Od začátku roku do minulého týdne vyšetřovali jihomoravští policisté už dvanáct nehod motorkářů, zatímco loni touto dobou jen sedm. Lidé z nich však vyvázli pouze s lehkými zraněními. „Závažnou nehodou jsme se zatím nezabývali. Ale třeba loni jsme už zaznamenali mrtvého motorkáře,“ zmínil vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

Podle policejní mluvčí Petry Hrůzové patří mezi nejčastější příčiny nehod vysoká rychlost, špatný odhad situa-ce při předjíždění nebo nezkušenost řidiče.

Krajský soud v Brně
Loupež století: Matce lupičů zabaví pozemky i dům

S policisty souhlasí například motocyklista Lukáš Zvěřina z Brna. „V autech i na motorkách jezdí nezkušení řidiči, kteří stroj neovládají dobře a z toho pramení chyby. Plno lidí si koupí motorku, kterou pak nezvládne,“ myslí si Brňan. Sám nehodu zatím neměl.

Motorkáři si podle odborníků musí dávat pozor i na kvalitu vozovky. „Stav některých silnic v okrese i přes různé opravy není dobrý. Například na silnici 414, která vede přes Březí či Drnholec, řidiči z různých příčin často havarují,“ přiblížil policista Mach.

Ve třech případech letos na jihu Moravy havarovali motorkáři bez přilby. Jeden se vyboural na Brněnsku, s poraněnou hlavou skončil v nemocnici. „Vyjel bez jakýchkoli ochranných prvků včetně přilby. Je to nezodpovědné jednání,“ kritizovala mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Podle Bothové hodně záleží na okolnostech nehody motorkáře. „Může narazit do stromu, sloupu, svodidel či auta. Zranění jsou mnohdy těžká až smrtelná,“ upozornila mluvčí.

Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahují znovu na radnici Brna-středu. Snímek z roku 2019.
Další dopad razie na Brně-středu: Zastupitelstvo rozhodne o odvolání Liškutina

Koordinátor Besipu Pavel Čížek připomněl nedávnou smrt motorkáře z Čech. „Starší žena vjela do protisměru v levotočivé zatáčce. Motorkář nemá šanci se na takovou situaci připravit,“ zmínil. Podle něj motorkářská sezona ještě pořádně nezačala a nehod přibude.

Loni na jihu Moravy podle statistik Centra dopravního výzkumu zemřelo jedenáct motocyklistů, těžce se jich zranilo dvaasedmdesát. „V Jihomoravském kraji je nejvyšší meziroční nárůst, a to o devětadvacet lidí,“ oznámil Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Nejrizikovější skupina jsou podle statistik řidiči mezi pětatřiceti a čtyřiačtyřiceti lety. „Jsou už vyježdění a nyní si koupili motorku. U nich to nebude mladická nerozvážnost,“ míní Čížek.