Zavřené hranice? Praha zacílí na české turisty. V centru už frčí „koronaceny“
V širším centru metropole možná není ta změna tak patrná, ale v okolí Staroměstského a Václavského náměstí, u Karlova mostu a Pražského hradu a dalších historických místech Prahy člověk jen zírá. Do jindy přelidněných ulic se teprve pomalu vrací život. Daleko víc je slyšet čeština a snižují se ceny. Vedení hlavního města chce současnou situaci, kterou způsobily restrikce kvůli strachu ze šíření koronaviru, využít a zbavit se takzvaného alkoturismu. Letošní hlavní sezona by měla patřit tuzemským návštěvníkům.
„Jsem fakt na Kampě?“ pomyslel si jeden z Pražanů o víkendové procházce, když si všiml propadu cen nabízeného občerstvení. Hranolky se v jedné z malostranských restaurací daly koupit za 35 korun. Podniky se snaží v době nouzového stavu přizpůsobit českým zákazníkům i nabízeným sortimentem – dát si můžete třeba zelnou polévku s klobásou či bramborák. Dříve přitom většina restaurací měla na jídelním lístku české speciality, ale lákala hlavně cizince.
Na to, že ceny „letí dolů“, upozornil nedávno také Janek Rubeš, který tvoří Honest Guide – tedy netradičního průvodce Prahou pro cizojazyčné turisty a dává jim rady a tipy, jak se nenechat v hlavním městě okrást. Jenže kvůli tomu, že infekční viróza covid-19 omezila cestovní ruch na celém světě na minimum a hranice jsou – vládním slovníkem – neprostupné, turisté z české metropole zmizeli.
Tak už i na Václaváku letí ceny dolu.
— janekrubes (@janekrubes) April 12, 2020
Guláš s knedlíkem dřive 448,-
Guláš s knedlíkem nyní 109,-
Smažák a hranolky dřive 438,-
Smažák a hranolky nyní 109,-
Plzeň dřive 118,-
Plzeň nyní 45,- pic.twitter.com/9nEP83RhfZ
S nadsázkou řečeno po nich zůstaly třeba vypnuté bankomaty, zavřené minimarkety, kde se běžně prodával absinth a marihuanová lízátka a další produkty obsahující legální látku CBD, které vytvářely u zahraničních návštěvníků dojem, že Česko je alkoholovým (nebo drogovým) rájem. A návykové látky se tu dají sehnat v každé výloze. Během koronavirové krize zavřela i spousta obchodů s matrjoškami a jinými nevkusnými suvenýry.
Přímo pod orlojem na „Staromáku“ seženete pivo za padesát, což bylo dříve nemyslitelné. Speciální „koronaceny“ zavedly rovněž některé stánky s trdelníky, které nyní lákají na sladké pečivo se slevou. V okolí malostranských paláců s prodejem přes výdejní okénko začaly například tamní tradiční restaurace, ale jeden ze čtenářů Pražského deníku při toulkách historickým centrem metropole výrazné zlevnění nezaznamenal. Na druhou stranu zkušený Pražan či pamětníci se dovedli napít v hospodách za „lidovku“ ještě, než začal koronavirus s označením SARS-CoV-2 řádit naplno.
Eliminace turistických pastí a balastu
Každopádně letošní turistická sezona bude v hlavním městě zcela určitě jiná. Hlavní město proto ve spolupráci s Prague City Tourism chystá kampaň lákající do metropole tuzemské návštěvníky, kterým chce také Praha nabídnout benefity na vstupném.
„Chci tuto pauzu využít pro eliminaci turistických pastí a veškerého balastu a lákat sem turisty, o které stojíme – ty, kteří v Praze navštíví galerie a koncerty, zajdou si do restaurací a stráví tu víc než jednu noc. Je to příležitost, jak se zbavit levného alkoturismu. Zároveň je jasné, že letní sezóna je z hlediska zahraničního turismu zcela, nebo z většiny, ztracená. Krize nám vzala klíčové příjmy, ale dává nám na druhé straně šanci udělat z Prahy opět víc město, kam s chutí pojedou české rodiny,“ uvedla v tiskové zprávě pražská radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková (Praha sobě).
Jelikož zatím není znám žádný harmonogram ohledně znovuotevření hranic, magistrátní cestovní agentura počítá se třemi scénáři. Domácí klientela je klíčová ve všech případech, ale pokud by bylo umožněno cestování alespoň z okolních zemí, bude kampaň zacílena i mimo Českou republiku. „Zahraniční turisté totiž v Praze utratí výrazně více,“ dodává magistrátní zpráva.
Jelikož koronavirus zcela zásadně utlumil také krátkodobé pronájmy typu Airbnb (a uvolnil tak tisíce bytů v rukách soukromých majitelů), chce městská rada připravit benefitní program vázaný na přenocování v hotelech a penzionech. „Zahrnout by měl slevy a vstupy zdarma se zvýhodněním návštěvníků, kteří zůstanou v Praze déle,“ plánuje koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL). Na projektu se podílí kromě pražského magistrátu také Asociace hotelů a restaurací ČR a Hospodářská komora ČR.
Radní Třeštíková o vládě: Pomáhat Praze se moc nenosí
Otázkou samozřejmě je, kolik podnikatelů v cestovním ruchu se dokáže z tak citelného zásahu v rámci boje s koronavirem vzpamatovat. Podle radní Třeštíkové bude při jejich záchraně klíčová role státu.
„Děláme pro pražské podnikatele maximum, ale je nutné, aby naše role byla doplňková vedle záchranných opatření vlády. Každoročně utratí zahraniční návštěvníci v České republice více než 170 miliard korun a většina z těchto peněz je za služby poskytnuté právě v Praze. Pomáhat 'Pražákům' se moc nenosí, doufám ale, že vláda nebude populistická a uvědomí si, že výpadek pražské ekonomiky přinese problémy celé zemi,“ doplnila Hana Třeštíková s tím, že expertní komise rady hlavního města připravuje dokument s názvem Koncepce příjezdového cestovního ruchu také na další sezóny.