reportáž

U slavkovského zámku to v sobotu zkrátka hučí jako v úle. „Je tu sedm stovek exponátů. Odhaduji, že přišlo třináct tisíc návštěvníků. Když jsme před patnácti lety s festivalem začínali, přišly se na dvě stovky strojů podívat tři tisícovky lidí. Už po deváté se koná ve Slavkově. Rok od roku je zájem větší,“ říká pořadatel Oldtimer festivalu Miroslav Gomola a směruje mě k nejatraktivnějším exponátům. Pozornost vzbuzují hlavně sněhobílé obrovské motorové sáně s obrovskou vrtulí vzadu. „Nacisté si s nimi za druhé světové války plánovali podmanit Sibiř. Jenže pak padla východní fronta a přestali je vyrábět. Dokončili jediný kus. Jeho repliku provedla jedna firma na objednávku sběratele ze Spojených států. U nás mají Češi jedinou šanci ho uvidět. Pak už odjíždí do Ameriky,“ upozorňuje mě Gomola.

Chumel zběsile cvakajících fotografů se ale tvoří hlavně kolem strojů Antonína Pavelky z Napajedel. Přivezl repliky i repasované originály opravdových rarit. Parní motocykl s loukoťovými koly, jehož originál z roku 1896 je k vidění ve washingtonském muzeu. Motorový kočár Dora vyrobený ve Vídni v roce 1906. Unikátní motocykl postavený podle předlohy z roku 1894. Jezdec v něm seděl přímo uprostřed masivního dřevěného kola o průměru zhruba dva a půl metru. Podle Pavelky se na jednokolovém motocyklu dá i jezdit.

Mezi upocenými a uchozenými diváky se náhle prodírá svatební průvod. Během hodiny je to už druhý. „Když jsme si objednávali termín svatby, upozorňovali nás, že tu bude nával. Ale nám to nevadí. Naopak, těšíme se, že se vyfotíme u některých starobylých aut,“ říká novomanželka Lucie Střelcová z Vyškova. A zapózuje u sněhobílé aerovky, která ladí se svatební toaletou.

Zajímá mě, jestli další nevěsta, tentokrát v netradičně pomněnkově modrých šatech, najde také odpovídající odstín auta. Ale to už se blíží další svatba. Tentokrát Brňáci v mušketýrských kostýmech. K těm by se spíš hodili živí koně než ti pod kapotou.

Zahlédnu další dámu v historickém kostýmu. Tentokrát s apartním slunečníčkem. Ona i její partner a syn jsou oblečení tak, aby ladili s motocyklem Praga z roku 1929. „Na festival jezdíme od samotného počátku. Přijeli jsme z Rokycan,“ říkají Pavla a Luděk Uzlovi.
Letošní nově vyhlášenou kostýmovou soutěž ale vyhrála jiná dvojice, a to ze Znojma. Vyfikla se také k pragovce, ale k automobilu. Muž má buřinku, vestu s karafiátem, kostkované pumpky, kulaté brejličky a švihácký knírek. Elegantní žena je v květovaných šatech, rukavičkách a s nezbytným slunečníkem.

Další pohár si přebírá Slavkovan Miroslav Moudrý. Získal cenu diváků.

Nechápu, co na rezavé oprýskané sajdkáře, která se tak liší od nablýskaných a nově nalakovaných exponátů, vidí. „Spravil jsem jenom motor, na zbytek sahat nebudu. Originální stav odpovídající roku devatenáct set osmatřicet je na ní právě to nejcennější. Opravdový znalec to pochopí,“ vysvětluje hrdý majitel.

Zatímco další ceny putují do Zlína, Krnova a dalších koutů České republiky a dokonce i do italské Florencie, já obdivuji dvoumístné sportovní azurově modré auto. „Jde o anglický Eagle z roku sedmasedmdesát. Dva roky jsem ho opravoval. Potřeboval spravit snad úplně všechno, ale stálo to za to,“ pochlubil se Petr Míček z Brna.

Hned vedle stojí bílé auto, které mi připadá dost nenápadné. Podle odborníků je ale ze všech nejneobvyklejší. „Je to JK Sport, druhý ze tří vyrobených. Tento si objednal architekt z Brna, ale když zjistil, že to není vůz pro normální potřebu, tak ho prodal. Koupil jsem ho už před třiceti lety jako sedmý majitel. Stálo na samotě u lesa, škaredé, nabourané, rezavé.

Ale s doklady,“ vypráví Bohuslav Přibyl od Slavonic.

Auto pak dlouho stálo nečinně u Přibylů v garáži. „Teprve vloni jsme se s panem Gomolou rozhodli ukázat ho v plné kráse na oldtimeru. Představili jsme ho jeho konstruktérovi panu Kubinskému, který zamáčknul i slzu. Říkal, že své takhle krásně zachovalé auto ještě neviděl. Letošního festivalu se už nedožil,“ dodal Přibyl, který se mohl pochlubit výstavním číslem jedna. Měl obavy z přeplněných silnic, a tak do Slavkova dorazil jako první. Aspoň si mohl vychutnat motoristickou burzu, která se konala v nočních hodinách. Milovníci veteránů totiž prý žijí hlavně přes noc.

Spokojeně se loučím se se všemi pragovkami, aerovkami, tatrovkami a jawami. Spokojení jsou i návštěvníci. „Je tu bohatý doprovodný program. Na své si přijdou nejenom chlapi, ale i ženy,“ shodli se například manželé Enekešovi z Habrovan. Lidé, kteří přijeli do Slavkova z celé České republiky, si navíc prohlédli i interiér zámku a výstavy. Mnozí pak završili celodenní výlet na nedalekém koupališti.

Předaná ocenění na XV. Oldtimer Festivalu 2008

Cena pro nejvzdálenějšího účastníka Bentley, Florencie
Soutěž elegance (automobily) Hubert Grmela, Praga Piccolo „Vorvaň“
Soutěž elegance (motocykly) Miroslav Moudrý, JKB 500
Zvláštní cena pořadatelů Festivalu za nejrozsáhlejší sbírku Alois Samohýl
Cena pro nejstaršího účastníka Festivalu Alois Samohýl
Cena pro vítěze memoriálu Pavla Táborského Jiří Táborský, Tatra 57
Hlavní cena Festivalu Hispano – Suiza, Ladislav Novák

Rozdáno bylo dalších asi 30 ocenění pro kluby a jednotlivce včetně Harley – Davidson Cupu.