Předchozí
1 z 9
Další

Začínali skromně. „Jak už to tak bývá, pořídili jsme si první dvě kozy, tři ovce, psa a pronajmuli si první hektar půdy. Dnes už hospodaříme na čtyřiceti hektarech. Chováme čtyřicet ovcí, stejný počet koz a tři krávy,“ vyjmenovává farmář.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

Vybudovali také malou sýrárnu, kde v sezóně zpracovávají sedm set litrů mléka týdně.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

Zaměřují se především na živočišnou výrobu. Důležité je pro Šedivého pracovat i s ohledem na životní prostředí. „Naše ekofarma se primárně specializuje na produkci mléčných výrobků z kravského a kozího mléka způsobem, který je v protipólu vůči současnému konvenčnímu zemědělství. Naším cílem není co nejvyšší výnosy a zisk, ale hlavně šetrné hospodaření s ohledem na životní prostředí,“ říká.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

Věnují se také udržování tradičních postupů. „Soustředíme se na nejvyšší kvalitu mléčných produktů, které vznikají v omezeném množství a na tradiční ruční výrobu přímo tady u nás na farmě. Jako doplněk naší práce je pak péče o chráněné území Člupy, ve kterém pastvou našich ovcí a koz udržujeme poslední zbytky rozmanitých stepních rostlin a živočichů,“ poznamenává.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

Oslovení zákazníků pro něj není tak těžké, jak by se mohlo na první pohled zdát. „Pokud se Vám daří vyrábět kvalitní biopotravinu, která dobře chutná, není nouze o zákazníky. Společnost se začíná ekologicky vzdělávat a hledání lokálních výrobců potravin je prvním krokem k tomu, jak udělat něco pro zmenšení následků globálního oteplování. V současné době je toto téma znovu aktuální a zodpovědní lidé si vás najdou sami,“ prozrazuje Šedivý.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

To ovšem neznamená, že by pro oslovení lidí, nemuseli na farmě nic dělat. „Samozřejmě investujeme do propagace přes internet a navštěvujeme místní jarmarky, kde mohou lidé naše výrobky ochutnat,“ uznává.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

Pořídit si rodinnou ekofarmu podle něj není o tom, že se chodí denně do zaměstnání, jak je většina lidí zvyklá. „Váš život se přestane dělit na čas strávený v práci a čas, kdy jste doma. Je to životní styl do kterého vtáhnete všechny blízké, rodinu a přátele. Vaši zákazníci se stanou vašimi přáteli a přátelé zákazniky, takže jste vlastně v práci, ale zároveň vás to naplňuje natolik, že prací relaxujete,“ vysvětluje. Uznává, že to asi není život pro každého.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

V poslední době přitom na farmě čelili především důsledkům opatření proti šíření virové nákazy. „Koronavirová krize nás zasáhla stejně, jako většinu malých farmářů, pro které je prodej na trzích jedním z finančních pilířů. Museli jsme posílit naši komunikaci přes sociální media a web, najít si odbyt našich výrobků jinde a zainvestovat do tvorby eshopu. Naším stávajícím zákazníkům jsme nabídli donážku na kliku,“ uvádí Šedivý.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy

Myslí si však, že se situace už pomalu vrací do normálu. S optimismem tak dodává, že všechno bude opět zase o mnoho lepší.

Život na farmě.Zdroj: Farma Člupy