VYBERTE SI REGION

Vyškované chtějí zákaz průjezdu kamionů. Vedení města si to nedokáže představit

Vyškov – Smog, kolony aut a ucpaná silnice. Tak to takřka denně vypadá na průtahu a okolních komunikacích ve Vyškově. Na vině jsou nákladní auta. Podobný problém trápil ještě loni třeba Velkém Meziříčí. Tam nicméně od září kamiony dostaly červenou a městem už projíždět nesmí. Meziříčí se připojilo k několika dalším městům a obcím v Česku, které zakázaly průjezd tranzitní dopravy. Někteří Vyškované volají po stejném opatření.

15.2.2016 2
SDÍLEJ:

Kolony na průtahu Vyškovem. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Kočí

Jako třeba řidič Libor Petržela. „Je jasné, že se chtějí vyhnout mýtům a poplatkům. Ale že nám tady ničí silnice a komplikují dopravu, nikdo neřeší. Rozhodně bych uvítal, kdyby radnice vymyslela, jak Vyškovu dopravně ulevit," přeje si Petržela.

Podobný názor má i muž, který diskutoval na webových stránkách vyškovské radnice. „Kdy konečně vedení města začne řešit průjezd kamionů přes Vyškov? Konkrétně těch, které jím vyloženě projíždí a nevykládají ani nenakládají zboží," zmínil Vyškovan podepsaný jako Zdenál.

Dodal, že na místě by bylo zakázat jim průjezd. Případně ho zpoplatnit s odkazem na jiná města v republice, která už opatření zavedla.

Hlavně starší auta

Jenže jak vysvětlil jednatel slavkovské firmy zabývající se nákladní dopravou Jiří Plachetka, mýto představuje pro leckteré podniky zásadní problém. „A to pokud vlastní starší auta. Když má jet firma například do Prahy a zaplatí za to dva a půl nebo tři tisíce, je to pro ni výrazná komplikace a snaží se ušetřit, co se dá," nastínil.

Jeho společnost vlastní nová auta, takže sazby mýta má díky tomu poměrně nízké. „Nemáme proto zapotřebí vyhýbat se dálnici. Navíc vzhledem k tomu, že jezdíme do zahraničí, by nás průjezd městy jen zdržoval. I spotřeba nafty není tak velká, pokud využíváme dálnici. Ale když jsme měli starší auta, také jsme se jí vyhýbali. Mýto bylo opravdu vysoké. To se bohužel jinak nedá," popsal Plachetka.

Zákaz tranzitní dopravy si zatím radnice nedokáže představit. Už třeba jen kvůli zásobování průmyslových zón. „Otázkou také je, jak ověřit, jestli kamiony jedou do průmyslové zóny, nebo jen městem projíždějí. Samozřejmě vedení Vyškova problém vnímá. Nicméně pokud budou obchodní centra tam, kde jsou, a budeme mít průmyslové zóny, přes průtah kamiony jezdit budou," vzkázal místostarosta Břetislav Usnul.

Podotkl také, že zejména průmyslové zóny přispívají k tomu, že má Vyškov jednu z nejnižších nezaměstnaností v republice. Na druhou stranu ujistil, že se do budoucna blýská na lepší časy. Radnice připravuje nový generel dopravy. „Firma, která ho bude zpracovávat, od nás dostane požadavky na řešení dopravní situace ve městě. Jedním z nich bude nákladní doprava," dodal místostarosta.

Všechno se ale podle něj bude odvíjet také od toho, kudy přesně povede železnice, která se má modernizovat, a v jakém časovém horizontu se podaří postavit vysokorychlos­tní trať.

Město počítá, že jedna z podstatných změn se pak dotkne největší vyškovské průmyslové zóny Sochorova, kam také jezdí nejvíc kamionů. Sjíždět by mohly z dálnice u Marchanic. „Využili bychom také bývalou železniční trať, v jejím koridoru by vedl přivaděč. A jakmile vyřešíme příjezd pro řidiče, můžeme se bavit o zákazech vjezdu do města. Do té doby ho nevidím reálně," vysvětlil místostarosta.

To ve Velkém Meziříčí donutili řidiče kamionů vrátit se zpět na dálnici v září loňského roku. Stálo to však dva až tři roky zařizování. „Mýto není regulačním prvkem. Dřív to u nás vypadalo možná podobně jako ve Vyškově. Kamiony sjížděly z celého úseku mezi Jihlavou a Brnem. Máme ověřené, že dopravci dávají pokyny a odměny řidičům, když ušetří za mýto a jedou po okolních silnicích. Pokud za den ušetří osm set korun, je to pro ně výhodné," popsal starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

K omezení průjezdu kamionů přes město je vedla neudržitelná situace, kdy se kamiony zvlášť po dvojitém zdražení mýta na silnicích hromadily. „Samozřejmě jsou stále nutné průběžné kontroly, protože řidiči jsou velmi pružní a dávají si vědět. Musím ale říct, že opatření nám hodně ulevilo. Navíc jako první v republice jsme zavedli takzvanou dynamickou váhu, která zjišťuje, zda kamiony nejsou přetížené. Ta se tak osvědčila, že náš Kraj Vysočina zadal zakázku na padesát dynamických vah, které poputují do dalších měst," dodal Necid.

Autor: Alena Grycová

15.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Jiní jen přihlíželi. Vojín z vyškovské posádky ženě zachránil život

Vyškov – Ženu v bezvědomí uložil do stabilizované polohy, zajistil dýchací cesty a přivolal zdravotníky. Díky pohotové reakci jí zachránil život. Vojín Jiří Chromulák, který je účastníkem kurzu základní přípravy ve Velitelství výcviku – Vojenské akademii ve Vyškově, tak ve středu za záchranu lidského života dostal ocenění.

Neděle přinese změny jízdních řádů. Do Křenovic bude jezdit víc Panterů

Vyškovsko - Jsou prostorné, klimatizované, mají pohodlná sedadla, zásuvky pro laptopy a připojení na internet přes wi-fi. Navíc jsou nízkopodlažní a pro vozíčkáře je v nich připravená nástupní plošina. Nevidomí pak mají k dispozici speciál- ní zařízení pro usnadnění orientace při nástupu. To je jen stručný popis vlakové soupravy RegioPanter, která začne v o dost větším měřítku jezdit mezi brněnským hlavním a křenovickým horním nádražím.

OBRAZEM: V Muzeu Vyškovska představují i téměř zapomenutá řemesla

Vyškov – Kovářství, stolařství, ševcovství, tkalcovství, hrnčířství, ale také třeba pernikářství. Nejen tato tradiční, některá už skoro i zapomenutá řemesla, jsou momentálně k vidění v Muzeu Vyškovska.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies