Jednačtyřicáté místo z devětapadesáti patří Vyškovu podle projektu České pojišťovny s názvem ČP Index, který osmým rokem monitoruje bezpečnost krajských a okresních měst. Oproti loňsku se Vyškov propadl o několik míst a patří v seznamu k nejnebezpečnějším okresním městům v republice.

ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných lidí při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel města. „Hodnocení se týká jen vnitřní zastavěné části města a má na něj vliv i počet nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí," uvedl mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.

Nejvyšší hodnota

Město, ve kterém se ve sledovaném období nestala žádná těžká dopravní nehoda, dostane přidělenou nejvyšší hodnotu indexu, tedy 9999. „Takových měst bylo v prvním pololetí letošního roku devět. Nejhůř naopak dopadl Mělník, kde na necelých dvacet tisíc obyvatel připadla jedna smrtelná a čtyři těžké nehody," řekl Zavoral.

Svou velikostí srovnatelný Vyškov skončil se třemi nehodami s těžkým zraněním na jednačtyřicátém místě s indexem 724. Krajské Brno má přitom index jen o padesát nižší. „V prvním pololetí loňského roku se ve Vyškově staly takovéto nehody dvě, zaujal tak šestatřicáté místo. Letos si tedy co do bezpečnosti pohoršil. Index vychází z policejních statistik dopravních nehod," doplnil Zavoral.

Podle vyškovské policie se ale dopravní bezpečnost ve městě příliš nemění. „Každý rok se tu stává přibližně stejný počet dopravních nehod, a také letos je z našeho pohledu situace víceméně stejná jako v předchozích letech," sdělila mluvčí vyškovské policie Iva Šebková.

Statistika dopravních nehod na Vyškovsku.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Podle lidí, kteří ve městě dlouhodobě žijí, se ale dopravní situace rok od roku zhoršuje. „Bydlím blízko křižovatky a vidím to každý den. Kolony aut jsou nejdelší ráno a pak odpoledne, kdy se lidé vracejí z práce. Myslím si, že čím víc je aut, tím víc přibývá také nehod," podotkla například Vyškovanka Anna Mojmírová.

Snahou vedení vyškovské radnice je bezpečnost dopravy ve městě co nejvíce zvýšit. „Mezi investičními plány města je řešení této situace na prvním místě. V současné době žádáme o dotace na několik projektů, které mají za úkol účastníky silničního provozu chránit. Jedná se především o stavbu chodníků a cyklostezek, pomocí kterých odkloníme cyklisty ze silnic," uvedl vyškovský místostarosta Roman Celý.

Radnice se podle něj snaží situaci ve Vyškově postupně zlepšovat. „Zrušili jsme několik nebezpečných přechodů a místo nich udělali nové, které jsou na bezpečnějších místech a osvětlené. Kritické úseky, jako jsou nepřehledné křižovatky, se snažíme řešit jejich přestavbou, jako například na křížení ulic Dědická a sídliště Osvobození," zmínil místostarosta.

Podotkl, že rizika se radnice snaží eliminovat i zpomalovacími pruhy, které zkracují brzdnou dráhu před přechody pro chodce, a také radarem na měření rychlosti. „Osvědčil se a máme v plánu pořídit další," dodal Celý.

Křižovatka u Teska

Majitel jedné z vyškovských autoškol Karel Punčochář si myslí, že dopravní situace se občas spíš zhoršuje. „Nedávno tu třeba přibyla nová křižovatka u Teska, která spíš než urychluje brzdí provoz. Možná je světelná signalizace špatně seřízená, ale vytvářejí se tam kolony, které tam nikdy nebývaly," podotkl Punčochář.

Špatná situace je podle něj také u gymnázia, u kterého je navíc velká koncentrace studentů. „Nebezpečný je i třeba železniční přejezd na Nosálovské ulici před křižovatkou s Brněnskou ulicí. Jezdím tudy velmi nerad. Myslím, že by tam hodně pomohlo dát jedno nebo dvě zrcadla, aby měli řidiči větší přehled. Nepříjemné je také vyjíždět z ulice Na Vyhlídce na Olomouckou ulici," popsal Punčochář.

Doplnil, že problémy způsobují také kamiony, které přes Vyškov jezdí, aby se jejich řidiči vyhnuli placení mýtného.