Je velmi neobvyklé, aby se na fotografii podíleli dva autoři. Podivuhodnou symbiózu vytvořili grafik s uměleckým fotografem. Jeden fotí, druhý z fotografií vytváří na počítači vtipné koláže. Manipulované fotografie vystavují Michal Botek a Lukáš Navara z Olomouce v Galerii v rohu ve vyškovské knihovně.

Jediným uměleckým vzděláním jedenatřicetiletého Botka je základní umělecká škola. Ačkoliv ho umění vždycky lákalo, rozhodl se vystudovat střední průmyslovou školu. Umělecký talent ho ale nakonec stejně přivedl zpět ke grafice. Dnes je vyhledávaným artdirektrorem a designérem.

Umělecké fotografie jsou pro něho originální odbočkou. „Živím se
komercí. Umění beru jako vnitřní ventil. Je to pro mě možnost vyzkoušet něco nového. Nechtěl jsem zabřednout do klišé jako jsou krajinky nebo akty. Společně s kolegou jsme se rozhodli pro fotomanipulace,“ řekl Botek.
Ačkoliv jsou jejich práce na hraně reklamy, snaží se obrázky dělat jiným, originálním, způsobem, aby nesklouzávaly do komerční roviny.

„Kolega, pětadvacetiletý Lukáš Navara, je umělecký fotograf. Nafotí snímky a já je pomocí počítače dotvářím,“ vysvětlil spolupráci grafik.
Dvojice zaujala hned svou první výstavou. V loňském roce se zúčastnila společné expozice Unie výtvarných umělců v Olomouci. „Společné téma Onanie jsme pojali trochu jinak, nejenom jako onanii mysli a společnosti. Nesnažili jsme se jenom o náznaky. Nemazlili jsme se s tím a vyfotili jsme ji přímo, samozřejmě s patřičnou dávkou vtipu a originality,“ vysvětlil Botek.
A právě na olomoucké výstavě objevil neobvyklou dvojici profesionální fotograf Jiří Foltýn z Ivanovic na Hané, který je patronem výstav pořádaných v Galerii v rohu. Manipulované fotografie, které dvojice vybrala na vyškovskou výstavu, ho prý doslova nadchly.

„Oba autoři svou řemeslnou preciznost vybrousili v oblasti reklamní komerční práce, která klade vysoké nároky na technickou kvalitu obrazového výstupu. Botek se zabývá tvorbou fotomanipulací a technikou matte painting delší dobu. Vzájemná spolupráce s Navarou posunula kvalitu tvorby do nových rozměrů,“ zhodnotil Foltýn.

Montáž fotografických záběrů nachází své počátky v obrazech vytvářených kdysi především pomocí nůžek a lepidla.

„Už v dobách svého vzniku byla nebezpečně blízko hranice kýče a každý autor si musel dobře hlídat, aby za ni nevkročil. V dnešní době počítačových možností je podobné nebezpečí ještě blíž. Botkovi a Navarovi se zatím daří tuto hranici si ohlídat a vytvářejí poeticky účinné obrazy, které zavádí diváka do zvláštních světů budoucnosti, nebo naopak do snových vzpomínek,“ dodal Foltýn.

Botek a Navara vystavují manipulované fotografie v knihovně do dvaadvacátého května.