VYBERTE SI REGION

Zájem roste. Alternativní škola už letos možná naplní třídu

Rousínov – Na začátku školního roku otevřela své brány poprvé. Přivítala ale jen tři žáky. Postupně se jejich počet navýšil na šest. A podle odezvy před zápisem do příštího školního roku to vypadá, že rousínovská alternativní škola Krasohled budí mezi rodiči minimálně zvědavost. Podle nahlášených dětí se zdá, že od září konečně využije i učební prostory v budově učiliště.

22.1.2016
SDÍLEJ:

Firemní školka působila už například dva roky v Černé Hoře.Autor: DENÍK

Zápis se bude konat 27. a 28. ledna. Je ale potřeba se na něj předem přihlásit. A to už do neděle. „Rodiče se nám ozývají, zatím víme o šesti dětech, které mají přijít. S rodiči se můžou podívat do výuky, aby věděly, jak konkrétně vypadá," sdělila předsedkyně Spolku ProDěti, který je zřizovatelem Krasohledu, Veronika Kalová. Učebna se prozatím nachází v jejím rodinném domě v Rousínově.

Už loni ale měla výuka začít v pronajatém prostoru v rousínovské pobočce Integrované střední školy ve Slavkově u Brna. Tehdy se i vzhledem k pozdějšímu zápisu nenašel dostatek žáků. „Pokud letos naplníme třídu, která pojme patnáct nebo šestnáct dětí, pak ho zvládneme využívat už v následujícím školním roce," poznamenala předsedkyně.

3100korun zaplatí rodiče za jeden měsíc vzdělávání dítěte v rousínovském Krasohledu. Výše školného zahrnuje školní výuku a družinu.

Z přihlášených dětí vznikne jedna třída, kde se setkají prvňáčci, druháci i třeťáci. „Vůbec ničemu to nevadí. Zařazujeme prvky Montessori výuky a ta je na tříročníkové skupině založená. Každé dítě si vyzkouší být nejmladším, prostředním a nejstarším. Coby nejmladší se může ptát svých kamarádů na radu, ty nejstarší své znalosti zase předávají dál a tím je upevňují," vysvětlila Kalová.

Dcera Veroniky Peňásové Magdalena je prvňačka. Už nyní podle matky umí část z toho, co druháci. „Když budou tři ročníky spolu, určitě to bude pro učitelku náročnější. Měla by k sobě ale asistenta, takže obavy nemám. Pro děti to bude výborné. Například dceři došlo, že po tvrdé hlásce má napsat tvrdé y. Děti se vzájemně motivují a propojení vnímám pozitivně, je to pro ně přirozené," přiblížila žena.

Naopak matka podobně staré holčičky Renata Plchová takovému učení příliš nevěří. „Každá věková skupina potřebuje něco jiného. Osobně bych dceru do alternativní školy nedala. Mám pocit, že se v ní nenaučí tolik jako v běžné základní," prohlásila Plchová.

A zatímco jí podobní skeptici upozorňují, že škola nemůže nahradit plnohodnotné vzdělávání v klasických základních školách, inspekce, která Krasohled minulý týden navštívila, potvrdila opak. „Kontrolovali, zda a jakým způsobem se odehrává přezkušování dětí. Nenalezli žádná pochybení. Vyjádřili se dokonce v tom smyslu, že je na dětech poznat individuální přístup. O kontrole máme protokol," vzkázala Kalová.

Za podstatné ale bere hlavně reakce rodičů. Podle nich jsou děti spokojené. „Ti, kteří mají možnost srovnání základní školy a nás, popisují pozitivní změny v chování i náladě dětí," řekla.

Výrazný rozdíl oproti klasické škole pozoruje také Peňásová. „Dcera není stresovaná, do školy se těší a chce do ní chodit pořád. I o prázdninách, nebo když je nemocná," usmívala se matka. Cení si například i slovního hodnocení dětí. Už jen proto, že přesně popíše, co dítě umí a na čem je ještě třeba zapracovat.

Hodnoticí principy škola dodrží i v případě blížícího se vysvědčení. Na klasické můžou děti i rodiče zapomenout. „Každý žák dostane v podstatě dopis, který bude adresovaný přímo jemu. Učitelka popíše nejen současný stav, ale celou cestu, kterou dítě za předešlý půlrok prošlo. Tedy co umí, doporučí i, na čem zapracovat," popsala Kalová. Slovní hodnocení podle ní mimo jiné pomáhá motivaci dětí. „Jsou rády, když je dospělí ocení. Jde na nich vidět, že jim známkování nechybí," dodala Kalová.

Respekt a motivace

Alternativu ke klasické škole hledala i Pavla Maulerová. Hodlá tak se svou dcerou na zápis do Krasohledu vyrazit. „Její vzdělání je rozhodující. Líbí se mi, že škola respektuje vývoj dítěte, respektive to, že je každé vyspělé jinak a potřebuje jiný čas třeba na to, aby se naučilo číst. Což se v Krasohledu uznává víc než v klasické škole. Díky přirozenému hodnocení nezabíjí přirozenou motivaci dítěte a to pak má chuť se učit," popsala své důvody Maulerová.

Její slova potvrdila i Peňásová. „Ani jednou jsme rozhodnutí nezalitovali. Pro naši rodinu jsou to dobře investované peníze," uzavřela.

Podle ředitele vyškovské Základní školy Na Vyhlídce Miloslava Brtníčka je rozhodnutí na rodičích. „Alternativní školy využívají jen prvky, které my v klasických školách zařazujeme do různých hodin také. Orientovat se jen na jeden směr je tak dle mého krok, kvůli kterému dítě nemůže obsáhnout veškeré učivo a požadavky, které jsou na ně kladené," oponoval Brtníček.

Autor: Alena Grycová

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bučovický zámek ožil noční atmosférou. Lidem zahrál Pozdní sběr i Druhá tráva

Bučovice /REPORTÁŽ/ – Netradiční čas, netradiční program. Někde lákají na noční prohlídky, jinde na divadelní kusy, komponované programy s rytířskými kláními i ohňovými show nebo hudební vystoupení. Státní zámek v Bučovicích vsadil hlavně na poslední jmenované. Hradozámecká noc, která se letos po celé republice konala v noci ze soboty na neděli, měla znovu dokázat, že památky jsou místa neustále živá.

Povolení Sparu nestačilo. Proto jednají o novém supermarketu s dalšími řetězci

Slavkov u Brna – Opět v nedohlednu je nový slavkovský supermarket. A to přestože už jsou vydaná všechna povolení ke stavbě. Město má od právního zástupce majitele pozemku v areálu bývalého cukrovaru, který tam chtěl postavit prodejnu Spar, po dlouhém čekání oficiální vyjádření. Jak informoval starosta Michal Boudný na posledním zasedání zastupitelstva, nadnárodní koncern se opravdu snaží pozemek ve Slavkově prodat jinému řetězci.

Ministryně školství Valachová: Když vzpomínám na školu, známky nejsou důležité

Praha, Brno - Zatímco úřad, kde sídlí ministerstvo školství, se téměř hroutí pod náporem úkolů spojených se zahájením školního roku, jeho šéfová doslova vyzařuje energii a odhodlání zdolávat další mety. Kateřina Valachová je žena, která ví, co chce, a mnohé ze svých plánů již prosadila, kupříkladu vyšší platy pro učitele, podporu inkluze, plošné přijímačky na střední školy či povinnou maturitu z matematiky. Přemýšlí ovšem i tom nejpodstatnějším, tedy o obsahu výuky pro 21. století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies