VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyškované chtějí zákaz průjezdu kamionů. Vedení města si to nedokáže představit

Vyškov – Smog, kolony aut a ucpaná silnice. Tak to takřka denně vypadá na průtahu a okolních komunikacích ve Vyškově. Na vině jsou nákladní auta. Podobný problém trápil ještě loni třeba Velkém Meziříčí. Tam nicméně od září kamiony dostaly červenou a městem už projíždět nesmí. Meziříčí se připojilo k několika dalším městům a obcím v Česku, které zakázaly průjezd tranzitní dopravy. Někteří Vyškované volají po stejném opatření.

15.2.2016 2
SDÍLEJ:

Kolony na průtahu Vyškovem. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Kočí

Jako třeba řidič Libor Petržela. „Je jasné, že se chtějí vyhnout mýtům a poplatkům. Ale že nám tady ničí silnice a komplikují dopravu, nikdo neřeší. Rozhodně bych uvítal, kdyby radnice vymyslela, jak Vyškovu dopravně ulevit," přeje si Petržela.

Podobný názor má i muž, který diskutoval na webových stránkách vyškovské radnice. „Kdy konečně vedení města začne řešit průjezd kamionů přes Vyškov? Konkrétně těch, které jím vyloženě projíždí a nevykládají ani nenakládají zboží," zmínil Vyškovan podepsaný jako Zdenál.

Dodal, že na místě by bylo zakázat jim průjezd. Případně ho zpoplatnit s odkazem na jiná města v republice, která už opatření zavedla.

Hlavně starší auta

Jenže jak vysvětlil jednatel slavkovské firmy zabývající se nákladní dopravou Jiří Plachetka, mýto představuje pro leckteré podniky zásadní problém. „A to pokud vlastní starší auta. Když má jet firma například do Prahy a zaplatí za to dva a půl nebo tři tisíce, je to pro ni výrazná komplikace a snaží se ušetřit, co se dá," nastínil.

Jeho společnost vlastní nová auta, takže sazby mýta má díky tomu poměrně nízké. „Nemáme proto zapotřebí vyhýbat se dálnici. Navíc vzhledem k tomu, že jezdíme do zahraničí, by nás průjezd městy jen zdržoval. I spotřeba nafty není tak velká, pokud využíváme dálnici. Ale když jsme měli starší auta, také jsme se jí vyhýbali. Mýto bylo opravdu vysoké. To se bohužel jinak nedá," popsal Plachetka.

Zákaz tranzitní dopravy si zatím radnice nedokáže představit. Už třeba jen kvůli zásobování průmyslových zón. „Otázkou také je, jak ověřit, jestli kamiony jedou do průmyslové zóny, nebo jen městem projíždějí. Samozřejmě vedení Vyškova problém vnímá. Nicméně pokud budou obchodní centra tam, kde jsou, a budeme mít průmyslové zóny, přes průtah kamiony jezdit budou," vzkázal místostarosta Břetislav Usnul.

Podotkl také, že zejména průmyslové zóny přispívají k tomu, že má Vyškov jednu z nejnižších nezaměstnaností v republice. Na druhou stranu ujistil, že se do budoucna blýská na lepší časy. Radnice připravuje nový generel dopravy. „Firma, která ho bude zpracovávat, od nás dostane požadavky na řešení dopravní situace ve městě. Jedním z nich bude nákladní doprava," dodal místostarosta.

Všechno se ale podle něj bude odvíjet také od toho, kudy přesně povede železnice, která se má modernizovat, a v jakém časovém horizontu se podaří postavit vysokorychlos­tní trať.

Město počítá, že jedna z podstatných změn se pak dotkne největší vyškovské průmyslové zóny Sochorova, kam také jezdí nejvíc kamionů. Sjíždět by mohly z dálnice u Marchanic. „Využili bychom také bývalou železniční trať, v jejím koridoru by vedl přivaděč. A jakmile vyřešíme příjezd pro řidiče, můžeme se bavit o zákazech vjezdu do města. Do té doby ho nevidím reálně," vysvětlil místostarosta.

To ve Velkém Meziříčí donutili řidiče kamionů vrátit se zpět na dálnici v září loňského roku. Stálo to však dva až tři roky zařizování. „Mýto není regulačním prvkem. Dřív to u nás vypadalo možná podobně jako ve Vyškově. Kamiony sjížděly z celého úseku mezi Jihlavou a Brnem. Máme ověřené, že dopravci dávají pokyny a odměny řidičům, když ušetří za mýto a jedou po okolních silnicích. Pokud za den ušetří osm set korun, je to pro ně výhodné," popsal starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

K omezení průjezdu kamionů přes město je vedla neudržitelná situace, kdy se kamiony zvlášť po dvojitém zdražení mýta na silnicích hromadily. „Samozřejmě jsou stále nutné průběžné kontroly, protože řidiči jsou velmi pružní a dávají si vědět. Musím ale říct, že opatření nám hodně ulevilo. Navíc jako první v republice jsme zavedli takzvanou dynamickou váhu, která zjišťuje, zda kamiony nejsou přetížené. Ta se tak osvědčila, že náš Kraj Vysočina zadal zakázku na padesát dynamických vah, které poputují do dalších měst," dodal Necid.

Autor: Alena Grycová

15.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
V utkání krajského přeboru fotbalistů prohrál Tatran Rousínov na domácím hřišti s FK Mutěnice 2:4.
10

Bystrcký poločas fotbalistům Tatran Rousínov nestačil. Prohráli s Mutěnicemi

Policisté předvedli odebírání otisků prstů, manipulaci se samopaly i ukázky dopadení pachatele. Ve vyškovském sportovním areálu.
16

Kliky, pekelný běh, dopadení pachatele. Lidé si vyzkoušeli povolání policisty

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Machálek nepoznával své bývalé svěřence. Fotbalisté Vyškova opět prohráli

Vyškov /FOTOGALERIE/ – Vyškovští fotbaloví fandové se po delší době zase pozdravili s trenérem Miloslavem Machálkem. Jenže ten se vrátil coby kouč soupeře a se svým novým týmem z Brna-Líšně si odvezl všechny tři body.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Jižní Morava /ANKETA/ – Jeden muž na 250 žen. Jihomoravské mateřské školy trpí obrovským nedostatkem učitelů. Mohou za to nízké platy i nepřízeň rodičů.

Novorozená miminka Vyškovska 16. týdne 2017

Vyškov - Novorozená miminka na Vyškovsku. Redakce Vyškovského deníku Rovnost gratuluje jejich rodičům a přeje jim i jejich dětem mnoho štěstí.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies