Letošní jaro se stane časem příchodu nových generací modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat na náš trh. Oba tyto automobily jsou již dlouhá léta přímými konkurenty v boji o zákazníky v tomto segmentu, letos navíc začíná být jejich souboj dosti pikantní.

Zejména proto, že za vývoj obou byli zodpovědní technici ve vývojovém centru automobilka Škoda v Mladé Boleslavi a naopak jejich výrobu mají na starosti dělníci v bratislavské továrně značky Volkswagen. Byť jsou tedy oba vozy z hlediska techniky prakticky identické, rozdíly se najdou.


Nahrává se anketa ...

Superb a Passat. Jaké jsou shody?

Mezi nimi je dosti překvapivě také velikost zavazadlového prostoru. Zatímco v minulosti modely Škoda obvykle své koncernové sourozence v dané velikostní třídě objemem zavazadelníku převyšovaly, nyní tomu tak již není. A tak Superb Combi, stejně jako Passat (má již pouze jednu karosérii a proto se tradiční označení Variant vypouští) mají shodně základní objem kufru 690 litrů. Pokud sklopíte v obou vozech zadní sedačky, tak se dá do obou naložit 1920 litrů.

Fotogalerie: Detaily nové Škody Superb

Mezi další shody náleží shodný výkon základního zážehového motoru 1,5 TSI, což je 150 koňských sil. Jak Passat tak Superb mají stejně velkou šestašedesátilitrovou nádrž a stejnou maximální rychlost. Se zmiňovanou přeplňovanou zážehovou čtyřválcovou patnáctistovkou lze po německé dálnici v úsecích s neomezenou rychlostí uhánět až 222 kilometrů v hodině.

Také velká část rozměrů obou vozů je shodná. Třeba rozvor měří 2941 milimetrů a šířka dosahuje 1849 milimetrů.

Tohle je nová Škoda Superb:

| Video: Youtube

V čem se Superb a Passat liší?

Pokud pomineme takřka neznatelný dvoumilimetrový rozdíl ve výšce, tak z dalších rozměrů zaujme už jen rozdíl v délce. Superb od předního po zadní nárazník měří 4902 milimetrů, kdežto Passat o 15 milimetrů více.

Další dva parametry se vždy liší o jednu desetinu. Passat (stále se bavíme o základním motoru 1,5 TSI) se umí rozjet z nuly na 100 kilometrů v hodině během 9,2 sekundy, Superbu trvá tento sprint 9,3 sekundy. Naopak kombinovaná spotřeba měřená v cyklu WLTP je lepší u vozu se znakem Škody. Konkrétně je to 5,3 oproti 5,4 litrům na sto kilometrů.

Pak je tu rozdíl v cenovkách. Nejlevnější verze Superbu se dá koupit za 975 tisíc korun, na Passat potřebujete bez jedné stokoruny rovný milion. Více jsme se srovnání ceníků věnovali zde. Superb boduje samozřejmě také tím, že se nabízí také s jiným tvarem. Liftback je o čtyřicet tisíc korun levnější než kombi.

Zmínit lze také to, že příplatek za variantu se vznětovým motorem je u Škody v současné době 60 tisíc korun, u Volkswagenu o pět tisíc korun nižší.

Nový VW Passat 2024:

| Video: Youtube

Rozdíl mezi verzemi s pohonem pouze předních a všech čtyř kol zatím nelze stanovit, protože zatímco Škoda již ceny Superbu 4x4 zveřejnila, tuzemské zastoupení německé značky zatím tak neučinilo.

Uvidíme také, zda Škoda někdy později bude prodávat také výkonnější verzi plug-in hybridního pohonu. V jejím případě se v tiskové zprávě hovoří pouze o verzi s výkonem maximálně 204 koňských sil, zatímco do Passatu půjde objednat plug-in hybrid umožňující využití potenciálu až 272 koňských sil. Je to především díky nové vyšší výkonové verzi patnáctistovky, která tvoří spalovací část soustrojí.

Fotogalerie: Volkswagen Passat deváté generace

Podstatný rozdíl v ergonomii ovládacích prvků

Největší rozdíl mezi oběma vozy je ale v přístupu k ergonomii ovládacích prvků v interiéru. Volkswagen vyznává minimalistické digitální pojetí ovládání funkcí vozu, Škoda hlásí kompromis se zavedením trojice multifunkčních ovladačů třeba pro nastavování klimatizace. Ve Volkswagenu zase ale můžete za příplatek získat větší – až patnáctipalcový centrální displej.

Jízdní vlastnosti v tuto chvíli zatím porovnávat nemůžu. Zatímco s různými motorizacemi Passatu jsem již měl tu čest během mezinárodní jízdní novinářské prezentace (dojmy čtěte zde), první svezení s produkční verzí nového Superbu combi mě čeká příští týden. Ihned poté o tom budu referovat.