V řidičském průkazu jim sotva oschla tiskařská barva. A hrnou se za volanty kamionů. Dopravci na jihu Moravy je berou rádi. Řeč je o dvacetiletých mladících. Zaměstnavatelé přitom zapomínají, že nezkušený řidič se stává za volantem auta s desítkami tun nákladu neřízenou střelou.

„Řidiči ve věku mezi dvaceti až pětadvaceti lety zavinili na jižní Moravě více než čtyři a půl tisíce nehod,“ řekl šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.

Mnoho z nich řídilo nákladní auto nebo kamion s mnohatunovým návěsem. „Mladí řidiči nemají zkušenost. Sotva složí zkoušku v autoškole, dopravce je často posadí do nákladního auta, aniž by předtím zjistil, zda mají nějakou praxi,“ konstatoval Tržil.

Učebnicovým příkladem je tragická nehoda na nejfrekventovanější dálnici D1. Dvaadvacetiletý mladík jel před více než půl rokem s návěsem směrem na Prahu. Byla to jeho první jízda. U Velké Bíteše náhle přestal ovládat kamion a narazil do mostního pilíře. Kabina začala hořet a šofér v plamenech zemřel.

Řidičů z povolání je nedostatek. Podle údajů Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia jich v republice chybí téměř dvacet tisíc. Dopravci proto berou téměř kohokoli.

„Řidič, který nemá jedenadvacet let, ale nesmí do zahraničí. Zákony jsou tam přísnější. Řidiči například absolvují bezmála třísethodinové školení,“ řekl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Soukromí dopravci se brání. Nejsou lidi, říkají svorně. „Praxi nevyžadujeme. Stačí, když mají řidičský průkaz patřičné skupiny,“ konstatoval Zdenek Bartl z brněnské firmy Lechner CZ. Společnost má nová auta Volvo, proto tam za volant nováčka samotného nepustí. „Jezdí asi měsíc jako závozníci,“ dodal Bartl.

Mladíky vede k náročnému zaměstnání dobrý výdělek. „Jezdím už tři roky. Dal jsem se na to hned po škole, i když mě to bavilo jen první půlrok,“ řekl třiadvacetiletý Michal Faško z Kouřimi.

S kamionem křižuje východní Evropu také dvaadvacetiletý Jan Buchta ze Zásmuk. „Vystřídal jsem čtyři zaměstnání. Dělal jsem v továrně u pásu, skladníka, obchodního zástupce. Nakonec jsem ve dvaceti letech skončil jako řidič kamionu,“ řekl Buchta.

S prací doma prý brzy skončí. „Pojedu do ciziny. Jsou tam ještě lepší peníze,“ plánuje Buchta budoucnost coby řidič nákladního auta.