Každý z nás to zná. Přesun z jednoho místa na druhé je pěšky moc daleko, ale stále ne dostatečně, abychom bezostyšně využili hromadnou dopravu. Téměř už se smiřujeme s myšlenkou, že vyrazíme po svých, když vtom se o pár metrů dál objeví stojan s kontroverzními elektrokoloběžkami. Dovolí mi vlastní hrdost nasednout a vyzkoušet ji? Kdo jízdu na sdílené koloběžce zkusí, často nechce jinak.

A není se čemu divit. Ve městě, a obzvlášť při vytížené dopravní situaci, se jedná o skvělý nástroj mikromobility. To znamená specifický způsob dopravy na kratší vzdálenost, při němž se zpravidla využívají kola nebo právě koloběžky. Jsou skladné, nikterak nepřekáží, vyžadují ale řidičovu schopnost sebereflexe a alespoň základní ponětí o pravidlech silničního provozu.

Jízda na elektrokoloběžce. Ilustrační foto.
Pravidla pro koloběžky v Brně: do 18 let s helmou, u silnějších je nutný řidičák

Mnohým se tento způsob dopravy znechutil právě v jeho začátcích, kdy ještě nebyl dostatečně regulován, a často se tak stávalo, že jsme elektrokoloběžky vídali na střeše zastávky, pověšené na stromě nebo jen tak pohozené v koši. Aktuálně se však nacházíme v jiné situaci, kdy lze tyto stroje v Brně odstavit pouze na přesně vyznačených místech a za konkrétních podmínek.

Stále se nicméně najdou tací, kteří by tento způsob dopravy nejraději zakázali a zcela zrušili. Proč vlastně, když už koloběžky nejméně měsíce nevídáme pohozené na bizarních místech? Komu nyní překáží? Je pravdou, že se mnohdy najdou lidé, jejichž jediným cílem je nezodpovědná jízda. Troufám si však říct, že se stále jedná o poměrně malé procento. Většina z nás se totiž bude koloběžku stále snažit řídit tak, aby neohrozili sebe ani další účastníky provozu.

Jízda na elektrokoloběžce. Ilustrační foto.
Jízda na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu: podívejte se, jaké tresty hrozí

Ano, využívaní elektrických koloběžek vyžaduje určitou dávku zodpovědnosti. Na tom ale není nic špatného, naopak. Samozřejmě by se primárně mělo jednat o nástroj, jak se rychleji přesunout z jednoho místa na druhé, nikoliv o formu zábavy. A právě, mluvím-li o rychlém přesunu z bodu A do bodu B, neznám v současné situaci lepší způsob, jak v Brně často vytížené dopravní situaci alespoň mírně ulehčit.

Začíná jaro a přecpané odpolední tramvaje budou čím dál méně snesitelné. V autě jarní vánek po tvářích nikoho nepohladí, bude-li čichat automobilové zplodiny v jedné z kolon během dopravní špičky. Zkusme se proto na chvíli oprostit od stereotypu a vyzkoušet nové, byť trochu alternativní formy dopravy. Ačkoliv se na první pohled můžou zdát obskurní, vlastní zkušenost dokáže mnohdy ukázat opak.