Na patnáct hotelů a penzionů. Množství krásných vil i starších či novějších opuštěných rodinný domů. Společný jmenovatel? Cedule s nápisem: Na prodej. Překvapivé novinové titulky zaplavily deníky napříč republikou. Co se to, proboha, s tím úchvatným, přívětivým, prosluněným a bohatým cípem nejjižnější části Moravy děje?
Že by se ho turisté přesytili? Že by měli místní pocit, že jsou už jen živoucí součástí stále tepajících dějin? Možná.
Pravda bude nejspíš někde uprostřed. A zřejmě bude výrazně realističtější, než by se na první pohled mohlo zdát. Češi šetří.
Začínají zvažovat, zda se vydat na tři dny do bezesporu kouzelného jihomoravského Mikulova, nebo se trošku projet a užít si desetidenní oddych někde v apartmánu s výhledem na Středozemní moře. Cenově to totiž vyjde nastejno.
Životní styl lidí se změnil
Raketově stouply ceny energií, výchozích surovin a v neposlední řadě taky náklady na pracovní sílu. To se, pochopitelně, musí odrazit i v nabídce služeb. Co se v ní však odrážet nemusí, je životní styl lidí, které turismus na jihu Moravy živí.
Dávno pryč jsou časy, kdy podnikatelé jezdili ve starých škodovkách a na polích a ve vinohradech jim pomáhaly traktory – domaděly. Momentálně je mezi nimi in minimálně jízda RAMem, který sežere i trávu podél silnice.
Samozřejmostí se pak stává budova obrovského, často nevkusného, vinařství nebo vila, jejíž pořizovací hodnota vyrazí dech i zkušenému makléři v realitách.
A závěrem? Snad jen trochu té naší dřívější skromnosti a pokory…
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Lidé ve Vyškově vynesli z města zimu a přivítali jaro, podívejte se