„Osobní auto Renault Escape podle dosud zjištěných informací zezadu narazilo do jedoucího kamionu. Nákladní auto jelo ve stejném jízdním pruhu jako posádka renaultu. Co se přesně na místě stalo, dál zjišťujeme," informovala mluvčí vyškovské policie Alice Musilová.

Řidiči polského kamionu se nic nestalo. Zraněnou ženu z renaultu vyprostili hasiči. „Kolegové nemuseli použít speciální vyprošťovací hydraulické zařízení. Kabina auta, které čelně narazilo do zadní části návěsu kamionu, zůstala značně zdevastovaná. Ostatním cestujícím tak už nebylo pomoci. Jejich těla jsme po prošetření policistů také vyprostili," zmínil mluvčí krajských hasičů Jaroslav Mikoška s tím, že jeho kolegové po celou dobu místo osvětlovali.

Žena skončila s těžkými zraněními v brněnské nemocnici. Podle zjištění Vyškovského deníku Rovnost byl polský kamion odstavený ještě krátce před čtvrtečním polednem na čerpací stanici Agip u nájezdu na R46. „Všimla jsem si ho hned, jak jsem šla na ranní směnu. Obvykle na tomhle místě totiž kamiony nestávají, není to povolené. Později jsem se dozvěděla o nehodě," poznamenala zaměstnankyně pum­py.

V úseku se podle ní stávají pořád. „Není to nic neobvyklého. Každou chvíli se nějaká kolize stane, i když ne s takhle tragickými následky," dodala žena.

Zda hrála roli vysoká rychlost, alkohol nebo třeba mikrospánek, zatím policisté nevědí. Nejvyšší povolená rychlost na R46 prošla v posledních letech hned několika změnami. Naposledy v roce 2013 ministerstvo dopravy rozhodlo zrušit omezení rychlosti na 100 kilometrů v hodině na většině trasy.

Administrativní zrušení

Zvýšilo ji někde i na plných 130, jinde na 110 kilometrů v hodině, což platí i o úseku mezi Vyškovem a Brodkem u Prostějova, kde se tragická nehoda stala. Další plán resortu počítá od příštího roku s administrativním zrušením rychlostních silnic a jejich označením jako dálnice.

Podle řidiče Martina Horalíka rychlostní silnice většinou splňují parametry dálnic. „Na D1 lidé nadávají dlouhodobě, úsek od Vyškova do Prostějova ovšem není o nic horší. Obával bych se spíš plánovaného zvýšení rychlosti na sto deset kilometrů v hodině u některých silnic prvních tříd," upozornil Horalík.

Podle Musilové je daný úsek silnice nedaleko Pustiměře rovný a přehledný. „Za rizikový ho nepovažujeme. Příčinu nehody budeme šetřit několik měsíců," řekla mluvčí.

Po dobu zásahu byla silnice neprůjezdná. Policisté jí uzavřeli u sjezdu u Drysic, kde odkláněli dopravu. Provoz obnovili po šesté hodině ráno.

Od začátku roku na silnicích Vyškovska zemřelo šest lidí. Dva přišli o život o velikonočním víkendu na silnici I/50 u Nesovic. První letošní úmrtí při dopravní nehodě zaznamenala počátkem ledna dálnice D1 v úseku u Hoštic-Heroltic. Ve všech případech se jednalo o střet osobního auta s kamionem. Umírali vždy lidé v autech.

Počet úmrtí na Vyškovsku v posledních letech dramaticky stoupá. V roce 2012 policejní statistiky informují o jediném případě. O rok později to byla čtyři úmrtí. Minulý rok přišlo o život na silnicích Vyškovska už deset lidí.