„Zatímco třeba v roce 2012 zemřeli na silnicích regionu tři lidé, letos jich na konci listopadu evidujeme sedmnáct," informovala vyškovská policejní mluvčí Alice Musilová.

Podle řidiče Romana Svobody za tím stojí i častý obrázek na jeho cestách: řidiči za jízdy ťukají do navigace, při přijíždění do křižovatky telefonují, píšou textové zprávy. Nejhorší je ovšem podle něj předjíždění v úsecích, kdy nemají dostatečný výhled. „Nebo rovnou předjíždějí ve stylu plná čára není zeď, to pak jen člověk trne, aby někdo nevyjel v protisměru. Vůbec to nechápu. Dokonce mě zhruba před měsícem nebezpečně předjížděl šofér, který měl v autě dvě obsazené dětské autosedačky. Bylo to na padesátce nedaleko Maref," kroutil hlavou Svoboda.

následky nehod  
rok - úmrtí/zranění2015 - 17/ 217
2014 - 9/ 283
2013 - 7/ 267
2012 - 3/ 255
2011 - 9/ 212
2010 - 9/ 216
Zdroj: Policie ČR

Právě v souvislosti se silnicí I/50 ho překvapila zpráva o novele zákona o pozemních komunikacích, která od ledna umožní řidičům sešlápnout na silnicích první třídy plyn o něco víc.

Zrychlení z devadesátky na sto deset kilometrů v hodině se ale mezinárodní silnice týká pouze v případě Ostravské ulice v Brně před nájezdem na dálnici. „Na Vyškovsku už není v žádném dalším úseku silnice I/50 řešená jako čtyřproudová, směrově oddělená. Nejvyšší dovolená rychlost mimo obec tak zůstává devadesát kilometrů v hodině," upřesnila mluvčí Jihomoravského kraje Eliška Windová.

Samostatnou kapitolou je pak podle řidičů a odborníků dálnice D1. „Počet obětí má určitě souvislost s letošní rozsáhlou rekonstrukcí dálniční sítě, kdy podmínky pro řidiče byly a jsou ztížené. Ovšem místo toho, aby to respektovali a podle toho se chovali, tak mnohdy riskují a přeceňují své síly. Rekonstrukce nicméně přispívá k nervozitě řidičů. Jsou nepozorní, je to vidět v každodenním provozu. A bohužel se to nelepší," upozornil krajský koordinátor BESIPu Pavel Čížek.

Množství smrtelných nehod se podle něj svým způsobem stěhuje po kraji. „Naposledy vyskočilo do popředí Znojemsko, kdy při tragické nehodě zemřeli čtyři mladí lidé. Letos smutná bilance připadne na Vyškovsko. Je to ale spíš nahodilý jev," poznamenal.

Podle policistů letos řidiči na D1 dopláceli na nepouštění varovných světel při dojíždění do kolon nebo telefonování. „Při hlídkování v problematických úsecích vidíme, že se řidiči dostatečné nevěnují řízení. Na I/50 častou roli hraje nebezpečné předjíždění a rychlost. Celkově většina nehod vzniká právě ze spěchu, kdy řidič nestihne na situaci včas reagovat," řekla mluvčí.

Její kolegové se nyní zaměřují také na chodce i cyklisty, kteří pro zviditelnění dostávají reflexní pásky. „Reflexní předmět vidí řidič na desetkrát větší vzdálenost než tmavé oblečení," vzkázala.

Zima a s ní související ztížené podmínky jsou pro mnohé řidiče překážkou pro řízení auta. „Možná vážných nehod v zimním období ubude, mám ale obavu, že mnozí jsou nepoučitelní," dodal Čížek.