Lomikare, Lomikare, do roka a do dne budeme spolu stát před stolicí boží. Hin sa hukáže, kdo z nás, vykřikoval Jan Sladký Kozina na popravišti těsně předtím, než mu kat uťal hlavu. Rok a den nato měl Kozina pravdu. Volf Vilém Lamminger, svobodný pán z Albenreuthu, za záhadných okolností zemřel.

„Do roka a do dne budou výsledky silničního zákona vidět. Ubude nehod i mrtvých na silnicích,“ vzkazovala loni policie a úředníci ministerstva dopravy řidičům. Na rozdíl od Koziny se policisté mýlili.

„Zatímco se v loňských prvních červencových dnech řidiči po silnicích ploužili a do puntíku dodržovali literu zákona, za pár týdnů jim otrnulo,“ zhodnotil situaci na jihomoravských silnicích řidič z povolání Zdeněk Fiala z Brna.

Nejčastějším přestupkem je překročení povolené rychlosti. Následuje nerespektování dopravních značek a špatné osvětlení auta. Lidé se také zapomínají připoutat nebo posadit děti do autosedaček.

„Zarážející je neukázněnost až hazardérství řidičů, kteří za volant usedají pod vlivem alkoholu,“ řekla jihomoravská policejní mluvčí Jana Šípková.

Její slova potvrzuje i nedávná akce Kryštof. „Přestože o ní mnozí řidiči věděli, nachytali jsme bezmála čtyřicet šoférů, kteří měli v krvi alkohol,“ doplnila Šípková.

Odborníci se shodují, že řidičům otrnulo také kvůli absenci policejních hlídek na silnicích. Zatímco v cizině jsou lidé v uniformách a reflexních vestách vidět, na jihu Moravy to zase až tak horké není.

 

Policisté jsou málo vidět

„Chybějí policejní kontroly. I kdyby silniční zákon obsahoval trest smrti, tak by to bylo k ničemu, kdyby nikdo přestupky nehlídal,“ uvedla například nedávno Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu.

Otázkou zůstává, zda má dopravní policie dost lidí. „Policistů rozhodně nepřebývá. Pokud přepočítám jednoho člověka na počet kilometrů silnic, vychází mně jeden policista na padesát kilometrů,“ poznamenal šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.

Situace není vůbec růžová. Naopak. „Doprava je čím dál tím hustší, ale stavy dopravních policistů jsou srovnatelné s rokem 1989,“ dodal Tržil.

Zatímco se policisté těšili, že problémů ubude, řidiči je přesvědčili o opaku. Pravdou sice je, že havárií je opravdu o poznání méně, horší je to ale s následky nehod. V Jihomoravském kraji zahynulo od počátku roku bezmála sto třicet lidí. To je o šedesát více, než ve stejném období loňska.