude novinky zvládat. Přetížení linek v první pracovní lednový den se podle něj potvrdilo. „Kvůli pořizování obrazové dokumentace menší potíže jsou. Odmítat ale zatím nikoho nemusíme," řekl muž.
Nové povinnosti stanic přinášejí i delší čekání řidičů. „Na stanicích podle mě nestihnou odbavit tolik aut jak doposud. Zaměstnanci tam budou denně trávit třeba o půl hodiny déle. A to stojí peníze. Stará auta navíc po silnicích budou jezdit dál. K nějaké jejich obměně to prakticky nepovede," poznamenal Nečas.
Stanice technické kontroly mají změny a nová opatření zvládnout v horizontu dní. Doba kontroly na jedno auto se podle šéfa profesní komory STK Jiřího Rejmona protáhne pouze lehce. „K nějaké časové prodlevě dojde. Stanice by si však měly brzy vše osvojit, protože jejich vytíženost je mezi pětašedesáti až sedmdesáti procenty. Očekáváme, že zdržení na jedno auto bude zhruba pětiminutové. Vyplývá to přímo z materiálů ministerstva dopravy. Co se týče zdražení, tak bude určitě plošné a jsou to desítky procent. Zkrátka k němu dojít musí. Když se protáhne doba kontroly, tak logicky klesá produktivita práce. Stanice prostě peníze vydělat musí," uzavřel předseda Rejmon.
Novinky u STK
Technici musí nově obrazově zdokumentovat každou z kontrol. Panovaly obavy, že se ve všech stanicích budou muset instalovat kamery, z toho ale nakonec sešlo. Stačí fotografie auta ze všech stran i třeba tachometru. Vše se pak bude po dobu pěti let archivovat.