Na silnicích v Břeclavi a Hodoníně je méně bezpečněji. Vyplývá to z aktuálního indexu bezpečnosti, který zveřejňuje Česká pojišťovna. „Nedávno mi řidič automobilu nedal na křižovatce přednost a nejedná se zdaleka o výjimku. Nejhorší je silnice na Mutěnice, doprava je předimenzovaná a silnice úzká,“ potvrdila zhoršení situace řidička motocyklu Hana Sýkorová z Hodonína. Ten si v žebříčku pohoršil o čtyři příčky, z 59 okresních měst je nyní 34.

Ilustrační foto.
Ke stovkám nehod jezdí policie zbytečně. Brněnská dokonce ke každé druhé

Index bezpečnosti vychází ze statistik republikové policie. „Vydáváme ho dvakrát ročně. Jedná se o vyjádření úrovně nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob vlivem nepřiměřené rychlosti v zastavěné oblasti měst,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Těžké nehody
Pořadí v indexu bezpečnosti a počty nehod podle České pojišťovny:
· 34. Hodonín: 5
· 39. Břeclav: 6
· 48. Znojmo: 11
* jde o počty nehod s těžkým zraněním či úmrtím v zastavěných oblastech měst za rok 2016.

Nejvíce si za poslední rok pohoršila Břeclav, která se propadla o sedmnáct příček na 39. místo. „Z mého pohledu je situace špatná dlouhodobě, hlavně kvůli vysoké hustotě dopravy a chybějícímu obchvatu města. Zaznamenáváme zde velký počet usmrcených chodců a cyklistů. Nejedná se však pouze o faktor nepřiměřené rychlosti, vždy jde o kombinaci různých vlivů, které se skládají,“ upozornil vedoucí dopravního inspektorátu v Břeclavi Jiří Mach. Ten neočekává, že by letos došlo ke zlepšení.

Obec Mušov musela zmizet kvůli vzniku novomlýnských nádrží. Na snímku je náves v Mušově v roce 1974.
Třicet let. Mušov semlely vody Nových Mlýnů

Jedinou výjimkou v jihomoravském příhraničí je Znojmo, kde se dopravní situace zlepšila. Navzdory posunu o devět příček nahoru ale zůstávají znojemské silnice na 48. místě indexu nejméně bezpečné v kraji. „Kdo ve městě či obci jezdí osmdesát, tak by neměl vůbec dostat volant do rukou,“ komentoval to majitel jedné ze znojemských autoškol Aleš Hándl.

Na nehodovost v kraji mají velký vliv i nedokončené dopravní stavby a špatný stav silnic. „Jsme unikátní vlastní neschopností. Stále probíráme výstavbu základní dopravní infrastruktury, ale ta v zásadě končí pouze u řečí. V pohraničí by se takto dalo hovořit o obchvatu Znojma a Břeclavi. Nehody vznikají na základě dvou faktorů. Jedním z nich je špatná dopravní infrastruktura a druhým neukázněnost řidičů,“ podotkl krajský koordinátor pro BESIP Pavel Čížek. Podle něj je oblast jihomoravského příhraničí specifická zvýšeným pohybem chodců a zejména cyklistů.

Ilustrační foto.
Lidem schází respekt k policii. Považují ji za prostředek k udržení moci

Bezpečnost v dopravě není na jižní Moravě špatná jen v příhraničí. V hodnocení krajských měst patří poslední třináctá příčka Brnu.

ADAM PAVELKA