Jen na jižní Moravě stály nehody podle odhadu přes pět a půl miliardy korun. Víc než polovina z toho připadla na Brno. „Každý rok se v Brně stane přibližně 2600 dopravních nehod, při nichž zemře zhruba devět lidí. Dalších devadesát utrpí těžká zranění a přes sedm set lidí se zraní lehce. Následky těchto nehod stojí téměř tolik peněz, jakými brněnský magistrát každoročně dotuje městskou hromadnou dopravu," informoval mluvčí kampaně Jezdím pro Brno Michal Šindelář, který se na zpracování dat podílel.

CO VŠECHNO SE POČÍTÁ

Za člověka, který zemře při dopravní nehodě, společnost podle výzkumu zaplatí jedenadvacet milionů korun. Těžce zraněný potom stojí průměrně čtvrtinu této částky a člověk s lehkým zraněním vyjde na 430 tisíc korun. „Zahrnuje to náklady na zdravotní péči, práci policistů, hasičů, soudců i lidí ze státní správy. Promítají se do ní taky odškodnění pro oběti nehod prostřednictvím pojišťoven. Stát navíc přichází o hospodářský přínos zraněného nebo usmrceného člověka. Naopak musí investovat do jeho zdravotního a so-ciálního zabezpečení," vysvětlil specialista na výpočet ztrát z dopravní nehodovosti Ondřej Valach.

Jižní Morava patří dlouhodobě spolu se Středočeským krajem a Prahou mezi regiony s nejvyšším počtem dopravních nehod, jejichž následky stojí hodně peněz. Zároveň se loni oproti předchozímu roku zvýšil počet nehod téměř o osm set, přibylo i mrtvých na silnicích. V roce 2014 se podle policejních statistik na jihomoravských silnicích zabilo šestašedesát lidí, o rok později už bylo obětí jedenaosmdesát.

Nepříznivou situaci může podle odborníků zlepšit i větší pozornost řidičů a soustředění se na jízdu. „Apeluji na ně, aby byli tolerantní a předvídali, že i někdo jiný může udělat chybu. Navíc by si lidé na silnicích měli navzájem pomáhat. V tom jsme ve srovnání se zahraničím trochu pozadu, tam je míra spolupráce řidičů vyšší," podotkl jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

O letošních prázdninách se situace na jihomoravských silnicích zlepšila. Kromě počtu nehod ubylo i mrtvých. Ze čtrnácti na jedenáct. Podle mluvčí jihomoravské policie Štěpánky Komárové byl nejčastější příčinou nehod v červenci a srpnu způsob jízdy, například nedodržení bezpečné vzdálenosti, a také rychlost jízdy. „Může na to mít vliv i počasí. Letos bylo například méně náročných tropických dní než loni," poznamenala mluvčí Komárová.