VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve Vážanech je klid. Ale jen dočasně

Slavkovsko – Nedostatek hlíny přerušil hluk z nákladní dopravy ve Vážanech nad Litavou. Práce ale nekončí. Na jaře začnou znovu. Špatné je to i s těžkými auty zničenou cestou.

29.10.2010 1
SDÍLEJ:

Motokrosová dráha u Vážan stále není hotová.Foto: DENÍK/Michal Kočí

Lidé ve Vážanech nad Litavou a okolí už konečně nemusí dennodenně poslouchat rachot z nákladní dopravy. Těžké náklaďáky na nedalekou výstavbu motokrosové dráhy zaváží tuny zeminy už jen zřídka.

„Intenzita navážení se opravdu snížila. Teď je to skutečně minimální oproti tomu, co jsme zažívali. Dřív jsme cestou do Slavkova potkali i pět aut, teď potkáme jedno během pěti jízd,“ nastínil situaci starosta obce Josef Hloužek.

Zdá se, že to, co ještě nedáno vypadalo jako sen, se nyní stává skutečností. Jenže všechno je nakonec trochu jinak. Začátkem srpna totiž zástupce investora, českoamerické firmy TML International Corporation, Tomáš Hrdinka lidem sliboval, že by se veškerá hlína mohla na staveniště dovézt ještě letos.

Čáru přes rozpočet mu ale udělal její nedostatek. „Bohužel, hlíny je málo. Chybí nám dosypat hlavní zadní stěnu. Práce na nerůznějších stavbách jsou už na zimu prakticky zakonzervované,“ prohlásil bývalý závodník Hrdinka.

Tím pádem budou vleklé spory pokračovat i dál a těžká technika bude místní rušit i na jaře. „Pochopitelně se tak prodlužuje doba výstavby. Přes zimu se navíc navážka zřejmě úplně zastaví. Na jaře nás to pak čeká zase znovu,“ konstatoval Hloužek.

Jak dlouho by práce mohly po zimě pokračovat, Hrdinka nedokázal odhadnout. „To je těžké takhle odhadovat, záleží na zemině. Té je ale zoufale málo,“ vypověděl.

Spory mezi investorem a nespokojenými lidmi z Vážan nad Litavou a obecními úřady z okolních vesnic se vlečou už od léta roku 2008. Obyvatele začal dennodenně rušit hluk motorů stavebních strojů, vadily jim nánosy zeminy i to, že ráz krajiny se změnil k nepoznání a tamní polní cesty a silnice dostaly pod přepravou těžké zeminy také silně zabrat.

Největší kritika se pak snáší hlavně na rozbitou cestu z Vážan vedoucí k silnici Slavkov u Brna – Hodonín. Hrdinka přislíbil, že část oprav firma zaplatí. „Žádnou garanci na to zatím nemáme, ale měly by se zalátovat alespoň ty nejhorší díry. Protože jakmile bude silnice pod sněhem, tak řidiči toho nic moc neuvidí a to je potom opravdu o nějaký úraz,“ uvedl starosta Hloužek.

To redakci Vyškovského deníku Rovnosti potvrdil i vedoucí technickosprávního úseku vyškovské oblasti jihomoravské krajské správy a údržby silnic Jan Olejníček. „Naše cestmistrovství silnici sleduje. Pokud je na ní nějaký výrazný problém ohrožující řidiče, tak místo provizorně opravíme. Rozhodně ale nejde o rekonstrukci, ta zatím není na pořadu dne,“ vysvětlil Olejníček.

Hrdinka podle svých slov nicméně několikrát správě a údržbě silnic nabízel, že by se na opravách podílel. „Podle toho, jaké mám informace z našeho právního úseku, tak zatím k žádné dohodě s panem Hrdinkou nedošlo. Stále se řeší výše jeho podílu na opravách silnice,“ doplnil Olejníček.

Bývalý závodník podle svých slov o opravu zničené silnice stále usiluje. „Nabídli jsme jim nějakou sumu, ta se jim ale nelíbila. Tak jsme ji zvýšili, ani to není vyřešené. O kompletní opravu silnice by se zároveň mohla postarat jedna brněnská firma, která by práce zaplatila a příští rok by jí správa a údržba silnic sumu uhradila. I tam se to ale táhne. Letos to nicméně už určitě nebude, to by už museli pokládat koberec,“ myslel si Hrdinka.

Kdo tím ale bude trpět nejvíc, budou zase Vážanští. „Cesta mezi Vážany a Slavkovem není narušená, je doslova rozbitá. Je životu nebezpečná, divíme se, že tam ještě někdo neurval nápravu,“ křičeli na posledním setkání s Hrdinkou místní.

Těm vadilo, že náklaďáky rozbíjí i nedávno spravenou cestu ve směru od Hrušek do Vážan. „S tím ale náklaďáky navážející na dráhu už nemají nic společného. Bohužel to máme jednoduše smůlu, protože si cestu zkracují auta jedoucí v úseku od Židlochovic na Brněnsku do Slavkova. Most přes Litavu má nicméně určitou tonáž, jsme domluvení s policií, aby místo častěji kontrolovali,“ informoval Hloužek.

Motokrosová dráha je na pozemku, který společnost TML koupila od restituenta už před několika lety. Nyní areál rozšiřuje a modernizuje. Podle zástupce firmy se počítá i protihlukovým hliněným valem, který budou tvořit zejména stromy a keře. Výsadba by tak měla ztlumit hluk.

Autor: Michal Kočí

29.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dvě středně těžká a dvě lehká zranění. Přes hodinu zavřená silnice I/50. To je výsledek pondělní nehody, která se stala před půl devátou večer na křižovatce mezi obcí Letonice a bučovickou místní částí Marefy.
AKTUALIZOVÁNO
5

Nehoda zablokovala I/50. Muže s podezřením na vnitřní krvácení odvezl vrtulník

Ilustrační foto.

Opilý muž vylil na podlahu autobusu pivo. I se ženou skončil na záchytce

Sběratel začínal s třemi budíky. Pak musel postavit budíkárnu

Kořenec – František Grufík z Kořence sbírá budíky. Nejstarší má z roku 1890. Jejich prohlídku si zájemci mohou domluvit v tamním muzeu. Sběratelovu chalupu lidé poznají podle vyvěšené vlajky, na které je budík.

Vyškovské fotbalisty po prohře v Uničově opět dostihly sestupové starosti

Uničov – Vyškovští fotbalisté prohráli na trávníku lídra soutěže a vrátily se jim sestupové starosti. Byť tato možnost je hodně teoretická.

AKTUALIZOVÁNO

První den Zemana na jižní Moravě: rezervace pro aktivisty i milost pro Kajínka

Brno, Ivančice /REPORTÁŽ/ - Prezident Miloš Zeman dorazil na třídenní návštěvu Jihomoravského kraje. Mistr bonmotů se předvedl hned první den. Výrokem o aktivistech v rezervacích i milostí pro Kajínka.

Nedostatek brigádníků? Na palubě i u lopaty

Blanensko, Vyškovsko – Přístupné jeskyně v Moravském krasu na Blanensku přilákají každý rok několik stovek tisíc turistů. Správa jeskyní patří v regionu k největším zaměstnavatelům brigádníků. Letos jich sháněla bezmála dvě stě třicet. Zatímco průvodce, pokladní a pracovníky informačního centra není problém sehnat, s kapitány lodiček pro plavbu v podzemí je to o poznání horší. „S lodičkami jezdí v Punkevních jeskyních devět stálých zaměstnanců. Ale protože máme celoroční provoz, potřebujeme na vykrytí víkendů a dovolených asi třicet brigádníků. V poslední době máme problém je vůbec sehnat," uvedl vedoucí Správy jeskyní Moravského krasu Jiří Hebelka.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies