Svaly na něm jen hrají, to napadne asi každého, kdo se podívá na soutěžní snímky novopečeného mistra republiky Davida Slabého z Lulče. Ten o minulém víkendu vybojoval v Odrách své první mistrovské zlato. Byl nejlepší mezi juniorskými kulturisty do sedmdesáti kilogramů. Jak se na mistrovství připravoval a s jakými zážitky se vrátil prozradil v rozhovoru pro Vyškovský deník Rovnost.

Proč jste se rozhodl, že se budete věnovat zrovna kulturistice?

Vždycky mě oslovovaly velké svaly, vzbuzuje to respekt. Už když jsem byl menší, tak mě to začalo zajímat, například když jsem viděl v televizi někoho vypracovaného, tak se mi to líbilo. Svou roli sehrál i fakt, že naproti mě bydlel trenér Radka Suchomela, který pro mě byl také inspirací.

Jak dlouho už se tedy kulturistice věnujete?

Do posilovny chodím už dlouho, navštěvoval jsem právě posilovnu Radka Suchomela, který si mě všiml a viděl na mně určité pokroky. V roce dva tisíce šest jsem soutěžil jako starší dorostenec, pak přišla tříletá pauza a letos už jsem startoval v juniorské kategorii. Kulturistice se věnuji asi od patnácti let.

A co jiné sporty, oslovuje vás i něco dalšího?

Rád si vyjedu na kole, i když teď už jsem dlouho nejezdil, taky mám rád plavání, ale těmto sportům se věnuji pasivně. Kulturistika je pro mě to hlavní.

Kdo se vám trenérsky věnuje?

Trenéra jako takového přímo nemám. Na letošní závody mě však připravoval loňský mistr Rakouska a mistr Moravy a Slezska Jan Raus a dík patří také Miroslavu Hanákovi, který loni vyhrál na republice. Mirek Hanák mi radil hlavně ke konci přípravy, má spoustu zkušeností i z mezinárodních soutěží. Raus i Hanák se teď sami připravují na vlastní soutěže.

Na jakých soutěžích se převážně pohybujete?

V dorostenecké kategorii jsem se zúčastnil mistrovství Moravy a Slezka, kde jsem skončil třetí a na republice jsem se vešel do pátého místa. Tento rok jsem startoval v juniorech, kde jsem v kategorii do sedmdesáti kilogramů obsadil první místo. Vyhrát letošní ročník pro mě byla priorita, na takové soutěži se totiž pohybují státní trenéři, kteří vybírají účastníky na mistrovství Evropy. Tato soutěž je pro mě cílem do budoucna.

Právě uplynulý víkend jsi bodoval na zmiňovaném republikovém mistrovství, které se uskutečnilo v Odrách. Jaké zážitky sis odtamtud přivezl?

Pro mě je to první republikové zlato a zároveň premiéra na takovém závodě. Soutěž je celovíkendová akce. Ráno je prezentace všech soutěžících, kdy probíhá vážení, měření, zařazení do kategorií a slavnostní zahájení. V sobotu bylo na programu semifinále a v neděli finále, do kterého se dostane šest lidí. V semifinále nás bylo deset, což byla nejpočetnější skupina a byl to opravdu boj. Kategorie mladých bývají nejvíce nabité.

Šel jste do soutěže s tím, že vyhraješ nebo to pro tebe bylo překvapení?

V závěru diety už jsem to hlavně chtěl mít za sebou, umístění už mě nemotivovalo, byl jsem na dně. V posledních hodinách závodu jsem chytl druhý dech a řekl si, že musím zabojovat.

Jak dlouho jste se na republiku připravoval?

V mých plánech bylo mistrovství už minulý rok. Tak od toho prosince, ledna jsem se začal tvrdě připravovat. Dieta trvala třináct až čtrnáct týdnů.

Na co se rozhodčí při soutěži zaměřují?

Někdy to mají opravdu dost těžké, ale jsou na to vyškolení. Hodnotí hlavně připravenost závodníka, ostrost, symetrii a všeobecnou sladěnost svalů. Jde o to, aby závodník neměl jedny svalové partie nadměrné druhé zaostávající, hlavní však zůstává připravenost a vyrýsovanost.

Které partie těla považujete za svou nejsilnější stránku a naopak?

Ke své silné stránce počítám nohy a záda, protože je nemusím tak moc procvičovat a rostou nejlépe. Největší mou slabinou jsou paže, tam se snažím, ale jde to pomalu. Do budoucna se musím zaměřit na partie, které nerostou dle předpokladů, jak bych chtěl. Postavu chci udržovat symetrickou.

Kulturistická příprava má objemovou a rýsovací fázi, kterou máte radši?

Objemová je dobrá, rýsovací má také něco do sebe, těle se pročistí, ovšem dieta a odvodňování je drsné, hlavně závěr. Tělo má hrozně málo cukrů, únava se ke konci stupňuje čím dál víc, trápila mě i nespavost, musel jsem si kontrolovat denní přísun vody, při závodech je to například jen dvě deci denně.

Kolik hodin strávíte v posilovně?

Průměrný trénink v objemové fázi trvá devadesát minut a cvičívám čtyřikrát týdně. Při dietě jedou metodou čtyři plus jedna, což je čtyři dny trénink a jeden den volno, k tomu si ještě přidávám aerobní cvičení a kolo.

Jak vám v průběhu přípravy skáčou kila?

V lednu, když jsem se začínal připravovat, jsem vážil pětaosmdesát kilo, na soutěži jsem se dostal pod hranici sedmdesáti kil, což má na svědomí dieta. Dobu diety jsem měl optimální, ale raději jsem ji natáhla, aby svaly byly kvalitní.

Prozraďte, jak vypadá váš jídelníček?

Vzhledem k mé váze jsem udržoval potřebný počet sacharidů a bílkovin, do toho jsem jedl různě, co jsem chtěl. Při dietě jsem jedl šest set gramů masa denně a dvě stě dvacet gramů rýže plus zeleninu, vodu, kávu bez cukru. Kávy vypiju tak tři čtyři denně. V dietě je přesně stanovená gramáž, žaludek se přizpůsobí.

Jaké soutěže vás v nejbližší době čekají?

V příštím roce nevím, jestli ještě stihnu startovat jako junior, kvůli věku. Ale další start v soutěži asi nechám až za tři roky, kdy nastoupím mezi muže. To je velký skok, protože se rázem ocitnete v konkurenci i o deset let starších mužů, myslím, že tříletá pauza bude optimální.

Kterého výsledku si nejvíce vážíte?

Všech výsledků, kterých jsem dosáhl v letošním roce, kromě Evropy jsem snad ani úspěšnější výsledky nemohl mít.

A co vaše plány a cíle do budoucna?

Teď hlavně potřebuji vyřešit bydlení a více se věnovat nové práci. Kulturistika je náročná co se týče peněz, různé doplňky, výživa, suplementy a hovězí maso něco stojí. Do další soutěže se vrhnu za tři roky.