Už z dálky slyším dunění motorů. Nablýskané káry spolu s jezdci netrpělivě čekají, kdy už se znovu ukážou před ochozy diváků. Právě ti byli o víkendu svědky velké podívané při automobilových závodech do vrchu amatérů ve Slavkově u Brna.

Na startu je kolem čtyřiceti závodníků, mezi nimi i tři formule. Nechybí tři desítky nejrůznějších motorek. Ty nejsou měřené, jedou pouze pro radost. „Některé stroje mají nejlepší roky za sebou a vyjet takový kopec čtyřikrát za sebou jim dá slušně zabrat,“ vtipkuje na účet nejrůznější mopedů po mém příchodu moderátor motoristického dne.

Na startu škodovky i formule

A do kopce se řítí další stroj a po úspěšném projetí zatáčky smykem se rozlije po těle diváků uspokojivý pocit. „Jezdí se od škodovek až po formulky. Dráha vede po serpentinách směrem na Rousínov a jede se na nejrychlejší čas. Ráno jsou dvě tréninkové jízdy, kdy jedna je pro každého jezdce povinná,“ vysvětluje jednatelka závodu Soňa Kreuzigerová.

Nahoře se pak za cílem auta jednotlivých kategorií seřadí a pořadatelé jim povolí sjet zpátky dolů. Každého jezdce čekají čtyři ostré závody, z kterých se mu sčítají body. Slavkovský závod nakonec nabídnul úctyhodných dvanáct kategorií. „U každé se vyhodnocují první tři místa, takže máme auto zarovnané šestatřiceti poháry pro nejlepší,“ směje se Kreuzigerová.

Organizaci závodu má na starosti její manžel Miroslav, vicemistr volného mistrovství České republiky v závodech do vrchu. „Dnes testujeme dvě autíčka, která měla v minulosti drobné technické potíže, takže si chceme potvrdit, že jsme je v dílně dali dobře do kupy. Na formuli jsme dělali hlavně na převodovce,“ prozrazuje Vítězslav Zwinger, spolumajitel firmy, která na závody přivezla dva stroje.

Závodní den měl kromě jezdců ještě jednoho vítěze. Navzdory špatným prognózám totiž přálo závodníkům celý den počasí. „I když na mokré vozovce má závod zase jiný náboj,“ pokyvuje jeden z přihlížejících.

Trať dlouhá devatenáct set pětadvacet metrů se mezitím zaplňuje diváky. „Mám v závodech dva kamarády, tak jsem je přišel podpořit. Slušně se umísťují, mají dobré předpoklady,“ říká třeba divák Lukáš Bartovanec, zatímco se blíží začátek ostrých startů.

Na osmi úsecích trati už znovu stojí pozorní komisaři. „Hlídáme trať, aby nám do ní diváci nevstupovali. Když dojde k havárii, ohlásíme ji a musíme trať uklidit. Pokud se cokoliv stane, okamžitě vyvěsíme červené praporky, aby další auto nestartovalo nebo případně zastavilo,“ vysvětluje traťový komisař Radim Kreuziger. Na závody jsou pečlivě připravení. „Máme profesionální časomíru. Měří mistrovství republiky nebo rallye. Profesionály máme i v řadách záchranných čet,“ doplňuje Kreuzigerová.

Teprve první závod sezóny

Čas se začíná měřit v okamžiku, kdy auto protne startovní fotobuňku. Stroje mají k dispozici předstartovní prostor, který slouží k tomu, aby jezdec mohl v místě zadriftovat, očistit kola od kamínků a zahřát pneumatiky a jednoduše se připravit k samotnému startu. Ten už čeká na dalšího jezdce. „Trať je technicky náročná, o to víc jsme radši, že se můžeme zúčastnit. Je to skvělá prověrka našich aut,“ křičí z burácejícího auta asi pětadvacetile­tý řidič.

Letošní závody do vrchu amatérů jsou na Moravě teprve na začátku. Slavkovské motoristické klání je první z deseti nebo jedenácti závodů do vrchu, které se na Moravě letos má uskutečnit. „Jsme zatím v plenkách. Původní pořadatel s tím seknul, a aby se kluci měli kde svézt, tak jsme nastoupili. Čekají nás závody třeba v Ořechově, Šternberku nebo v Šebetově. Na závod ve Slavkově máme zatím pozitivní ohlasy,“ uzavírá povídání Kreuzigerová, zatímco k ostrému startu se připravuje další model.