Předchozí
1 z 15
Další

PRVNÍ NEHODA LETADLA NA JIHU MORAVY

De Havilland DH.50.Zdroj: Wikipedia / Powerhouse Museum from Sydney

HORNÍ BOJANOVICE, 31. 5. 1930

Jednomotorový dvouplošný dopravní letoun DH.50 havaroval 31. května 1930 u Horních Bojanovic na Břeclavsku. Letadlo Československých aerolinií bylo zničeno.

10 NEJTRAGIČTĚJŠÍCH LETECKÝCH NEHOD NA JIŽNÍ MORAVĚ

Piper Cub L 4.Zdroj: Wikipedia / Alexander Markin

BRNO-KOMÍN, 7. 4. 1947

Pilot i spoluletec zahynuli po nehodě stroje Piper Cub L 4 v brněnském Komíně v roce 1947. Letadlo, které patřilo brněnskému Aeroklubu, odstartovalo po desáté hodině dopoledne ke cvičnému letu z letiště v Medlánkách. Podle svědka tragické události Josefa Kotase, který uviděl letadlo ve chvíli, kdy bylo asi padesát metrů nad zemí, se za silného větru pilot pokoušel stáčet letadlo směrem doprava ve výši asi pětadvacet metrů. Letadlo se však náhle obrátilo, zřítilo se na zem a začalo hořet.

„Hlásím, že dne 7. 4. 1947 o 10.15 hod. havarovalo motorové letadlo jednomotorový hornokřídlý jednoplošník Piper Vuf-OK XIX na poli mezi kótou 290 a 365 v katastru obce Brna-Komína, přičemž se vzňalo a pilot letadla Jaroslav Nykodým z Brna-Husovic v letadle uhořel a jeho spoluletec Stanislav Kubeš z Brna-Husovic se zachránil při dopadu letadla a utrpěl těžké popáleniny na celém těle,“ zapsal tragickou událost vrchní strážmistr Josef Štěpán ze strážnice Brno-Řečkovice, patřící pod velitelství stanice SNB v Králově Poli.

Jak se uvádí v Encyklopedii města Brna, letadlo později uhasil vítr. Spoluletec zemřel v nemocnici u svaté Anny.

Pomník leteckéhho neštěstí z roku 1952 na vrcholu Bradlo.Zdroj: archiv vlastivědného studia Pařez

MORAVANY, 30. 11. 1952

Pět obětí si vyžádala havárie vojenského letounu D-47 Douglas v roce 1952. Stroj Leteckého dopravního pluku Praha-Kbely letěl z Kbel na Moravu. „Odstartoval k plnění zvláštního úkolu, takzvané akce Rudé právo. Šlo o vysazení zásobníků s matricemi stranického plátku. Ten den bylo počasí mimořádně špatné. Kapitán s letem váhal. Po několika telefonických urgencích z redakce Rudého práva věc správně ‚politicky pochopil‘ a letěl. Následkem chybných navigačních výpočtů se letadlo dostalo nad pohoří Chřiby a při klesání narazilo do kopce Bradlo,“ napsal server Letecká badatelna.

Letoun shořel. Na památku posádce vznikl na vrcholu Bradlo pomník. Podle neověřených informací ho měli vytvořit Junáci z Moravan.

V roce 1993, kdy byl již v nečitelném stavu, pomník z piety a úcty k posádce opravili členové Hec klubu Kyjov.

Pomník leteckého neštěstí z roku 1962 u Újezdu u Brna.Zdroj: Wikipedia / RomanM82

ÚJEZD U BRNA, 10. 10. 1962

Havárie letounu Avia 14-32A s dvaačtyřiceti lidmi na palubě měla třináct obětí. Let OK306 z Košic přes Bratislavu a Brno do Prahy se zřítil poblíž Újezdu u Brna. Letadlo se po pádu rozlomilo a začalo hořet. Pilotovi se kvůli špatné viditelnosti nepodařilo přistát na brněnském letišti. V husté mlze nedodržel výšku ani kurz a při rychlosti 230 kilometrů za hodinu ve výšce 280 metrů narazil pravým křídlem do kopce Špidlák.

Nehoda se stala jen šest kilometrů jihovýchodně od dráhy tuřanského letiště. V roce 2013 vznikl na místě tragédie památník.

Cessna 172 podobná té z tragédie v roce 1997.Zdroj: Wikipedia

BRNO-SLATINA, 31. 5. 1997

Čtyři lidé zemřeli při havárii letadla na vyhlídkovém letu při oslavách Dne dětí na letišti v brněnské Slatině. „Kromě pilota zahynul muž se svými vnuky ve věku deset a dvanáct let. Podle předběžných informací měla neštěstí letounu Cessna-172 způsobit závada na stroji spolu s chybným postupem pilota,“ informovala tehdy ČTK.

Letadlo Let L-410 podobné tomu z tragédie v roce 1998.Zdroj: Wikipedia / Anna Zvereva

PRACE, 13. 1. 1998

Venezuelský letoun Let L-410 Turbolet havaroval v lednu 1998 při opakovaném přiblížení blízko obce Prace na Brněnsku. Letadlo bylo ve špatném technickém stavu, navíc letělo v mlze.

Pilatus PC-12.Zdroj: EDVK, Wikipedia

ŠLAPANICE, 26. 5. 1998

Dvoumístné motorové letadlo typu Pilatus PC-12 se zřítilo u Šlapanic na Brněnsku do obilného pole tři minuty poté, co odstartovalo z letiště v brněnských Tuřanech. V troskách letounu zahynul pětašedesátiletý Němec a jeho třicetiletá dcera, která stroj pilotovala.

Dřevěný kříž u cesty z Miroslavských Knínic do Suchohrdel u Miroslavi. Připomíná tragickou nehodu v roce 2001.Zdroj: Wikipedia / Dominik Matus

MIROSLAV, 23. 5. 2001

Dva čtyřiadvacetiletí manželé nepřežili pád ultralehkého letadla typu MobyDick blízko Miroslavi. Muž letadlo pilotoval.

Manželé se s letadlem zřítili kolem osmé hodiny večer poblíž letiště, jež patří Aeroklubu Miroslav. Tedy jen pár set metrů od místa, kde jiné letadlo spadlo i v roce 2008.

Socata TB20 Trinidad.Zdroj: Wikipedia / El Grafo

SOKOLNICE, 21. 12. 2002

Smrt ve čtyřmístném jednomotorovém letounu Socata TB20 Trinidad našli tři němečtí pasažéři tři dny před Štědrým dnem v roce 2002. Letadlo se zřítilo u Sokolnic na Brněnsku.

Pilota zřejmě zradil motor. „Oběti jsou tři muži německé národnosti ve věku 23, 60 a 73 let," uvedl tehdy pro Mladou frontu Dnes mluvčí brněnského policejního ředitelství Zdeněk Lubas.

Letadlo vzlétlo v 10.12 hodin z Tuřan. Už po osmi minutách zmizelo z obrazovky radaru, a tak po něm začali okamžitě pátrat.

Tragická nehoda ultralightu u MiroslaviZdroj: DENÍK/Daniel Smola

MIROSLAV, 5. 4. 2008

Technické problémy s letadlem a nezvládnutý manévr krátce po startu jsou nejpravděpodobnější příčinou tragické havárie ultralehkého letadla u Miroslavi. Ve zříceném stroji uhořel jedenapadesátiletý spolumajitel blízkého letiště a aeroklubu.

„Pilot měl při vzlétání technické problémy s motorem. Pokoušel se o obrátku, aby se dostal zpět na přistání. Manévr se mu nezdařil a letadlo šlo k zemi. Pohonné hmoty unikající přes motor způsobily vznícení stroje,“ shrnul tehdy první výsledky vyšetřování na místě nehody pro Deník Rovnost velitel znojemské služby kriminální policie a vyšetřování Jan Jelínek.

Pilot se strojem typu SU1 havaroval asi sedmdesát metrů od letiště. Hořící stroj nejprve hasili práškovými přístroji pracovníci letiště a svědci.

Havarovaný Ultralight typu Allegro 2000.Zdroj: DENÍK/Hynek Skoták

HLUBOKÉ DVORY, 21. 10. 2008

Dva vyhaslé lidské životy a stroj v troskách. Ultralehké letadlo UL Allegro 2000 se zřítilo do polí asi kilometr od vesnice Hluboké Dvory na Brněnsku.

Posádka ultralehkého letadla letěla podle odborníků z Olomoucka do mateřského letiště v Lysicích. „Trosky letadla svědčí o tom, že došlo k přímému nárazu do země pod strmým úhlem,“ uvedl tehdy pro Deník Rovnost Lubomír Střihavka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Pětašedesátiletý muž a sedmačtyřicetiletá žena zůstali zaklínění ve vraku letadla. Zasahující lékař mohl pouze konstatovat smrt.

PRVNÍ ČECH V NHL NAŠEL SMRT V LETADLE

Smrtí pilota skončila v pondělí krátce po poledni nehoda jednomístného sportovního letadla poblíž letiště v brněnských Medlánkách.Zdroj: Policie ČR

První československý hokejista, který vyjel na led kanadsko-americké NHL, zemřel 11. července 2011 krátce po poledni po nehodě jednomístného sportovního letadla poblíž letiště v brněnských Medlánkách. Letoun se zřítil do pole s řepkou poblíž Turistické ulice. Život Jaroslavu Jiříkovi nezachránilo ani to, že svědci hned po nehodě zavolali hasiče i záchranku.

Pád letadla měly na svědomí zřejmě problémy s motorem v kombinaci s chybou pilota, dlouholeté legendy hokejové Komety Brno. Vyplynulo to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

TŘI NEJVĚTŠÍ LETECKÉ TRAGÉDIE V ČESKOSLOVENSKU

Iljušin Il-18 podobný tomu, který havaroval na svahu kopce Sakrakopec osm kilometrů od letiště v Bratislavě.Zdroj: Wikipedia / RuthAS

BRATISLAVA, 24. 11. 1966

Letoun Iljušin Il-18B původně směřoval v listopadu 1966 ze Sofie přes Budapešť a Prahu do Berlína, kvůli špatnému počasí ale musel přistát v Bratislavě. Letadlo havarovalo přibližně dvě minuty po odletu z letiště na Sakrakopci u Bratislavy v Malých Karpatech. Na zem narazilo v ostrém úhlu a velmi vysokou rychlostí, při plném výkonu motorů. Pokácelo množství stromů a za dvacet sekund se rozpadlo.

Při nejhorší letecké nehodě na území Československa na palubě zahynulo 83 lidí. Nikdo nepřežil. Mezi čtyřiasedmdesáti cestujícími letu LZ101 byli většinou obyvatelé Bulharska, ale na palubě byli i Čechoslováci, Maďaři, Chilané Sověti a další.

Havárie jugoslávského dopravního letadla typu DC-9 na lince Tivat-Praha v blízkosti letiště Praha-Ruzyně (Suchdol).Zdroj: čtk

PRAHA, 30. 10. 1975

Mělo to být pohodové zakončení dovolené. Před 45 lety se ale v pražském Suchdole stala velká letecká nehoda. Zahynulo 79 lidí.

Let z tehdejší Jugoslávie byl bez nejmenších komplikací. Problémy začaly nad severním krajem Prahy, kde se letoun musel otočit, aby mohl dosednout v Ruzyni. Letoun škrtl o zalesněné skály nad Vltavou a dopadl do zahrádkářské kolonie v Suchdole několik kilometrů před letištěm. Kvůli špatnému počasí byla zahrádkářská kolonie téměř vylidněná, takže na zemi nezahynul jediný člověk. Stejně tak je neuvěřitelné, že přežilo 41 pasažérů.

pomník obětem letecké katastrofy v Bratislavy z roku 1976Zdroj: ČTK

BRATISLAVA, 28. 7. 1976

Do vody v rekreačním areálu Zlaté písky v Bratislavě spadl letoun Iljušin Il-18B v červenci 1976. Na palubě bylo devětasedmdesát lidí, šestasedmdesát zemřelo, tři se zranili. „Start byl klidný. Za chvíli jsme se vznesli nad Prahu. Asi po dvaceti minutách ale začal hořet motor. Málokdo si toho všiml, lidé byli ještě rozespalí. Dál jsme letěli jen se třemi funkčními motory, v nouzovém stavu,“ vzpomínal pro slovenský list Nový čas pasažér Jaromír Kratochvíl, který jako jeden ze tří let přežil.

Letadlo, které odstartovalo z Prahy, minulo areál letiště Bratislava-Ivanka a při velkém náklonu vpravo spadlo do jezera. Po třech hodinách se pak jeho trosky potopily na dno.