Auto na střeše, mrtvý spolujezdec, náraz do rodinného domu a jenom na autě škoda osmdesát tisíc korun, to jsou následky květnové nehody ve Vážanech. Muž jedoucí koncem dubna z Ježkovic do Drnovic měl větší štěstí. Po nárazu do stromu vyvázl jen s lehkým zraněním. Obě nehody ale mají jedno společné. Řidičům policie naměřila v obou případech více než dvě promile alkoholu v krvi.

Podobné případy navíc nejsou výjimkou. Opilí řidiči bourají na Vyškovsku v průměru jednou týdně. „Letos jsme řešili na Vyškovsku už devatenáct nehod, které způsobil řidič pod vlivem alkoholu," uvedla vyškovská policejní mluvčí Iva Šebková.

Přestože jako nejrizikovější skupina vypadají mladí lidé, zdání klame. „Největší skupinou podnapilých řidičů jsou lidé středního věku. To znamená tak mezi třiceti až pětačtyřiceti lety. Že by tedy byla nejčastějším viníkem opilosti za volantem mladická nerozvážnost nebo nezkušenost, je tnepravděpodobné," dodala Šebková. Největší riziko, že človkě na silnici potká opilce, je o víkendu. „Letos jsme zaznamenali už osm nehod způsobených opilým řidičem v sobotu a pět v neděli. Loni ve stejném období to byla naprosto stejná čísla. Naopak ve čtvrtek jsme zatím nemuseli řešit žádnou takovou nehodu. Z této statistiky je zřejmé, že přibývá těch, kteří si večer jdou někam sednout a zpátky jedou autem, i když pili," konstatovala policejní mluvčí.

Loni oproti roku 2011 počet těchto nehod vzrostl o čtvrtinu. „V roce 2011 jich bylo dvaačtyřicet, loni už jednapadesát. To je vlastně na každý týden jedna nehoda, což je poměrně alarmující. Je vidět, že osvěta zatím nefunguje," podotkla Šebková.

To, že alkohol za volantem není výjimkou, potvrdil i Oldřich Trněný z Rousínova. „Že lidé na menších městech nebo vesnicích řídí někdy i poté, co pili alkohol, není žádné tajemství. Převážně jsou to ale jen krátké trasy. Třeba když někdo potřebuje hodit na autobus a podobě. Možná i kvůli tomu to lidé asi nepovažují za nebezpečné," konstatoval Trněný.

Přesto si myslí, že zvýšené riziko nehody nehrozí. „Pokud vím ze svého okolí, že by někdo v opilosti boural, se stává zcela výjimečně. Je ale samozřejmě velký rozdíl, jestli si dal člověk jedno nebo dvě piva k obědu nebo jestli strávil celý večer v hospodě," zdůraznil Trněný.

Podle některých lidí však někdy nastanou situace, které člověk neovlivní. „Nepít před jízdou je pravidlo, který by měli dodržovat všichni. Na druhou stranu musím přiznat, že sám jsem jednou pod vlivem alkoholu jel. Je to už skoro dvacet let, ale pořád si to pamatuji," podotkl Vyškovan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Tehdy ho v hospodě po dvou nebo třech pivech požádal kamarád, aby ho na své motorce odvezl. „Naléhal, že je to důležité, až jsem podlehl. Ačkoli nemůžu říct, že bych byl opilý, zpětně jsem si říkal, že jsem měl štěstí. Problém je možná totiž trochu i v zákonech. Jedno pivo schopnost člověka řídit moc neovlivní. Díky nulové toleranci, která u nás platí, si ale možná hodně lidí řekne, že už stejně porušují zákon, a zapomínají na to, že mezi jedním pivem a pěti pivy je propastný rozdíl," poznamenal Vyškovan.

Jenže těch, kteří si dali jen jedno pivo, je podle policie minimum. „Bohužel ještě víc než počet opilců za volantem, který se mění spíše mírně, se mění počet těch, kteří si před jízdou připili opravdu pořádně. Stabilně totiž roste množství řidičů, kteří měli v krvi víc než promile alkoholu. Přibývá tak i případů, kdy se řidiči při kontrole vzpírají nebo dokonce pokoušejí utéct. Většinou se tak rozhodně nejedná o situace, kdy si dal řidič jedno nebo dvě piva," upozornila Šebková.