Hustý provoz na dálnici plné kamionů je v podstatě slibem, že se nějaký hříšník brzy objeví. „Do dvaceti minut určitě na někoho narazíme. Vesměs stavíme motoristy, kteří jedou vyšší než sto čtyřicetikilo­metrovou rychlostí. Máme pětikilometrovou toleranci," vysvětluje řidič policejního Fordu Jiří Tesařík.

Přibližně po deseti minutách, na dálničním úseku mezi Slavkovem u Brna a Rousínovem, zapíná maják a předjíždí před námi jedoucí auto. Jeho šoféra rozsvícením stopky vyzývá, aby nás následoval. Překročil rychlost o osmnáct kilometrů v hodině a dostává pětisetkorunovou pokutu. „Jsem si toho vědomý, proto neprotestuji. Není to poprvé, kdy mě policisté zastavili kvůli rychlé jízdě. Nejedu tak proto, že bych spěchal. Potřeboval jsem předjet pomalu jedoucí auta," svěřuje se řidič, který nechce prozradit své jméno. Sedí totiž ve služebním autě a nechce, aby podnik, pro který jezdí, o jeho přestupku věděl.

Dva trestné body

Trestem za jeho rychlou jízdu ovšem není jen pokuta ve výši pětistovky, na své konto si tak připsal dva body.

Kromě vyškovské dálnice policisté sledují i další silnice na Vyškovsku. Dnes je to R46 směrem na Prostějov, cesta vedoucí směrem ze Slavkova u Brna na Rousínov a také dvě silnice první třídy, I/54 ze Slavkova na Žarošice a hlavní tah z Brna na Uherské Hradiště, tedy I/50. „Jsme z dálničního oddělení v Chrlicích, takže se většinou na jiných silnicích nepohybujeme. V porovnání s dálnicí je třeba i na jedničkových cestách mnohem méně pirátů silnic," srovnává policista Lukáš Bohdálek.

Že mluví pravdu, o tom se záhy přesvědčujeme. Za zhruba třičtvrtěhodinovou jízdu po silnici I/50 nenarážíme na jediného motoristu, který by překročil rychlost. Muži zákona se ovšem soustředí i na další přestupky. Hlavně na pásy a telefonování za jízdy. „Nejde jen o to, jestli do telefonu mluvíte. Po dobu řízení nesmíte vůbec držet přístroj v ruce," upozorňuje Tesařík.

I v tomto jsou však motoristé ukáznění. Zkoumáme jedno auto za druhým, všichni jsou připoutaní a ruce mají na volantu. Jako by tušili, že se v okolí pohybuje policejní hlídka. „Snad všichni vědí, že jezdíme v Passatech. O Fordu mnozí nemají tušení. Ale ani tak se nám příliš nelíbí, jak moc jsou naše auta mediálně prezentovaná. V tomto mají výhodu třeba Slováci, kteří je každý měsíc točí a řidiči tak nemají ponětí, jaký typ můžou na cestách potkat," shodují se oba policisté.

Během dopoledne spolu s dalšími kolegy, kteří brázdí silnice regionu, zastavili zhruba padesát aut. „Nebylo to jen kvůli překročení rychlosti. Důvodem byly pásy, telefony. Dokonce narazili i na řidičku, která vezla v autě dítě bez sedačky a navíc nebylo ani připoutané," zmiňuje velitel dnešní akce Martin Zajíček.

Dítě za volantem

To se podle jeho podřízených děje běžně. „Jednou jsem byl svědkem toho, jak nějaká matka v kamionu držela dítě na klíně a jezdili tak po parkovišti. Mohl do nich kdokoliv narazit a kdo ví, jak by to dopadlo," vzpomíná Tesařík. Jeho nadřízený přidává další případ, který se také odehrál v nákladním autě. „Rodiče měli mezi sebou dítě položené v takzvaném vajíčku, které neměli připoutané k sedadlu. Došlo k havárii, při níž se rozbilo čelní sklo a dítě přes něj vypadlo z auta. Nic vážného se mu nestalo. To bylo obrovské štěstí," říká Zajíček.

Ačkoliv jsme během naší jízdy na moc motoristů, kteří udělali nějaký přestupek, nenarazili, čísla, která policisté evidují za necelé dopoledne, mluví sama za sebe. „Přibližně od sedmi hodin ráno do půl jedenácté dopoledne jsme zastavili pětačtyřicet řidičů, kterým jsme dohromady udělili pokutu za necelých pětadvacet tisíc korun. Nejvyšší překročenou rychlost v obci jsme naměřili na silnici I/50, a to osmdesát kilometrů v hodině. Na dálnici to pak bylo sto šedesát kilometrů v hodině," uvádí Zajíček.